W roku 2004 na salonie genewskim Fiat pokazał prototyp, który wręcz oczarował zwiedzających: małe autko nazywało się
trepiuno i było niezwykle udaną współczesną interpretacją włoskiej legendy motoryzacyjnej - sławnego fiata 500 Nuova sprzed prawie pół wieku.Pokaz przypadł, niestety, na okres największych kłopotów Fiata i, mimo entuzjastycznych recenzji w prasie motoryzacyjnej i lawiny listów od osób gotowych takie auto kupić, władze koncernu kategorycznie zaprzeczyły, by trepiuno miał kiedykolwiek trafić do produkcji. Na szczęście, w Turynie powiały inne wiatry i niebawem podano, że nowy fiat 500 jednak będzie wytwarzany. Dla nas elektryzujące były wiadomości o tym, że produkcję ulokowano w Tychach. Po latach jest oczywiste, że pięćsetka to jeden z największych sukcesów włoskiego koncernu a jego estetyka radykalnie zmieniła wygląd kolejnych modeli Fiata: widać to zarówno w nowej pandzie, jak w samochodzie, który zadebiutował niedawno na polskim rynku - Fiacie 500 L.
Wbrew temu, co sugeruje oznaczenie modelu, Fiat 500 L nie ma konstrukcyjnie nic wspólnego z produkowaną od 2007 roku pięćsetką. Zbudowano go na uniwersalnej platformie nowej generacji, wykorzystanej wcześniej w Alfie Romeo Giulietta. W gamie produkcyjnej Fiata ma zastąpić zarówno małego vana Idea, jak o półtora segmentu większą i przez wielu wspominaną z sentymentem Multiplę. Ma 415 cm długości, 178 cm szerokości i 166 cm wysokości. Odległość między osiami wynosi 261 cm.
Pięciodrzwiowe nadwozie wyróżnia się krępą, zwartą sylwetką o obłych kształtach i dużą powierzchnią oszkloną: 500 L to bodaj pierwszy samochód, w którym trójkątne okienko między przednią szybą, a oknami w przednich drzwiach pełni należycie
swoją rolę! Czarne słupki dachu optycznie stapiają się w jedno z przyciemnianymi szybami stwarzając wrażenie lekkości i elegancji. Szczególnie efektownie prezentuje się auto lakierowane na kolor jasnokremowy, z czarnym dachem, z którym harmonizują czarne zderzaki i boczne listwy ochronne na drzwiach. A gdy jeszcze dodać do tego koła z lekkiego stopu z niskoprofilowymi oponami - nie ma na ulicy człowieka, który by się za fiatem 500 L nie obejrzał!
Stylizację podobną do tej z Fiata 500 i nowej Pandy odnajdujemy także we wnętrzu samochodu. Tablica przyrządów utrzymana jest w tej samej kolorystyce co nadwozie. Zestaw wskaźników to kolejna wariacja na temat znany z Punto, Pandy i Bravo, zaś kierownica z obszyciem stwarzającym złudzenie, że jest nieco… kwadratowa to już wprost zapożyczenie z Pandy III.
Jakość montażu i wykonania detali nie budzi zastrzeżeń, a trzy pokrętła automatycznej klimatyzacji wyglądają równie szykownie co w Audi A3! Przed pasażerem są aż dwa zamykane schowki i otwarta półeczka. W drzwiach odnajdujemy duże kieszenie, a na środkowej konsoli - port USB i gniazdo do podłączenia i-pada. Fotele stoją dość wysoko. Oparcie prawego
składa się tworząc stolik pod laptopa lub drugie śniadanie. Składana jest także tylna kanapa, dzielona w proporcji 40/60, która ponadto przesuwa się do przodu powiększająco 30 l wielki, 400-litrowy bagażnik, w którym podłogę można umieszczać na trzech różnych poziomach. Niestety, pod spodem brakuje zapasowego koła. Kto chce je mieć zamiast zestawu naprawczego musi dopłacić 200 zł.
Fiata 500 L wyposażono w trzy silniki: 1.4 16V z rodziny FIRE o mocy 95 KM, 105-konną turbodoładowaną odmianę dwucylindrowego silnika Multiair o mocy 105 KM oraz małego turbodiesla Multijet o poj. 1.3 l i mocy 85 KM.
Z silnikami benzynowymi współpracuje skrzynia sześciobiegowa, z wysokoprężnym- pięciobiegowa. Podwozie nie odbiega od standardu: z przodu zwrotnice McPherson, z tyłu oś zespolona. Do wyposażenia seryjnego należy m.in. układ stabilizacyjny ESP i Hill Holder ułatwiający ruszanie pod górę. Długa jest lista wyposażenia dodatkowego, na której, obok bezliku lifestyle'owych gadżetów, można odnaleźć m.in. City Brake Control - system sterowany pokładowym radarem i uruchamiający hamulce w razie zagrożenia kolizją przy prędkości do 30 km/godz.
Do jazd udostępniono nam auto z silnikiem FIRE, słynnym z niezawodności, ale dość już wiekowym. Ta jednostka napędowa osiąga swą moc maksymalną przy 6 tys. obr./min, a dość rozczarowujący maksymalny moment obrotowy 127 Nm dopiero przy 4,5 tys. obr./min. Już na papierze oznacza to, że aby silnik obudzić do życia trzeba mocno gnieść pedał gazu.
Rzeczywistość to w pełni potwierdziła. Auto jest ospałe i niechętnie się rozpędza, choć, na szczęście, nie zużywa przy tym aż tak dużo paliwa jakby można było podejrzewać. Skrzynia biegów działa z zadowalającą precyzją, zaś o hamulcach można powiedzieć tylko same dobre rzeczy. Elektryczny układ wspomagania kierownicy zmniejsza swą wydajność w miarę wzrostu prędkości, ale daje niewiele wyczucia. Zawieszenie jest dość komfortowe, a odgłosy jego pracy są dość skutecznie wygłuszone. Nie zachwycają przednie fotele: ich siedziska są dość krótkie, a oparcia - za słabo wyprofilowane. Nie mile dziwi też brak regulacji górnych punktów mocowania pasów bezpieczeństwa. Podróżujący na tylnej kanapie mają dużo miejsca zarówno na nogi, jak na głowy, ale zagłówki umieszczone są nieco za nisko.
Podczas premiery prasowej przedstawiciele Fiat Auto Poland zapowiedzieli, że w przyszłym roku 500 L otrzyma nowe silniki o większej mocy i pojemności, zarówno benzynowe jak wysokoprężne. Warto chyba zaczekać. Pod warunkiem jednak, że ktoś u Fiata dojdzie do wniosku, iż 58 990 zł za 500 L z 95-konnym silnikiem Fire i dość bogatym wyposażeniem, ale bez radia (w wersji Pop Star) to trochę za dużo. Zwłaszcza że pozostałe silniki dostępne są tylko w "wypasionych" wersjach nadwoziowych, których ceny zaczynają się w okolicach 70 tys. zł. Czyżby doświadczenie z cennikiem nowej Pandy nie było pouczające?
W końcu listopada Fiat 500L uzyskał prestiżową klasyfikację pięciu gwiazdek EuroNCAP z ogólną punktacją 83 na 100 możliwych w podziale: 94 proc. za stopień bezpieczeństwa osób dorosłych, 78 proc. za stopień bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 65 proc. za ochronę osób pieszych oraz 71 proc. za wyposażenie bezpieczeństwa. Warto tu dodać, że w roku 2012 Euro NCAP rozpoczął zaostrzył kryteria progów klasyfikacji 5-gwiazdkowej w odniesieniu do stopnia bezpieczeństwa osób dorosłych, dzieci oraz ochrony pieszych.
Wybrane dane techniczne Fiata 500L i konkurentów:
Marka / model | Fiat 500L 1.4 16v | Citroen C3 Picasso | Opel Meriva |
Wersja | 1.4 16v 95KM | 1.4 VTi 95 KM | 1.4 100 KM |
Cena (zł) | 58 990 (promocja) | 57 400 | 59 750 |
Silnik | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1397 | 1398 |
Moc (KM) | 95 | 95 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 127 | 135 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 12,2 | 13,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 178 | 178 | 177 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 | 6,9 | 6,1 |
Skrzynia biegów / liczba biegów | Manualna / 6 | Manualna / 5 | Manualna / 5 |
Pojemność bagażnika (l) | 400 / 1310 | 385 / 1506 | 397 / 1496 |
Emisja CO2 (g/km) | 145 | 159 | 143 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?