Daewoo Leganza (1997 – 2002)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek:  Duży samochód za stosunkowo niewielkie pieniądze – Daewoo Leganza. Samochód ten jest też dość bogato wyposażony.
Fot. Wojciech Kołatek: Duży samochód za stosunkowo niewielkie pieniądze – Daewoo Leganza. Samochód ten jest też dość bogato wyposażony.
Elegancka i komfortowa limuzyna z segmentu D za stosunkowo niewielkie pieniądze to główne atuty Daewoo Leganzy.

 

 

Daewoo Leganza pojawiła się na rynku jesienią 1997 r. Był to okres prosperity koncernu i nad nowymi modelami pracowali najlepsi styliści.  

Fot. Wojciech Kołatek:  Duży samochód za stosunkowo niewielkie pieniądze – Daewoo Leganza. Samochód ten jest też dość bogato wyposażony.
Fot. Wojciech Kołatek: Duży samochód za stosunkowo niewielkie pieniądze – Daewoo Leganza. Samochód ten jest też dość bogato wyposażony.

 

Nadwozie

 

Tak też się stało z Leganzą, którą zaprojektował w studio Italdesing sławny Giorgio Giugiaro.

Może Leganza nie stanowiła dzieła jego życia, ale powstało auto o eleganckiej, spokojnej linii nadwozia. Wadą projektu było zbyt dużo elementów spójnych z tańszymi modelami Daewoo, co pozbawiało Leganzę odrębności i prestiżu.

Wnętrze auta jest eleganckie i przestronne. Bardzo przejrzysty kokpit powoduje, że każdy kierowca od pierwszego momentu czuje się pewnie w swojej roli. Wewnątrz Leganzy wygodnie może podróżować pięć osób; przednie fotele są dobrze wyprofilowane, mające często elektryczną regulację położenia. Z tyłu także nie brakuje miejsca.

Fot. Wojciech Kołatek: Silniki Leganzy są dość trwałe, psują się natomiast elementy układu zawieszenia.
Fot. Wojciech Kołatek: Silniki Leganzy są dość trwałe, psują się natomiast elementy układu zawieszenia.

Mankamentem tak przestronnego samochodu jest mały bagażnik. Ma on tylko 400 l pojemności.

 

Silniki

 

Wybór jednostek napędowych w Leganzie jest ograniczony i są to tylko silniki benzynowe. Najpopularniejszy to 16-zaworowy 2,0 l z mocą 133 KM. Zapewnia on dość dobre osiągi, choć kultura pracy nie jest idealna. W zakresie powyżej 3500 obrotów na minutę staje się głośny. Wtedy też wykazuje większe zainteresowanie paliwem. Zaletą natomiast jest minimalny procent awaryjności. Drugi silnik, rzadziej spotykany na rynku wtórnym, ma pojemność 2,2 litra i moc 136 KM. Jego osiągi są bardzo zbliżone do jednostki dwulitrowej.

 

Eksploatacja

 

Jako przedstawiciel klasy wyższej średniej oferowana u nas Leganza miała bogate wyposażenie. Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzacja były na wyposażeniu seryjnym. W bogatszej wersji CDX jest automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany

Fot. Wojciech Kołatek: Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dość trwałe.
Fot. Wojciech Kołatek: Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dość trwałe.

fotel kierowcy, koła z lekkich stopów, system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu, a nawet skórzana tapicerka.

 

Daewoo Leganza należy do aut sprawiających mało kłopotów swoim właścicielom. Trwały jest też zespół napędowy. W opinii użytkowników do typowych awarii można zaliczyć defekty pomp paliwa, pęknięcia przewodów chłodzenia, uszkodzenia uszczelek pod pokrywą zaworów.

Problemem wszystkich samochodów poruszających się po naszych drogach są zawieszenia. W Leganzie jest trochę za miękko zestrojone. Należy więc zwracać uwagę na łożyska w górnym mocowaniu kolumn McPhersona (uszkodzenie sygnalizowane jest trzaskami podczas skręcania kół), tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich oraz poduszki gumowe tylnego zawieszenia. Nie ma natomiast problemów z korozją. Poza przypadkami samochodów po kolizji, zabezpieczenie fabryczne jest wystarczające.

 

Leganzy sprzedawane na rynku wtórnym prawie wszystkie pochodzą z krajowych salonów Daewoo. Nie są to auta zajeżdżone i wszystkie z udokumentowaną historią. Spora część oferowanych samochodów ma założone instalacje gazowe, co jest zrozumiałe z racji mało ekonomicznych silników. Atutem Leganzy są także rozsądne ceny za części zamienne i usługi serwisowe.

 

Wady:

- brak prestiżu marki,

- mały bagażnik,

- brak wyboru silników

 

Zalety:

- komfort i przestrzeń,

- trwałe silniki

- bogate wyposażenie

 

Ważniejsze daty z historii modelu :

 

1997 – kwiecień: pokaz Leganzy w Korei

1997 – jesień: debiut na rynku

2002 – zakończenie produkcji modelu

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1997

1998

1999

2000

2.0

15,1-19,9

15,7-23,6

15,5-28,0

18,9-28,5

2.0 CDX

12,5-17,8

15,5-22,9

-

24,0-28,0

*  na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

2.0 16V

2.2 16V

Pojemność skokowa (cm³)

1998

2198

Moc (KM/obr./min.)

133/5600

136/5200

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.)

184/4400

191/4000

Prędkość maksymalna (km/h)

206

207

Przyspieszenie 0-100 km (s)

10,2

9,9

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

7,1/13,0

7,3/14,6

Opony

195/70 R14; 205/60 R15

Zbiornik paliwa (l)

65

Objętość bagażnika (dm³)

400/970

Rozstaw osi (mm)

2670

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1515/1507

Długość/szerokość/wysokośc (mm)

4671/1779/1437

Masa własna (kg)

1370

1400

Masa całkowita (kg)

1830

1830

* - dane z 2001 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty