Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Duster 1.3 TCe 130 KM vs Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 KM. Porównanie niedrogich crossoverów

Kamil Rogala
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?Fot. Archiwym
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?Fot. Archiwym
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?

Dacia Duster vs Ford EcoSport. Krótki przegląd oferty

Pozornie oba te auta okupują zupełnie inne półki cenowe i są skierowane do różnych grup odbiorców, ale wystarczy nieco dokładniej przestudiować cennik, aby zobaczyć, że jest kilka „stycznych”. Jeśli zdecydujemy się na odmianę Dacii Duster z popularnym 130-konnym silnikiem 1.3 TCe, cenowo zbliżymy się do Forda EcoSport z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM. Wersje wyposażenia również niech nie zmylą, bowiem w podstawie Forda EcoSport mamy już naprawdę świetne wyposażenie. Mówimy w końcu o wersji Titanium.

Poza tym Dacia Duster nie musi być tania i skromna. Oczywiście, podstawowa odmiana Access z silnikiem 1.0 TCe o mocy 91 KM z 5-biegową przekładnią manualną kosztuje 48 900 złotych, a to jest poziom praktycznie bezkonkurencyjny w tym segmencie. Ale jeśli ktoś chce więcej mocy, napęd na cztery koła i naprawdę przyzwoite wyposażenie, może wybrać odmianę Prestige z silnikiem 1.3 TCe o mocy 150 KM z napędem 4x4 i manualną 6-biegową przekładnią. Cena takiego modelu to 82 800 złotych. Droższa jest tylko wersja z silnikiem 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM – 83 200 złotych.

Najtańszy Ford EcoSport kosztuje 71 900 złotych (katalogowo 88 000 złotych) i właśnie taką odmianę wybraliśmy do porównania. Droższa jest tylko wersja ST-Line oraz Active - obie w tej samej cenie 76 700 złotych (92 800 katalogowo). Warto wspomnieć, że jeszcze do niedawna w ofercie była wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 95 KM w podstawowej odmianie Connected, ale zniknęła z cennika. Na obecnie oferowane modele jest także spory rabat w cenniku promocyjnym.

Dacia Duster vs Ford EcoSport. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Dacia

Obecnie oferowana Dacia Duster jest ładna – po prostu. To ciekawie zaprojektowany samochód z kilkoma interesującymi zabiegami stylistycznymi. Jeśli ktoś zdecyduje się na nieco wyższą wersję wyposażenia z ładnym lakierem i felgami, otrzyma auto naprawdę miłe dla oka. Nie dostaniemy tu ładnych świateł LED o ciekawej sygnaturze, wykwintnych przetłoczeń czy imponujących kształtów, ale jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jest to jeden z najtańszych przedstawicieli crossoverów segmentu B/C, trudno oczekiwać eleganckich linii. Dacia Duster przekonuje jednak odrobinę surowym, ale nadającym autu terenowej agresywności stylem. Z przodu zastosowano solidną nakładkę przypominającą nieco terenowe orurowanie, podobny zabieg mamy z tyłu. Do tego sporo nakładek na progi i zderzaki w kolorze czarnego tworzywa sztucznego, które nie tylko ma walory praktyczne, ale i wizualnie podnosi prześwit. Ciekawie wygląda także nakładka przy przednim nadkolu oraz kwadratowe światła z tyłu z „X-em”, które przypominają nieco te, które znajdziemy w Jeepie Renegade.

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Ford

Ford EcoSport dla odmiany jest dużo łagodniejszy i można go uznać za bardziej elegancki. Jeśli jednak ktoś zainwestuje kilka dodatkowych tysięcy złotych i wybierze wyposażenie Active, również dostanie wiele nakładek i terenowy, zadziorny wygląd. Odmiana ST-Line dla odmiany ma sportowy sznyt i zdecydowanie mniej nakładek. W wersji „zwykłej” wszystko jest stonowane, choć na progach i zderzakach mamy solidne wstawki z czarnego tworzywa. Nie ma tutaj nakładek na nadkola, które są dość popularne w tym segmencie. Auto wydaje się dość wąskie i wysokie, dzięki czemu miejsca na głowę nie powinno zabraknąć.

O ile na zewnątrz Dacia Duster w odpowiedniej konfiguracji może się podobać, tak we wnętrzu kończy się ciekawa stylistyka i zaczyna nuda i funkcjonalność. Deska rozdzielcza jest dość płaska, poprowadzona poziomo bez większych stylistycznych zawirowań. W centralnej części może znajdować się niewielki ekran systemu info-rozrywki, konsola środkowa jest poprowadzona nisko. Odrobiny pozytywnego zamieszania wprowadzają okrągłe nawiewy. Auto ma być rozsądne cenowo, a nie zachwycające i jeśli ktoś podchodzi od Dustera raczej zadaniowo i bez większych wymagań, na pewno nie będzie rozczarowany. Pojemność bagażnika to 445 litrów (1478 litrów po złożeniu oparć).

Nieco więcej dzieje się w Fordzie EcoSport. Ekran jest większy i umieszczony nieco wyżej. Niżej umieszczono nawiewy oraz panel sterowania klimatyzacją i nawiewami. Tunel środkowy jest poprowadzony nieco wyżej i posiada podłokietnik. Niby drobiazg, ale przy dłuższych podróżach to jest nieoceniony dodatek. Całość prezentuje się o wiele ciekawiej niż w Dusterze. Ale czy bardziej praktycznie? Na tym poziomie jest nieco gorzej – pojemność bagażnika to 356 litrów (1328 litrów po złożeniu oparć kanapy).

Dacia Duster vs Ford EcoSport. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Dacia

Pod maską Dacii Duster pracuje silnik 1.3 TCe o mocy 130 KM i z momentem obrotowym 240 Nm. To naprawdę świetne parametry jak na auto, które waży 1309 kilogramów. Napęd trafia oczywiście na przednie koła za pośrednictwem przekładni manualnej o 6 przełożeniach. Pod względem dynamiki, jest naprawdę wystarczająco. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy a prędkość maksymalna to 193 km/h. Średnie spalanie? Według producenta (i normy WLTP) jest to 6,2 l/100km.

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Ford

Ford EcoSport pod względem osiągów jest nieco skromniejszy. Silnik 1.0 EcoBoost generuje 125 KM oraz 170 Nm. Napęd również trafia na przednie koła poprzez 6-biegową skrzynię manualną, co pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w czasie 11 sekund. Nie jest to ogromna różnica, ale zmiany zaczynają się przy wyższych prędkościach. Auto kończy przyspieszać przy 180 km/h. Pod względem spalania jest podobnie i jeśli wierzyć producentowi (i WLTP) średnio jest to 6 l/100km.

Dacia Duster vs Ford EcoSport. Ceny i wyposażenie

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Dacia

Dacia Duster w naszym zestawieniu to model z silnikiem 1.3 TCe o mocy 130 KM i topowym wyposażeniem Prestige w cenie 73 800 złotych. Co dostajemy w tym wariancie? Auto będzie wyposażone w klimatyzację manualną, światła przeciwmgłowe, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, relingi dachowe, 17-calowe felgi aluminiowe, czujniki martwego pola czy też fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego oraz z podłokietnikiem.

Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów.
Crossovery przestały być tylko modną zachcianką. Obecnie to rozsądna i bardzo często wybierana alternatywa dla tradycyjnych przedstawicieli wielu segmentów. Podniesione zawieszenie stało się bardzo pożądane, a w wielu przypadkach, nawet niezbędne. Dziś porównamy dwa crossovery w cenie około 70 000 złotych. Czy Dacia Duster w topowej odmianie ma szansę z Fordem EcoSport? A może to Ford ma się czego obawiać?
Fot. Ford

Ford EcoSport z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z wyposażeniem Titanium to koszt 71 900 złotych (w promocji, katalogowo 88 000 złotych). Ten poziom wyposażenia może obiecywać wiele i w istocie, niczego nie brakuje. W standardzie dostajemy 17-calowe obręcze aluminiowe, przednie światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, czujniki parkowania z tyłu, automatyczną klimatyzację, skórzaną kierownicę, tempomat, elektrycznie sterowane szyby etc.

Podsumowanie

Porównanie tych dwóch aut dało dość ciekawe rezultaty. Dacia Duster wydaje się autem dojrzalszym, w którym stylistykę i gadżety poświęcono na rzecz solidności oraz funkcjonalności. Jest tu zdecydowanie więcej miejsca, a i walory terenowe mogą być lepsze ze względu na większy prześwit (190 mm vs 210 mm) mimo braku napędu na wszystkie koła. Ford EcoSport z kolei lepiej spisze się w mieście. Jest nieco mniejszy i lepiej wyposażony, więc zapewni lepszy komfort podczas przebijania się przez miejską dżungle.

Dacia Duster vs Ford EcoSport podstawowe dane techniczne:** **

 

Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6)

Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6)

Rozstaw kół przód (mm)

1563

1530

Rozstaw kół tył (mm)

1570

1522

Wysokość (mm)

1687

1653

Rozstaw osi (mm)

2673

2519

Długość/szerokość (mm)

4341/1804

4096/1765

Pojemność bagażnika (l)

445/1478

356/1328

Cena (zł, brutto)

73 800

71 900 (w promocji)

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1309

1274

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

52

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1333

998

Liczba cylindrów

4

3

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-biegowa

manualna, 6-biegowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

130/4500 obr./min

125/6000 obr./min

Moment obrotowy (Nm)

240/od 1600 obr./min

170/1400-5000 obr./min

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

11

Prędkość maksymalna (km/h)

193

180

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,2

6

Emisja CO2 (g/km)

141

136

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6)

Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6)

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena:          

 

Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6)

Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6)

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (5)

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty