Clio TCE 100 - mały, a mocny

(mp)
Fot. Maciej Pobocha: Clio z silnikiem 1,2 l o mocy 101 KM jest samochodem dość dynamicznym.
Fot. Maciej Pobocha: Clio z silnikiem 1,2 l o mocy 101 KM jest samochodem dość dynamicznym.
Technika projektowania jednostek napędowych rozwinęła się na tyle, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby mimo niewielkiej pojemności rozwijały one dużą moc. Przykładem jest silnik TCE 100, który trafił właśnie pod maskę Renault Clio.

 

Najnowsza benzynowa jednostka koncernu Renault ma pojemność 1,2 l. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki rozwija moc 101 KM (przy 5500 obr./min), a jej maksymalny moment obrotowy

Fot. Maciej Pobocha: Clio z silnikiem 1,2 l o mocy 101 KM jest samochodem dość dynamicznym.
Fot. Maciej Pobocha: Clio z silnikiem 1,2 l o mocy 101 KM jest samochodem dość dynamicznym.

wynosi 145 Nm i jest dostępny przy 3000 obr./min.

 

Funkcja "overpower" umożliwia uzyskanie na ok. 1 minutę dodatkowej mocy 5 KM i momentu obrotowego 6 Nm podczas jazdy na drugim,

Fot. Maciej Pobocha: Jednostka napędowa współpracująca z 5-stopniową skrzynią manualną pozwala na rozpędzenie auta do „setki” w 11,1 sekundy.
Fot. Maciej Pobocha: Jednostka napędowa współpracująca z 5-stopniową skrzynią manualną pozwala na rozpędzenie auta do „setki” w 11,1 sekundy.

trzecim i czwartym biegu powyżej 4500 obr./min. Udaje się to dzięki dostarczeniu dodatkowej porcji powietrza wykorzystywanego w mieszance paliwowej.

 

Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 7,6 l/100 km, a w trasie 5,0 l/100 KM. To mniej niż w przypadku silnika 1,4 l/98 KM (8,7/5,4 l) także stosowanego w Clio, chociaż osiągi są lepsze (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,1 sekundy w

Fot. Maciej Pobocha: Doładowany turbosprężarką silnik ma funkcję „overpower” podnoszącą chwilowo mocy i moment obrotowy w górnym zakresie obrotów.
Fot. Maciej Pobocha: Doładowany turbosprężarką silnik ma funkcję „overpower” podnoszącą chwilowo mocy i moment obrotowy w górnym zakresie obrotów.

porównaniu do 11,9 sekundy).

 

Ograniczenie zapotrzebowania na benzynę wynika m.in. z mniejszej pojemności komór spalania, wyższej skuteczności mieszania paliwa z powietrzem i ograniczenia o 20 kg masy jednostki 1,2 l w porównaniu z silnikiem 1,4 l.

Fot. Renault
Fot. Renault

 

Clio TCE 100 oferowane jest już w Polsce. Ceny samochodu w wersji 3-drzwiowej zaczynają się od 44 100 zł, a w wersji 5-drzwiowej od 45 500 zł. To o 1200 zł więcej niż w przypadku samochodu z silnikiem 1,4 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Clio z silnikiem 1,2 l/100 KM jest autem dość dynamicznym. Turbosprężarka zaczyna pracować przy ok. 1500 obr./min, dzięki czemu sprawne rozpędzanie się już przy niewielkich prędkościach obrotowych jednostki napędowej nie stanowi problemu. Dość duża elastyczność (97 proc. momentu obrotowego dostępne jest w zakresie od 2000 do 5000 obr./min) sprawia, że biegów nie trzeba zmieniać zbyt często. Silnik jest dość dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy ok. 3800 obr./min.

 

Typ silnika

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1149

Moc (KM) przy obr./min

101/5500

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

145/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

Prędkość maksymalna (km/h)

184

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,0/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

398,5 x 172 x 149,5

Pojemność bagażnika (l)

288/1030

Cena brutto (zł)

44 100*/45 500**

* wersja 3-drzwiowa

** wersja 5-drzwiowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty