Citroen C6 2,7 V6 HDi

Jarosław Zgirski
Fot. Citroen: Styl w jakim zaprojektowano wnętrze może budzić kontrowersje, ale jakość materiałów i montażu jest bardzo wysoka..
Fot. Citroen: Styl w jakim zaprojektowano wnętrze może budzić kontrowersje, ale jakość materiałów i montażu jest bardzo wysoka..
Po pięciu latach nieobecności na rynku luksusowych limuzyn Citroen wraca na arystokratyczne salony.

Kontynuuje tradycje, rozpoczęte przed laty przez model DS i podobnie, jak w latach 60. XX w., stał się pierwszą limuzyną Francji.

 

Citroenem C6 w specjalnej wersji VIP, cięższej o 700 kg, jeździ prezydent tego kraju, Jacques Chirac. Ten wóz jest też pierwszym w historii samochodem, który w testach EuroNCAP otrzymał maksymalną liczbę czterech gwiazdek przy zderzeniu z pieszym. Naszpikowany elektroniką, pełen nowinek technicznych okręt flagowy Citroena staje w szranki z możnymi tego rynku -

Fot. Citroen: Citroen wreszcie wraca na arystokratyczne salony.
Fot. Citroen: Citroen wreszcie wraca na arystokratyczne salony.

producentami z Niemiec.

 

Cechy szczególne

 

Nadwozie samochodu zaprojektowano ze smakiem, widać, że inżynierowie próbowali nawiązać wzornictwem do legendarnego DS-a. Śladem innych pojazdów tej marki, z przodu auta wkomponowano we wlot powietrza znak firmowy. Szyby w drzwiach nie mają obramowań, co również dodaje C6 szlachetnej lekkości i powabu. Z kolei tylna szyba jest wklęsła, mająca wraz z ruchomym spojlerem zmniejszyć opory powietrza podczas jazdy. Naszym zdaniem najpiękniej "C-szóstka" wygląda jednak z profilu. Za to wnętrze, niestety, lekko rozczarowuje. W szlachetnej limuzynie rozwiązania znane z modelu C5, trochę rażą. Szczególnie wystrój panela środkowego pozostawia pewnie niedosyt wśród speców od wzornictwa w paryskiej centrali koncernu. Nic nie można jednak zarzucić

Fot. Citroen: Citroen C6 to ciężkie auto, więc aby żwawo jechać trzeba pod maskę montować duże jednostki napędowe
Fot. Citroen: Citroen C6 to ciężkie auto, więc aby żwawo jechać trzeba pod maskę montować duże jednostki napędowe

jakości wykonania. Bagażnik wystarczający, ale średniak w tej klasie. Chociaż najbogatszym podczas długiej podróży wystarczy czasem plik kart kredytowych.

 

Silnik

 

Citroen C6 to ciężkie auto, ważące 1870 kg, zatem by żwawo jechać trzeba pod maskę montować duże jednostki napędowe. Do wyboru są tylko dwie: benzynowa 3,0 l/ 215 KM oraz wysokoprężna 2,7 l/ 208 KM. Oba motory współpracują z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Do testu wybraliśmy nowoczesnego, sześciocylindrowego diesla, z filtrem FAP. Jedzie bez kompleksów zarówno w mieście, jak i na trasie. Pracuje równomiernie i cicho, zapewniając

Fot. Citroen: Styl w jakim zaprojektowano wnętrze może budzić kontrowersje, ale jakość materiałów i montażu jest bardzo wysoka..
Fot. Citroen: Styl w jakim zaprojektowano wnętrze może budzić kontrowersje, ale jakość materiałów i montażu jest bardzo wysoka..

komfort rozmówcom nawet przy wyższych prędkościach. Ma jednocześnie wystarczający zapas mocy, by bezpiecznie wyprzedzać na trasie, a przy tym zadowala się umiarkowanymi ilościami paliwa. Spokojna i płynna jazda może sprawić, że spalanie wyniesie tylko około 7 litrów na każde 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wsiadając do tego auta można się poczuć, jak w saloniku królów w podparyskim Wersalu. Miejsca jest dosyć zarówno z przodu, jak i dla siedzących w drugim rzędzie foteli. Ten samochód można bez kompleksów oddać w ręce szofera i cieszyć się podróżą z perspektywy dygnitarza. Tym bardziej, że

Fot. Citroen: 490-litrowy bagażnik wystarcza, ale nie imponuje pojemnością.
Fot. Citroen: 490-litrowy bagażnik wystarcza, ale nie imponuje pojemnością.

hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie najnowszej generacji zapewnia ponadprzeciętny komfort jazdy. Jedynie obecne na polskich drogach poprzeczne nierówności są w stanie zakłócić jego spokój. Automatyczna skrzynia biegów pracuje płynnie, biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów znakomicie poprawiają możliwości prowadzenia wozu. Jazda tym samochodem po prostu nie męczy.

 

Podsumowanie
Fot. Citroen: We wnętrzu dużo jest schowków na drobiazgi
Fot. Citroen: We wnętrzu dużo jest schowków na drobiazgi

 

Citroen C6 to najbezpieczniejsze obecnie francuskie auto. I jedno z najdroższych w historii marki. Najtańszy kosztuje 190 tys. zł, najdroższy 250 tys. zł. Testowany przez nas egzemplarz to wydatek rzędu 217 tys. zł. Najwyższe noty w testach zderzeniowych, wysublimowana linia nadwozia, bardzo bogate wyposażenie standardowe i wyjątkowo komfortowe zawieszenie powodują, że Citroen C6, mimo wcześniejszych obaw koncernu, z powodzeniem konkuruje na rynku niemieckim. Jedynym problemem są w tej chwili moce produkcyjne fabryki w Rennes, które niedawno sięgały 50, zamiast planowanych 100 sztuk dziennie. Francuzi mają nadzieję uporać się z tym problemem, natomiast w Polsce należy uzbroić się w cierpliwość. Na zamawianą u dealerów limuzynę z najwyższej półki wciąż trzeba długo czekać.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Diesel

Liczba cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3
)

2720

Moc maksymalna (KM-obr/min)

208-4200

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

440-1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

230

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40

Pojemność bagażnika (dm3
)

490

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

72

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

8,7/12

Długość/szerokość/wysokość (cm)

491/186/146,5

Rozstaw osi (cm)

290

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł)

217 000

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Dużo miejsca z przodu i z tyłu, wystarczająca pojemność bagażnika.  

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa.

Poziom hałasu

*****

W każdym zakresie prędkości w aucie panuje cisza, można swobodnie rozmawiać.

Hamulce

****    

 Dość skuteczne jak na tak ciężkie auto.

Dynamika

****

Wystarczający zapas mocy do manewrów na trasie.

Zużycie paliwa

*****

Niezbyt duże, jak na masę i dynamikę auta.

Wyposażenie podstawowe

*****

Kompletne, wyposażenie opcjonalne ograniczone do kilku pozycji (m.in. system AFIL)

 

Wyposażenie seryjne:

Citroen C6 2,7 V6 HDi Lignage

 

Poduszki powietrzne

9

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa z nawiewem na tył

S

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty