Firma Daewoo Motor Co. w okresie swojej świetności produkowała samochody różnych segmentów rynkowych. Przedstawicielem klasy średniej - wyższej był model Espero .
Espero zaczęto produkować w 1991 r. w południowo-koreańskich zakładach Kunsan, początkowo z przeznaczeniem na rynki koreański i amerykański.
Samochód trafił do Europy w 1994 r. z nowym silnikiem 1,5 litra. Dwa lata później, w kwietniu
1996 r. rozpoczęto montaż tego pojazdu w warszawskiej fabryce Daewoo-FSO. W 1999 r. zaprzestano produkcji tego pojazdu.
Międzynarodowy samochód
Koreańska firma w oparciu o porozumienie z General Motors wytwarzała pojazdy, których konstrukcja wywodziła się z firm należących do GM. Przykładem jest właśnie model Espero, którego wzorem konstrukcyjnym podwozia był Opel Ascona, a silniki: 1,8 l i 2,0 l pochodziły z pierwszej generacji Opla Vectry. Tak więc układ jezdny i napędowy był niemiecki, natomiast nadwozie zostało specjalnie
opracowane dla tego modelu. Zaprojektowała je włoska firma stylistyczna Bertone, tak dobrze, że współczynnik oporu powietrza był bardzo korzystny, Cx = 0,29. Ten wygodny samochód znalazł i w Polsce zwolenników. Tym bardziej, że nowy egzemplarz można było kupić za przystępną, konkurencyjną cenę w stosunku do innych pojazdów tego segmentu.
Duże wnętrze
Dość duże wymiary zewnętrzne pojazdu uzasadniało jego obszerne wnętrze. Pod tym względem Espero zajmował czołowe miejsce wśród konkurentów. Stylizacja wnętrza nie należała do nowoczesnych, a materiały użyte do wykonania wnętrza były przeciętnej jakości. Jadący z tyłu nie narzekali na brak miejsca na nogi, a bagażnik imponował objętością wynoszącą aż 560 l. Poza tym zróżnicowano wyposażenie wnętrza, które wraz z innymi rozwiązaniami tworzyło wersje oznaczone literami: GL, GLX i CD.
Silniki
Samochód początkowo wytwarzano w dwóch wersjach silnikowych; 1,8 l (95 KM) i 2,0 l (105 KM), a od 1994 r. również z silnikiem 1,5 l (90 KM). Dwa pierwsze z wymienionych silników to starsze konstrukcje oplowskie, ale odznaczające się dużą trwałością. Ich głowice wykonano ze stopów lekkich, natomiast bloki cylindrów z żeliwa. W układach rozrządu zastosowano pojedynczy wałek umieszczony w głowicy, z hydraulicznymi kasownikami luzu 8 zaworów (po 2 zawory na cylinder). Nowocześniejszą konstrukcją miał silnik 1,5 l. Głowicę i blok cylindrów odlano ze stopów lekkich, w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu, które poprzez
hydrauliczne popychacze sterują 16-zaworami (po 4 zawory na cylinder). Wszystkie trzy silniki mają benzynowe zasilanie z elektronicznie sterowanym wtryskiem wielopunktowym. Wraz ze sprzęgłem, skrzynią biegów i przekładnią główną stanowią zblokowany układ napędowy umieszczony poprzecznie z przodu, przenoszący napęd na koła przednie.
Walory eksploatacyjne
Dynamika samochodu zależy od wybranego silnika i jest proporcjonalna do pojemności skokowej źródła napędu - im pojemność większa, tym dynamika lepsza. Inaczej jest w przypadku zużycia paliwa, gdyż największy apetyt na benzynę wykazuje silnik 1,8 l, najmniejszy – 1,5 l. Wadą samochodu jest duże zużycie paliwa w mieście, np. silnik 1,8 l zużywa ok. 12 l/100 km benzyny.
Samochód pomimo dużych wymiarów zewnętrznych jest łatwy w prowadzeniu, dotyczy to okresu po październiku 1996 r., wtedy bowiem w wyposażeniu seryjnym wprowadzono wspomaganie układu kierowniczego.
Kupując używany samochód trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia usterek centralnego zamka, elementów zawieszenia, układu chłodzenia silnika i końcówek drążków kierowniczych. Okresowe przeglądy samochodu, z wymianą oleju w silniku, producent wyznaczył co 10 tys. km przebiegu.
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- niska cena zakupu,
- przydatność do dalekich wyjazdów.
Wady:
- mało nowoczesna konstrukcja pojazdu,
- „smutne” wnętrze,
- duże zużycie paliwa w mieście.
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)
lampa przednia (reflektor) | 600 |
nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.) | 200 |
sprzęgło kompletne | 350 |
błotnik przedni | 250 |
Wybrane dane techniczne
Oznaczenie wg silnika | 1.5 16V | 1.8 | 2.0 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1498 | 1796 | 1998 |
Moc maks. (KM-obr/min) | 90-4800 | 95-5400 | 105-5000 |
Maks. moment (Nm-obr/min) | 137-3600 | 145-2800 | 164-3000 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,8 | 11,0 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 180 | 185 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,3 | 7,0 | 6,8 |
Orientacyjne ceny (zł)
Rok produkcji | Silnik | ||
1.5 16V | 1.8 | 2.0 | |
1994 | 7 500 | 8 000 | 8 200 |
1995 | 8 500 | 8 500 | 9 000 |
1996 | 8 800 | 9 500 | 9 800 |
1997 | 9 600 | 10 400 | 10 800 |
1998 | 11 000 | 11 200 | 11 700 |
1999 | 12 100 | 12 400 | - |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?