Citroen C4 Picasso

Janusz Steinbarth
Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen
Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen
Najnowszy Citroen C4 Picasso jest bardziej modernistyczny. Nic nie stracił na komforcie, ma oszczędne diesle. Od września dostępny jest również w Polsce.

W reklamowym prospekcie można przeczytać, iż nowy Citroen C4 Picasso zaskakuje designem. Otóż nie do końca. Moim

Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen
Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen

zdaniem poprzedni model był równie udany co jego następca, w segmencie kompaktowych Van-ów trudno było znaleźć tak ciekawy po względem stylizacji samochód. Citroen przyzwyczaił nas do niecodziennej, trochę futurystycznej kreski, czego najlepszym dowodem jest seria DS. Pamiętam lata, gdzie w tej firmie wiało nudą, na szczęście to już przeszłość.

Picasso zaprojektowany przez Frederica Soubirou, korzysta z nowej płyty podłogowej EMP2 koncernu PSA. Krótsze zwisy (- 70 mm z przodu), obniżona podłoga (- 40 mm) oraz poszerzony rozstaw kół (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu) nadały sylwetce dynamiczny i zarazem zwarty wygląd. Chromowana listwa boczna w kształcie litery C determinuje profil samochodu i podkreśla olbrzymią przestrzeń dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dzięki przetłoczeniom bocznym sylwetka samochodu emanuje płynnością linii.

Przód samochodu obrazuje nowy styl Citroena,  z wyraźnie zaznaczonym blokiem silnika i  przykuwającymi uwagę  reflektorami w „technologicznym” stylu. Subtelne światła do jazdy dziennej LED, wyprowadzone płynnie z osłony chłodnicy, uzupełniają osadzone nieco niżej wysmukłe reflektory. Futurystyczny efekt 3D świateł tylnych LED nawiązuje do prototypów Tubik i Revolte.

Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen
Citroen C4 Picasso , Fot: Citroen

Podobnie jak bryła samochodu również jego wnętrze wyróżnia się czystością formy. To wrażenie potęguje  panoramiczna szyba przednia i duży przeszklony dach, które wypełniają kabinę Picasso naturalnym światłem. Podobnie jak jego poprzednik, model ten dysponuje  ogromną powierzchnią przeszkloną (5,3 m2).

Asymetryczna deska rozdzielcza łączy różnorodne kolory i materiały. Na stanowisku kierowcy dominuje czerń, która po stronie pasażera przechodzi w jaśniejszy odcień. Fotele – jak to w Citroenie – są wyjątkowo wygodne, także te w najtańszej wersji auta. Jeśli dopłacimy do pakietu Lounge, na przednich siedzeniach delektować się będziemy funkcją masażu. Z tyłu, zwiększony o 55 mm rozstaw osi zapewnia pasażerom więcej miejsca na nogi.

Dodatkowe 40 litrów pojemności bagażnika zapewnia sporo miejsca na bagaże (obecnie ma 537 litrów), po przesunięciu maksymalnie do przodu foteli drugiego rzędu rośnie ona do  630 litrów.  

Dostępny w standardzie 7-calowy tablet dotykowy z sensorycznymi przyciskami zapewnia obsługę wszystkich funkcji : Citroen C4 Picasso , Fot: Citroendwustrefowej klimatyzacji, nawigacji, systemu audio, telefonu,  usług z zakresu łączności, itd. Panoramiczny 12-calowy ekran HD wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy i może być konfigurowany przez kierowcę w dowolnym momencie.

Oprócz funkcji użytecznych na co dzień takich jak zdalny dostęp i uruchamianie bez kluczyka elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika czy też kamera cofania, nowy Citroen Picasso proponuje dwa inne innowacyjne rozwiązania. Pierwsze to „Kamera 360 Stopni „ po raz pierwszy zastosowane w tym segmencie aut. Dzięki czterem kamerom zewnętrznym system wyświetla widok auta „z lotu ptaka”, co pozwala kierowcy kontrolować całe otoczenie samochodu. Inny system tzw. Park Assist pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe, a po jego zaakceptowaniu samochód wykonuje manewr zarówno przy parkowaniu w kopertę jak i prostopadle do krawężnika.

W gamie jednostek napędowych dostępnych w CitroenieC4 Picasso  oferowane są dwie benzynowe:1.6 VTI (120 KM) i 1.6THP (155 KM) oraz dwie wysokoprężne 1.6 HDi (90 KM) i 1.6 HDi(115 KM). Jeśli ktoś nie ma zastrzeżeń  do diesla, powinien go wybrać. Nawet ten słabszy bez problemu radzi sobie z tym autem, jest cichy, elastyczny i oszczędny.

Najtańszy C4 Picasso 1.6 VTi Attraction w odmianie 5-osobowej kosztuje 73 900 zł. Dopłacając tylko 1500 zł możemy stać się właścicielem przedłużonej, 7-osobowej wersji Grand Picasso, która również dostępna jest już w Polsce.

Wybrane dane techniczne Citroena C4 Picasso i konkurentów:

Marka/model

Citroen C4 Picasso 1.6 VTI Attraction

Ford C-Max 1.6 Trend

Peugeot 5008 1.6 VTI Access

Cena (zł)

73900

64900

76800

Typ nadwozia/liczba drzwi

van / 5

van / 5

van / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość x szerokość x wysokość

4425 x 2117 x 1610

4380 x 2067 x 1626

4529 x 2118 x 1644

Rozstaw osi

2785

2648

2727

Masa własna

1252

1299

1502

Pojemność bagażnika (l)

537

561

498

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

60

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1598

1596

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna / 5

manualna / 5

manualna / 5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

120 / 6000

125 / 6000

120 / 6000

Moment obrotowy (Nm)

160

159

160

przy obr./min

4250

4000

4250

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

13,7

11,5

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

182

188

187

Średnie spalanie (l/100 km)

6,3

6,6

7

Emisja CO2 (g/km)

145

154

162

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty