Czasy, gdy projektanci nie przywiązywali dużej wagi do kształtów nadwozia minivanów minęły. Obecnie, decydując się na tego
typu samochód otrzymujemy praktyczne wnętrze „opakowane” w oryginalne kształty karoserii. Najlepszym tego przykładem jest Citroen C3 Picasso. Choć słynny hiszpański kubista nie ma, poza nazwiskiem, nic wspólnego z tym autem, to zdecydowanie wyróżnia się ono na tle konkurentów.
Od premiery C3 Picasso minęły już 4 lata, jednak mierzące ponad 4 metry, dwubryłowe nadwozie autorstwa Donato Coco i Jeana-Pierre’a Ploué wciąż przykuwa uwagę. Dzieje się tak za sprawą licznych detali, które razem tworzą oryginalną całość. Masywny przód z reflektorami zachodzącymi aż nad przednie koła, chromowane listwy ochronne, a także cztery tylne lampy sprawiają, że nie sposób pomylić ten samochód z żadnym innym. Testowany model w wersji Exclusive był także wyposażony w 17-calowe, aluminiowe obręcze kół.
Za sprawą przeprowadzonego pod koniec 2012 roku liftingu, karoseria C3 Picasso została wzbogacona m.in. o zupełnie nowy grill, a także światła do jazdy dziennej typu LED umieszczone tuż pod halogenami. Dodatkowo, klienci mogą zamówić ten pojazd w dwóch nowych kolorach - białym perłowym oraz niebieskim Ink. Pomimo wysokiego nadwozia (1669 mm), inżynierom Citroena udało się uzyskać bardzo dobry współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx = 0,31.
Po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy, uwagę natychmiast zwraca kokpit tego pojazdu. Został on zaprojektowany w równie oryginalny sposób, co nadwozie C3 Picasso. Za kołem kierownicy zabrakło tradycyjnych zegarów. Projektanci przenieśli je do
centralnej części konsoli. Zespół wskaźników tworzą trzy oddzielne wyświetlacze, w tym także 7-calowy ekran nawigacji GPS (wymaga dopłaty 3,5 tys. zł). Dzięki dobrej rozdzielczości są one czytelne w każdych warunkach, a korzystanie z nich nie nastręcza trudności.
Problemy może natomiast sprawiać obsługa przycisków umieszczonych za kierownicą. Oddzielny joystick do sterowania tempomatem oraz radiem i telefonem w praktyce nie jest udanym rozwiązaniem. Kierowca nie jest w stanie dostrzec przełączników, przez co ich obsługa odbywa się "z pamięci". Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie tych przycisków na kierownicę. Można mieć również zastrzeżenia do zbyt nisko umieszczonej dźwigni hamulca ręcznego.
Siedzenia oraz tylną kanapę wykończono w typowo francuskim stylu. Welurowa tapicerka i miękkie siedziska są tym, co wyróżnia wnętrze tego minivana. Niestety, oparcia zostały słabo wyprofilowane. Z tego powodu, w przypadku gwałtownych manewrów na drodze możemy z nich zwyczajnie wypaść. Fotele są jednak wygodne i nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia. Ciekawym rozwiązaniem są wysuwane z tylnej części oparć stoliki - nieocenione podczas podróży z kompletem pasażerów. Osoby zasiadające z tyłu docenią także płaską podłogę.
"Pudełkowata" karoseria zapewnia dużą ilość przestrzeni nad głowami pasażerów, co po części rekompensuje przeciętny jak
na tę klasę aut rozstaw osi (2540 mm). W zależności od potrzeb, tylną kanapę można regulować, przesuwając siedzisko do przodu lub do tyłu. W ten sposób, przestrzeń bagażowa może pomieścić od 385 do nawet 500 litrów ładunku. Atutem francuskiego minivana jest także możliwość uzyskania płaskiej podłogi bagażnika po złożeniu oparć tylnej kanapy.
Rodzinny charakter pojazdu odzwierciedla jego zawieszenie. Z przodu zastosowano tradycyjny zestaw kolumn McPhersona, które połączono z trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem. Z tyłu znalazła się poprzeczna belka, którą także wzmocniono stabilizatorem. W efekcie, auto skutecznie izoluje pasażerów od nierówności, nawet tych większych. Citroen zdecydowanie postawił na komfort i to mu się udało. Ma to jednak swoje wady podczas wszelkich prób agresywnej jazdy. C3 Picasso mocno wychyla się na zakrętach. Dodatkowo, Citroen postawił na elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile. O ile podczas manewrów na parkingu rozwiązanie to sprawdza się bardzo dobrze, o tyle ma niewiele wspólnego z wysoką precyzją prowadzenia.
Do napędu testowanego egzemplarza posłużyła znana już z innych modeli Citroena, wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności 1.6-litra. Motor ten generuje 120 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to obecnie najmocniejszy silnik dostępny w ofercie C3 Picasso. Pomimo tego, nie zapewnia on nadzwyczajnych doznań za kierownicą. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Ze względu na charakterystykę silnika bez doładowania, dynamiczna jazda wymaga utrzymywania jednostki napędowej powyżej 3 tys. obr./min. Jednak wówczas, w kabinie pasażerskiej jest dość głośno. W niższych partiach obrotów, jednostka VTi pracuje dość
ospale i nie należy do szczególnie elastycznych.
Jeśli jednak będziemy stosować się do wskazówek ekonomizera, silnik może się odwdzięczyć umiarkowanym apetytem na paliwo. Średnie zużycie benzyny w trakcie testu wyniosło 6,3 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym, najmniejszy minivan Citroena potrzebował ok. 5-5,5 litrów paliwa na "setkę". W warunkach typowo miejskich, spalanie C3 Picasso wzrastało nawet do 9-9,5 l/100 km.
Moc przekazywana jest wyłącznie na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni manualnej. Krótkie przełożenia sprawiają, że kierowca zmuszony jest do częstej zmiany biegów. Wykonania tej czynności nie ułatwia długi skok lewarka, negatywnie wpływający na precyzję pracy tego elementu.
Decydując się na zakup podstawowej wersji C3 Picasso, napędzanej przez benzynowy motor 1.4-litra, należy przygotować się na wydatek przynajmniej 57,4 tys. zł. Egzemplarz widoczny na zdjęciach (wersja Exclusive), dodatkowo wyposażony w 17-calowe obręcze kół, panoramiczny dach i nawigację GPS to już wydatek na poziomie 82,5 tys. zł. Nie jest to mała kwota. W podobnej cenie możemy już otrzymać np. znacznie bardziej przestronne C4 Picasso, napędzane przez ten sam benzynowy motor o pojemności 1.6-litra.
Wybrane dane techniczne Citroena C3 Picasso i konkurentów:
Marka/model | Citroen C3 Picasso 1.6 VTi Seduction | Opel Meriva 1.4 Turbo Enjoy | Ford B-Max 1.0 EcoBoost Trend |
Cena (zł) | 65 500 | 66 800 | 67 700 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Minivan/5 | Minivan/5 | Minivan/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4101/1766/1631 | 4288/1812/1615 | 4077/1751/1578 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1466/1465 | 1488/1509 | 1588/1585 |
Rozstaw osi (mm) | 2540 | 2644 | 2490 |
Masa własna (kg) | 1375 | 1360 | 1280 |
Minimalna pojemność bagażnika (l) | 385 | 400 | 326 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 54 | 48 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1364 | 999 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 3 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 120 przy 5660 | 120 przy 4800 | 125 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 160 przy 4250 | 175 przy 1750 | 200 przy 1400 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,9 | 11,5 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 188 | 188 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,3 | 5,9 | 4,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 143 | 112 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?