Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C4 2.0 HDi

Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Druga generacja kompaktowego modelu C4 po raz pierwszy zaprezentowana została podczas salonu w Paryżu pod koniec 2010 roku. Najtańsza wersja Attraction, wyposażona w silnik benzynowy 1.4 VTi o mocy 95 KM, dostępna jest, za 58 600 złotych.

 C4 zaprojektowany został w centrum stylistycznym PSA Peugeot Citroen. Budowa oparta jest na zmodernizowanej płycie

Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

podłogowej poprzednika. To auto charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, jeszcze przed swoją premierą otrzymało najlepszą ocenę ze wszystkich kompaktowych aut klasy średniej i zdobyło 5 gwiazdek we wszystkich kategoriach systemu Euro NCAP. Do nowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo należy dostępny za dopłatą tak zwany „Pakiet Bezpieczeństwo” obejmujący między innymi system kontroli martwego pola opierający się na sygnałach z czterech ultradźwiękowych czujników. Nadzoruje on przestrzeń nie objętą lusterkami zewnętrznymi.

Citroen wprowadzając na rynek nowy model zdecydował, że będzie on oferowany jedynie jako 5 drzwiowy hatchback. Wyważone proporcje nadwozia: długość wynosząca 4,33 m, szerokość 1,79 i wysokość 1,49 m powodują że auto sprawia wrażenie mocnego i stabilnego. Modele francuskiej marki do tej pory bardzo często zaskakiwały innowacyjnym wyglądem. C4 bardziej jednak przypomina klasyczny, rodzinny kompakt.

Wnętrze sprawia wrażenie bardzo przestronnego, a to za sprawą zastosowanej koncepcji Visiodrive znanej z innych modeli marki, to znaczy szyby czołowej zachodzącej na dach pojazdu oraz dostępnego za dopłatą dużego panoramicznego dachu. Jazda na przednich fotelach to naprawdę przyjemność. Odpowiednio wyprofilowane oparcia powodują, że charakteryzują się one bardzo dobrym trzymaniem na boki. Inaczej wygląda sytuacja na tylnej kanapie, miejsca na głowę i nogi nie jest zbyt

Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

wiele, osoby dość wysokie podczas jazdy mogą odczuwać pewien dyskomfort.

W nowym modelu zrezygnowano z nietypowej kierownicy z nieruchomym rdzeniem na rzecz bardzo estetycznie wykonanej tradycyjnej wielofunkcyjnej kierownicy pokrytej miękką skórą. Bardzo przydatnym elementem wyposażenia może być ukryte w schowku, w podłokietniku przednim gniazdo 230V. Plastikowe elementy wykończeniowe imitujące karbon i aluminium pozwalają nieco ożywić stonowaną kolorystykę wnętrza przez co staje się ono nowoczesne i nieszablonowe. C4 dysponuje przestronnym jak na swoją klasę bagażnikiem o minimalnej pojemności 380 litrów. Zaletą jego jest regularny kształt i niski próg załadunkowy. Dzięki możliwości składania siedzeń tylnych w stosunku 40/60 możemy dowolnie konfigurować przestrzeń bagażową. Pojemność maksymalną jaką możemy uzyskać to 1183 litry po całkowitym złożeniu tylnej kanapy.

W Citroenie C4 do napędu wykorzystywana jest gama ekologicznych silników, spełniających normę emisji spalin Euro V: 4

Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen C4 2.0 HDi Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

silniki wysokoprężne HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP i HDi 150 FAP) oraz 3 benzynowe (VTi 95, VTi 120 i THP 155). Z silnika wysokoprężnego HDi 150 FAP w jaki wyposażony był testowany pojazd, moc na koła jezdne przekazywana jest za pośrednictwem manualnej 6-przełożeniowej skrzyni biegów. Jednostka ta z pojemności 1997 cm3 osiąga maksymalną moc 150KM przy 3750obr/min i charakteryzuje się maksymalnym momentem 340Nm przy 2000 obr/min. Silnik jest bardzo dynamiczny, a jednocześnie bardzo ekonomiczny. Zawdzięcza to między innymi dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów. Rozpędza auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Średnie zapotrzebowanie na paliwo w ruchu miejskim wynosi około 6,5 litra oleju napędowego na 100 km. Citroen C4 na drodze zachowuje się stabilnie. Jego właściwości jezdne sprawiają, że samochód daje kierowcy dużą przyjemność z jazdy przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa i wysokiego komfortu. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson z trójkątnymi wahaczami, zaś tylne to oś odkształcalna z wahaczami wleczonymi. Jest ono miękkie i komfortowe, stosunkowo dobrze tłumi nierówności drogi. Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie pozwala na dość precyzyjne wykonywanie manewrów.

Już w podstawowej wersji pojazdu za wysoki stopień bezpieczeństwa odpowiada pakiet poduszek powietrznych obejmujący poduszki czołowe, boczne oraz kurtynowe oraz system ABS uzupełniony systemem wspomagającym gwałtowne hamowanie BAS i elektronicznym układem rozdziału siły hamowania EBD.

Wybrane dane techniczne Citroena C4 i konkurentów:

Marka / model

Citroen C4

Volkswagen Golf

Ford Focus

Wersja

Exclusive

Highline

Titanium

Cena (zł)

90 100

94 050

88 900

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (cm3)

1997

1968

1997

Moc (KM)

150

150

140

Moment obrotowy (Nm)

340

320

320

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,6

8,6

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

207

216

207

Średnie spalanie (l/100 km)

4,9

4,1

4,9

Emisja CO2 (g/km)

127

106

124

Skrzynia biegów

manualna 6-biegowa

manualna 6-biegowa

manualna 6-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

380

380

363

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty