Citroen DS4 w nowym wydaniu

Michał Kij
Citroen DS4 / Fot. Citroen
Citroen DS4 / Fot. Citroen
Większa siła wyrazu i bardziej wydajne silniki. Na początku 2015 w salonach zjawi się zmodernizowany DS4.
Citroen DS4 / Fot. Citroen
Citroen DS4 / Fot. Citroen

Nie jest to już właściwie Citroen, ale auto nowej, należącej do niego marki: DS. Ma ona skupiać najszlachetniejsze cechy nie tylko dawnych Citroenów, ale francuskiego dizajnu w ogóle. Przywoływać na myśl paryski szyk i bezustanny ruch, który wywołuje erupcję nowych pomysłów.

Z zewnątrz DS4 zmienił się tylko tak, aby wyglądać bardziej świeżo. Obecnie oferowany jest w dwukolorowym malowaniu. Kontrastowy odcień może zdobić dach i spojler, a na niektórych rynkach również obudowy lusterek wstecznych. Paleta barw dekoracyjnych jest niezwykle oryginalna. Do wyboru są trzy warianty: czarny, błękitno-purpurowy „Whisper” oraz szafirowy „Virtual Blue”. Podkreślają urodę samochodu, który chce być inny niż wszystkie. Wyróżnia się m.in. ukrytymi klamkami tylnych drzwi oraz obrotowymi światłami ksenonowymi, które są nawiązaniem do dawnego, niezapomnianego DS.

Głębsze zmiany zaszły w pod maską. Pojawił się nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy oraz wzmocniony diesel 1,6. Obie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6. Wyróżniają się wysoką mocą i momentem obrotowym przy obniżonym zużyciu paliwa.

Citroen DS4 / Fot. Citroen
Citroen DS4 / Fot. Citroen

Citroen, choć nigdy nie słynął z potężnych silników, również wziął się za „downsizing”. Trzycylindrowy, turbodoładowany, benzynowy PureTech 130 S&S jest produkowany od marca 2014 r. i na początek trafił do C4 oraz Peugeota 308. Ma pojemność zaledwie 1,2 l, ale osiąga 130 KM przy 5500 obr/min. Moment obrotowy dochodzi do 230 Nm i jest dostępny już przy 1750 obr/min. Inżynierowie poprawili przebieg procesu spalania zwiększając ciśnienie wtrysku maksymalnie do 200 bar, lokując wtryskiwacz „centralnie” oraz kształtując odpowiednio „chmurę” paliwa za pomocą wykonanych wyjątkowo precyzyjnie, techniką laserową otworów w rozpylaczu (końcówce wtryskiwacza). Paliwo może być podawane nawet w trzech porcjach na cykl pracy tłoka. Zastosowano również zmienne fazy rozrządu. Za sprawą pierścieni tłokowych i kilku innych elementów pokrytych powłoką DLC (diamond-like carbon) zmniejszono tarcie wewnętrzne, co w połączeniu z elektronicznie sterowaną pompą oleju powoduje dalsze ograniczenie strat energii. Każdy detal silnia sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. W efekcie wynosi ono średnio 5 l/100 km.

Citroen DS4 / Fot. Citroen
Citroen DS4 / Fot. Citroen

Diesel 1,6 należy do znanej rodziny HDi. Jego moc podniesiono jednak do 120 KM przy 3500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 300 Nm przy 1750 obr/min. Silnik wypełnia ostrą normę emisji spalin m.in. za pomocą katalizatora SCR, który rozbija tlenki azotu na azot i parę wodną przy użyciu roztworu mocznika, znanego pod handlową nazwą AdBlue. Wcześniej uciążliwych tlenków pozbywano się kształtując odpowiednio proces spalania, co było trudnym chwytaniem równowagi między sprzecznymi wymaganiami kierowców oczekujących dobrych osiągów i prawodawców żądających „czystych” spalin. Teraz, gdy w układzie wydechowym jest SCR, silnik wyregulowano na dużą moc, pamiętając o niskim zużyciu paliwa. DS4 z nowym dieslem może zejść nawet do 3,7 l/100 km. Obydwa silniki, wysokoprężny i benzynowy występują z systemem „start & stop” i sześciobiegowymi skrzynkami ręcznymi.

DS4 ma więc nie tylko wyrafinowany styl, ale jest również wyrafinowany technicznie. I ma bogate wnętrze. Pokładowy system informacji i rozrywki DS Connect BOX został uzupełniony o nowe funkcje. „Mapping” pozwala ze spokojem użyczyć samochodu innemu kierowcy, np. dziecku, które chce pożyczyć auto „na godzinę”. Dzięki tej funkcji można nakreślić granice czasowe i przestrzenne, w jakich samochód może być używany, np. do siedemnastej i nie dalej niż w promieniu ośmiu kilometrów od miejsca zamieszkania. Jeśli parametry zostaną przekroczone, właściciel jest o tym powiadamiany. Ponadto może sprawdzić, gdzie znajduje się samochodu za pomocą aplikacja na smartofna. Funkcja „Tracking” śledzi natomiast położenie auta non stop i ułatwia jego odnalezienie w razie kradzieży.

Citroen DS4 / Fot. Citroen
Citroen DS4 / Fot. Citroen

DS Connect BOX umożliwia też szybkie wezwanie pomocy, gdy dojdzie do awarii na drodze lub kierowca źle się poczuje. W razie poważnego wypadku automatycznie wzywa pomoc. Przypomina również o przeglądach oraz dostarcza informacji pomocnych w doskonaleniu technik ekonomicznej jazdy. Aplikacja ScanMyDS pozwala zasięgnąć informacji o funkcjach pojazdu i znaczeniu poszczególnych kontrolek i komunikatów. Można ją ściągnąć na telefon z App Store lub Google Play.

Nowy DS4 pojawi się u dilerów na początku 2015 r.

Citroen DS4 i konkurenci

Marka/model

 DS4 PureTech 130 S&S  Hyundai i30 Style 1.6 MPI Seat Leon Style 1.4 TSI 125 KM

Cena (zł)

 bd        75 300 75 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

 hatchback/5 hatchback/5

hatchback/5 

Liczba miejsc

 5 5 5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

 4275/1810/1526 4300/1780/1470 4263/1816/1459

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

 1535/1530 1563/1571 1533/1549

Rozstaw osi (mm)

 2612 2650 2618

Masa własna (kg)

 1205 1187 1233

Pojemność bagażnika (l)

 360/1021 378/1316 380/1210

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 60 53        50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

 benzyna benzyna benzyna

Pojemność (cm3)

 1199 1591 1395

Liczba cylindrów

 3 4 4

Napędzana oś

 przednia przednia przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna/6 

 manualna/6 manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

 130 KM przy 5500 120 przy 6300 
125 przy 5000-6000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

 230 przy 1750 156 przy 4850 200 przy 1400-4000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

 bd 10,9 9,1

Prędkość maksymalna (km/h)

  bd 192

203

Średnie spalanie benzyny (l/100 km)

  5 6,4

5,2

Emisja CO2 (g/km)

 116 146 120

*za trzecim rzędem siedzeń/maksymalna

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty