Dacia Duster. Jeździmy wersją po liftingu. Czy nadal będzie odmiana na LPG?

Ryszard M. Perczak
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.Fot. Ryszard M. Perczak
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.Fot. Ryszard M. Perczak
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.

Odmładzanie samochodu, który ma duże powodzenie nie jest łatwe i dlatego starano się nie zniszczyć tego, chociażby w wyglądzie, za co SUV Dacii jest lubiany. Jednocześnie po kilkuletniej obecności w ofercie konieczne były uzupełnienia w wyposażeniu. Chodziło jednocześnie o utrzymanie atrakcyjnych cen tych samochodów.

Zmiany w wyglądzie nie są duże. Natomiast jeśli chodzi o wyposażenie, nowe propozycje napędów oraz pojawienie się nowej, automatycznej skrzyni biegów to jesteśmy przekonani, że SUV rumuńskiej marki jeszcze bardziej umocni się na pozycji lidera jeśli chodzi o poziom sprzedaży.

Dacia Duster. Nowe lampy i zderzak

Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.
Fot. Ryszard M. Perczak

Chcąc dostrzec zewnętrzne różnice między dotychczasową odmianą a tą właśnie wjeżdżającą do salonów sprzedaży powinniśmy spojrzeć najpierw na lampy przednie ze światłami LED do jazdy dziennej i kierunkowskazami oraz grill. Zobaczymy również, że inne są również lampy tylne oraz spojler nad pokrywą bagażnika.

Jest teraz także trochę inaczej w kabinie. Duster 2021 wyposażono w nowy ekran multimedialny o przekątnej 8 cali, wysoką środkową konsolę z poręczną półeczką i przesuwanym podłokietnikiem ze schowkiem o pojemności 1,1 l. W jego tylnej części pojawiły się dwa gniazdka USB. Z kolei siedzenia otrzymały nowe zagłówki i zmienione wzory tapicerki.

Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie Dacia Duster ma teraz komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy. W droższych wersjach możemy się spodziewać automatycznej klimatyzacji z cyfrowym wyświetlaczem, tempomatu, podgrzewanych foteli z przodu i karty Keyless Entry zamiast kluczyka.

Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.
Fot. Ryszard M. Perczak

Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe, intuicyjne systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Przyciski na kierownicy umożliwiają aktywację funkcji poleceń głosowych i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie. W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.

Na ekranie monitora w obu systemach jest zakładka „Samochód”, zapewniająca dostęp do informacji dotyczących ekologicznej jazdy, a w wersji z napędem na 4 koła do systemu 4x4 Monitor (z wysokościomierzem, miernikiem przechyłów bocznych, busolą itp.).

Dacia Duster. Niewidzialni pomocnicy

Oprócz dostępnego w standardzie ogranicznika prędkości i systemu ESP najnowszej generacji oraz regulatora prędkości z przyciskami sterowania w kierownicy (w standardzie lub w opcji, zależnie od poziomu wyposażenia), Dacia Duster 2021 dysponuje także innymi systemami wspomagania prowadzenia. Są to: system monitorowania martwego pola, system wspomagania parkowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienie, kamerę cofania, kamerę czołową oraz dwie boczne (!) i system wspomagania zjazdu z góry (wersja 4 x 4).

Dacia Duster. W komorze silnika

Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.
Fot. Ryszard M. Perczak

Nie obyło się oczywiście przy okazji tej kuracji odmładzającej bez zmian w napędach. Gama silników oraz przekładni była modyfikowana praktycznie tylko dlatego aby Duster była autem jeszcze ekonomiczniejszym i bardziej przyjaznym środowisku. Na samym dole drabinki silników benzynowych plasuje się litrowa, 3-cylindrowa jednostka 999 cm sześc. o mocy 90 KM.

Kolejne motory mają już 1,3 l pojemności i moc 130 oraz 150 KM. Jest również nowy litrowy motor zasilany LPG, którego moc maksymalna wynosi 100 KM. Od razu dodajmy, że przedstawiciele marki w Polsce stawiają właśnie na ten dwupaliwowy silnik, jako ten, który będzie najczęściej wybierany przez polskich kierowców. Mówiąc o tym silniku koniecznie trzeba dodać, że jest on produkowany z dwoma zbiornikami. Ten na benzynę ma 50 l pojemności, a ten na LPG jest tylko minimalnie od niego mniejszy, gdyż ma 49,8 l pojemności. Producent zapewnia, że dzięki tym dwóm zbiornikom, łączny zasięg odmłodzonej Dacii Duster sięga 1235 km. W gamie napędów jest także półtoralitrowy turbodiesel o mocy 115 KM.

Do przeniesienia napędu proponowane są dwie przekładnie: manualna, 6-biegowa oraz automatyczna EDC dwusprzęgłowa także o sześciu przełożeniach.

Podsumowanie

Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.
Fot. Ryszard M. Perczak

Podczas jazd testowych mieliśmy do dyspozycji m.in. przednionapędową wersję z silnikiem 150 KM z automatyczną skrzynią biegów oraz także 4x2 odmianę z silnikiem 1,0 100 KM zasilanym LPG. Ten drugi model miał przekładnią manualną. Każdą z tych Dacii poruszaliśmy się mniej więcej w podobnych warunkach ze średnią prędkością ok. 50 – 55 km/h, tj. drogami lokalnymi z krótkimi odcinkami po autostradzie. W przypadku TCe 150 średnie spalanie wyniosło 6,8 l/100 km i wydaje się, że dałoby się zejść bez specjalnego wysiłku do 6,5 l/100 km. Średnie spalanie gazu wyniosło 9,0 l/100 km. Oba samochody były w najbogatszej wersji wyposażenie Prestige.

Pierwsze wrażenia po ruszeniu z miejsca dotyczyło niezłego wyciszenia kabiny. Do prędkości 110 km/h w Duster jest cicho i można spokojnie rozmawiać czy słuchać radia. Jadąc szybciej zaczęły się pojawiać odgłosy szumy powietrza. Podobała nam się praca nowej, automatycznej skrzyni biegów. Oczywiście bardziej żwawa jest wersja 150-konna, ale faktycznie ta na gaz powinna się u nas przyjąć, bo jest relatywnie niedroga a jeździ się tym całkiem nieźle.

Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego
Po czterech latach obecności na rynku Dacia odświeżyła aktualną, drugą generację swojego bestsellerowego modelu Duster. Przypomnijmy, że debiut tego samochodu miał miejsce w roku 2010 i dotychczas został sprzedany w liczbie prawie 2 milionów egzemplarzy. Podobnie jak poprzednie pokolenia tego modelu, również nowy Duster jest wciąż skierowany zarówno do kierowców poszukujących relatywnie taniego SUV-a o atrakcyjnym wyglądzie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem na wszystkie koła.
Fot. Ryszard M. Perczak

Organizatorzy testów udostępnili nam krótki odcinek off-roadowy podczas którego można się było przekonać jak Duster 4 x 4 radzi sobie na bezdrożu, jazdy do góry i w dół po luźnych nawierzchniach. I tu najbardziej nam przypadła do gustu obecność kamer bocznych bardzo pomagających przy przejazdach np. po wąskim mostku.

Gdybyśmy coś mieli w tym modelu poprawić to chyba jedynie zmianę foteli i to niekoniecznie jeśli chodzi o wygodę, ale ich ustawienie względem np. kierownicy oraz, żeby już tak nie było, że ten model tylko chwalimy to dodajmy jeszcze sprawność i czytelność nawigacji, która chwilami nie była odpowiednio szybka w podawaniu sygnału w którą stronę jechać.

Najtańsza Dacia Duster kosztuje 49.900 złotych. To model z litrowym silnikiem o mocy 90 KM i przednim napędem. Na drugim krańcu cennika jest wersja za 85 500 zł. Wówczas pod maską będziemy mieli turbodiesla, który napędzał będzie wszystkie koła.

DANE TECHNICZNE:

MODEL

Dacia Duster TCe90

Dacia Duster

TCe 130

Dacia Duster

TCe 150

Dacia Duster

Blue

dCi 115

Dacia Duster

TCe 100 LPG

Silnik

 

 

 

 

 

Rodzaj

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Diesel

Benzyna/LPG

Liczba cylindrów

3

4

4

4

3

Pojemność (cm sześc.)

999

1332

1332

1461

999

Moc maksymalna (KM)

90

130

150

115

100

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

160

240

250

260

170

OSIĄGI

 

 

 

 

 

Prędkość maksymalna (km/h)

166

193

199

183

168

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)

13,1

10,6

9,7

10,2

13,8

WYMIARY

 

 

 

 

 

Długość (mm)

4341

4341

4341

4341

4341

Szerokość (mm)

1804

1804

1804

1804

1804

Wysokość (mm)

1633

1633

1633

1633

1633

Rozstaw osi (mm)

2673

2673

2673

2673

2673

Pojemność bagażnika (l)

478

478

478

471

478

Masa własna (kg)

1189

1242

1263

1308

1256

Prześwit (cm)

21,7

21,7

21,7

21,7

21,7

Cena modelu od (zł)

49.900

71 200

85 000

78 500

58 400

Powyższe dane odnoszą się do wersji 4x2. Różnice (minimalne) mogą dotyczyć np. pojemności bagażnika, prześwitu czy masy własnej. Podane ceny są obowiązującymi na polskim rynku i dotyczą najtańszej wersji jaka jest dostępna z wybranym silnikiem.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty