DS? Dlaczego ten samochód nie nazywa się tak samo jak inne produkty tej samej stajni (PSA), mianowicie Citroen, Peugeot lub (od niedawna) Opel? To nie jest trudne pytanie. Marka pojawiła się jako odpowiedź na konkurencję ze strony europejskich i japońskich marek (m.in. Lexus – Toyoty, Infiniti – Nissana, Audi i Porsche – Volkswagena, ale także dla Volvo i Land Rovera). Chodzi o pozycjonowanie i zaistnienie w segmencie marek premium.
Trochę historii
Na początek jak zwykle garść najważniejszych informacji. DS to marka luksusowych samochodów osobowych, która w latach 2009–2014 była po prostu linią modelową marki Citroën, a od 2014 roku jest osobną marką samochodów. Według pomysłodawców DS ma powrócić do stylu, z którego słynęły kiedyś francuskie samochody. Nazwa nawiązuje do kultowego modelu DS, produkowanego w latach 1955–1975. W marcu 2017 roku zaprezentowano pierwszy model opracowany od podstaw przez markę DS Automobiles, SUV-a klasy średniej DS 7 Crossback. I właśnie ten model trafił do jazd testowych naszej redakcji. Tym razem z silnikiem diesla 2.0 o mocy 180 KM.
Konkurencja
Auto ma prawie 4,6 m długości i nieco ponad 1,9 m szerokości. Konkurencyjne Audi Q5 i Volvo XC60 są co prawda dłuższe, odpowiednio o 9 cm i 11,5 cm, ale długość to jeszcze nie wszystko. Wygoda to też szerokość, a tu opisywany DS wypada już podobnie - jest szerszy o 1,3 cm od Q5 i o 0,4 cm od XC60.W czasie jazd testowych można było zwrócić uwagę, że jest dosyć miejsca na nogi z tyłu, a nad głową dla dobrego samopoczucia jest jeszcze kilka centymetrów nawet dla osób o wzroście ok. 186 cm.
Bagażnik
Całkiem nieźle wypada bagażnik. Ma 555l pojemności z praktyczną płaską podłogą. System Pack Easy Access ułatwia korzystanie z przestrzeni bagażowej dzięki elektrycznie sterowanej pokrywie bagażnika i funkcji otwierania pokrywy ruchem stopy pod tylnym zderzakiem. Oparcie tylnej kanapy można złożyć, odblokowując je klamkami w bagażniku: prawą i lewą stronę osobno. To bardzo wygodne. W bagażniku jest gniazdko 12V, uchwyty na linki czy siatkę mocującą bagaż oraz dwa spore pojemniki na niewielkie przedmioty. Konkurencyjny Audi Q5 ma bagażnik o podobnej pojemności (550l), Volvo XC60 o 50l mniejszy (505l).
Płyta podłogowa
DS7 Crossback nie ma hydropneumatycznego zawieszenia, które odeszło do lamusa wraz z pojawieniem się Citroena C5. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej EMP2 Platform, podobnie jak m.in. Peugeot 3008 i 5008. Zresztą DS7 powstaje w tej samej fabryce co Peugeot 3008. Do układu napędowego Francuzi podeszli iście „po amerykańsku” i zastosowali tylko jedną oś napędzaną: przednią. Nie ma opcji 4x4, co trzeba w klasie premium uznać za posunięcie ryzykowne.
Ceny
DS7 Crossback w najtańszej wersji z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM z 6-biegową manualną skrzynią biegów w podstawowej wersji wyposażenia Chic kosztuje 124 900 zł. Najdroższa wersja 1.6 PureTech o mocy 225KM z automatyczną 8-biegową skrzynią biegów i w najlepszej opcji wyposażenia GrandChic to wydatek 198 900 zł.
Testowany egzemplarz z silnikiem diesla 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM, 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i w najlepszej wersji wyposażenia GrandChic kosztuje od 195 400 zł. Testowane auto dodatkowo wyposażono w HiFi FOCAL Electra (5000 zł), DS Night Vision Pakiet (6500 zł), felgi aluminiowe 20'' TOKYO 235/45/R20 (4800zł), ADML + sterowanie pokrywą bagażnika - otwieranie bez użycia rąk – (2000zł), klimatyzację automatyczną dwustrefową z filtrem AQS (1000zł), przeszklony dach panoramiczny (5000zł), DS SENSORIAL DRIVE (500zł), alarm + superzamek (1600zł), lusterka składane elektrycznie (600zł), lakier perłowy (4000zł), fotele przednie podgrzewane, wentylowane, z masażem (4500zł), DS DRIVER ATTENTION MONITORING (1000zł). W sumie daje to cenę 231 900 zł!
Wyposażenie standardowe
Do wyboru są cztery wersje wyposażenia: Chic, Be Chic, So Chic i wspomniana wcześniej Grand Chic. Bazowy wariant obejmuje m.in.: system rozpoznawania znaków z ograniczeniami prędkości z możliwością programowania tempomatu lub ogranicznika, czujniki parkowania z przodu, system bezkluczykowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, ręczną klimatyzację, komputer pokładowy, światła LED do jazdy w dzień, reflektory ksenonowe, 8-calowy ekran dotykowy, radioodtwarzacz z USB i Bluetooth, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali.
Bezpieczeństwo
Nie brakuje systemów poprawiających bezpieczeństwo znanych z innych samochodów tej klasy. Na przykład DS CONNECTED PILOT to system, który może przejąć stery samochodu i odciążyć kierowcę, jednocześnie umożliwiając mu przejęcie kontroli nad samochodem w dowolnej chwili. System utrzymuje zadaną prędkość i bezpieczny dystans dzielący samochód od pojazdu z przodu. Trajektorię jazdy kontroluje progresywnie za pośrednictwem układu kierowniczego. Jest aktywny w zakresie prędkości 0–180 km/h. Potrafi zatrzymać samochód i sprawić, że ruszy z miejsca. Szczególnie przydaje się podczas jazdy w korkach lub na autostradzie, poprawiając bezpieczeństwo i komfort podróży.
Z kolei DS PARK PILOT pozwala na autonomiczne wykonywanie manewrów parkowania prostopadłego i równoległego przez samochód bez udziału kierowcy. Wybierze też miejsce parkingowe odpowiednie dla gabarytów auta. Pomiar jest możliwy w trakcie mijania tego miejsca z prędkością do 30 km/h.
DS NIGHT VISION zapewnia kierowcy optymalną widoczność w nocy. Kamera na podczerwień, umieszczona w osłonie chłodnicy, wykrywa pieszych i zwierzęta znajdujące się do 100 metrów przed samochodem. Obraz drogi pojawia się na cyfrowym zestawie wskaźników. Zidentyfikowane niebezpieczeństwo jest podświetlone na żółto. Gdy kierowca nie zareaguje, kolor zmienia się na czerwony i pojawia się sygnał dźwiękowy. Ostrzeżenie może pomóc uniknąć zderzenia.
DS identyfikuje też spadek poziomu koncentracji kierowcy. Znajdująca się nad kierownicą kamera na podczerwień monitoruje ruchy powiek, kierunek spojrzenia oraz ruchy głowy kierowcy. Współpracuje z drugą kamerą, która monitoruje trajektorię samochodu i nieustannie sprawdza, czy kierowca utrzymuje właściwy tor jazdy. Gdy układ wykryje nieprawidłowości w jednym ze wskazanych zakresów, automatycznie uruchamia sygnał dźwiękowy, a odpowiedni komunikat pojawia się na ekranie centralnym. System jest aktywny zarówno w dzień, jak i w nocy.
ACTIVE SAFETY BRAKE pozwala uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. Jest aktywny od prędkości 5 km/h. W przypadku chwilowej dekoncentracji kierowcy kamera zamontowana na szczycie przedniej szyby, wspomagana przez radar, wykryje obecność innych pojazdów lub pieszych i w razie potrzeby zwolni albo zatrzyma samochód bez udziału kierowcy.
Wygląd
Znaki rozpoznawcze tego modelu to sześciokątna osłona chłodnicy, która ma przywoływać skojarzenia z diamentem. Logo DS znajduje się w jej centralnym punkcie. Wrażenie robią reflektory. Po uruchomieniu samochodu są delikatnie podświetlone w purpurowym kolorze, następnie obracają się o 180°. To system oświetlenia, który automatycznie dostosowuje sposób działania do panujących warunków. Tylne światła są wykonane w technologii 3D Full LED. Zdobi je trójwymiarowy motyw łusek. Projektując ten element, Francuzi wykorzystali grawerowanie laserowe.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Wnętrze
Wnętrze DS 7 Crossback to świat prawdziwego komfortu i elegancji, chociaż trochę zaskakuje. Tarcze wyświetlające podstawowe informacje dla kierowcy nie są jak większości samochodów okrągłe, lecz kanciaste. Również kanciasty jest kształt głośników, nawiewów i przycisków. Tego wnętrza trzeba się najpierw nauczyć i do niego przyzwyczaić. Przycisk do uruchamiania silnika, czyli podświetlony znak firmowy, znajduje się pośrodku tablicy wskaźników – tam gdzie zwykle znajduje się klawisz świateł awaryjnych. Uruchamiając silnik z „deski” wyłania się zegarek z analogowym cyferblatem.
Ergonomiczne fotele można dopasować się do kształtu sylwetki. Wysuwane poduszki przednich foteli wspierające uda podnoszą zdecydowanie komfort jazdy. Przednie fotele mogą być wyposażone także w funkcję podgrzewania, wentylacji i masażu (5 dostępnych trybów, ustawianych za pośrednictwem ekranu dotykowego). Pasażerowie tylnego rzędu mają wystarczająco dużo miejsca, a oparcie kanapy można elektrycznie pochylać w zakresie 23°–32°. Testowany egzemplarz posiadał otwierany, panoramiczny szklany dach z elektrycznie sterowaną roletą. Jego tylna część jest nieruchoma, przednia przesuwa się nad nią, wpuszczając do wnętrza naturalne światło.
Ekran za kierownicą wyświetla niezbędne w trakcie jazdy informacje. Kierowca, używając przycisku na kierownicy, uruchamia menu dostępnych informacji i wyświetla te, z których chce aktualnie korzystać. Z kolei centralny ekran dotykowy pozwala zarządzać wszystkimi funkcjami samochodu. Dostęp do menu zapewnia również chromowane pokrętło, wykończone motywem kryształu. Linia przycisków znajdujących się pod ekranem umożliwia bezpośredni dostęp do wybranych funkcji związanych z komfortem, multimediami i usługami online.
Obsługa komputera pokładowego może być na początku wyzwaniem. W większości testowych samochodów wszystko ustawiamy intuicyjnie, w przypadku DS-a musieliśmy wesprzeć się instrukcją obsługi. Nie zaliczamy jednak tego do wad auta, ponieważ po pierwszym ustawieniu, kolejne nie przysparzały już problemu.
Kierowca może personalizować wnętrze, ma na przykład do wyboru kolory podświetlenia na ekranach i w środku. Ale takie możliwości widzieliśmy już w innych modelach, ostatnio w testowanym przez redakcję Reanult Talisman.
Silnik
Do testów otrzymaliśmy DS Crossback z sinikiem 2.0 o mocy 180 KM przy 3750 obr/min. To diesel z napędem na przednią oś. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 2000 obr/min i wynosi 400 Nm. Auto osiąga prędkość maksymalną 215 km/h, a przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 9,4 s. Silnik to bez wątpienia dobra strona tego auta. Miękki i spokojnie pracujący zapewnia mu odpowiednie osiągi. Na autostradzie, nawet przy prędkości 140km/h ma jeszcze duży zapas mocy.
Wrażenia z jazdy
Układowi jezdnemu nadano charakterystykę odpowiednią dla limuzyny podróżnej. Zawieszenie doskonale pochłania drgania wszelkich nierówności drogi. Cicha praca silnika potwierdza korzystny ogólny obraz. Sterowność, zachowanie na zakrętach, równomierność jazdy na wprost oraz precyzja układu kierowniczego są bez zarzutu. Przyzwyczajenia wymaga dość czuły hamulec. Kamera cofania aktywuje się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego i wyświetla na centralnym ekranie dotykowym widok z tyłu samochodu. Dostępny jest również widok z przodu, bardzo pomocny przy parkowaniu.
Zużycie paliwa
Zużycie paliwa jest wyższe niż obiecywane w katalogu, ale mieści się w normie. Na trasie przy spokojnej jeździe około 90-100km/h komputer pokazał 5,2 l/100km, na autostradzie przy jeździe około 130-140km/h wyszło 7,1 litra. Po mieście, ale w korkach, zużycie paliwa oscylowało około 10l/100km, bez korków osiągnęliśmy 8l/100km. Umiarkowany apetyt na paliwo to dobra strona Crossbacka, wynikająca w dużej mierze z relatywnie niskiej masy własnej (1535kg). Niestety, do diesli trzeba wlewać nie tylko olej napędowy, ale również AdBlue. Dla przypomnienia: AdBlue stosowany jest w celu rozłożenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Zużycie AdBlue wynosi równowartość ok. 4-5% ilości zużytego oleju napędowego.
Podsumowanie
DS7 Crossback ma dopracowane zawieszenie, dobre jakościowo materiały, ciekawą stylizację oraz przestronną kabinę. Może być odpowiednim samochodem dla indywidualistów. Auto zwraca na siebie uwagę. Do tego dochodzi spory, 555-litrowy bagażnik. Wyposażenie deski rozdzielczej nie budzi zastrzeżeń. Spokojnie pracujący silnik diesla wyśmienicie współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Zużycie paliwa jest jak na tę klasę pojazdów bardzo przyzwoite. Minusem jest brak napędu na 4 koła nawet w opcji.
Plusy:
- dobra dynamika;
- niepowtarzalny styl;
- praktyczne dodatki.
Minusy:
- brak napędu 4x4;
- lepsze elementy wyposażenia dodatkowo płatne;
- konieczność tankowania AdBlue w dieslu.
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Grand Chic i wybrani konkurenci:
Marka/model | DS 7 Crossback BlueHDi 180 Grand Chic | Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic | Volvo XC60 D4 AWD 2.0/190 Momentum |
Cena (zł) | 195 400 | 195 000 | 195 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4573/1906/1625 | 4663/1893/1659 | 4688/1902/1658 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1621/1598 | 1616/1609 | 1655/1659 |
Rozstaw osi (mm) | 2738 | 2819 | 2865 |
Masa własna (kg) | 1535 | 1845 | 1870 |
Pojemność bagażnika (l) | 555 | 550 | 505 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 65 | 55 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1997 | 1968 | 1969 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | zautomatyzowana/7 | automatyczna /8 |
Moc (KM przy obr/min) | 180 przy 3750 | 190 przy 3800-4200 | 190 przy 4250 |
Moment obrotowy (Nm przy obr/min) | 400 przy 2000 | 400 przy 1750 | 400 przy 1750-2500 |
Osiągi | | | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 7,9 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 215 | 218 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,1 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 128 | 129-138 | 144 |
DS 7 Crossback - ceny
Silnik | Skrzynia biegów | Wersja Chic | Be Chic | So Chic | Grand Chic |
1.2 PureTech 130 KM | ręczna 6-biegowa | 124 900 zł | 132 900 zł | 138 900 zł | - |
1.6 PureTech 180 KM | aut. 8-biegowa | - | 150 900 zł | 160 900 zł | 186 900 zł |
1.6 PureTech 225 KM | aut. 8-biegowa | - | 162 900 zł | 168 900 zł | 198 900 zł |
1.6 BlueHDi 130 KM | ręczna 6-biegowa | - | 139 900 zł | 145 900 zł | - |
1.6 BlueHDi 130 KM | aut. 8-biegowa | - | 148 400 zł | 154 400 zł | - |
2.0 BlueHDi 180 KM | aut. 8-biegowa | - | 163 400 zł | 169 400 zł | 195 400 zł |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?