Przeprowadzony w 2013 roku lifting C3 nie był jedynie "kosmetyczny". Citroen zdecydował się zmodyfikować przednią część nadwozia swojego hatchbacka, w którym znalazło się miejsce na chromowany grill zintegrowany z logo producenta. Tylna część mierzącego 3941 mm nadwozia zyskała zmodernizowane klosze reflektorów. Testowana wersja Exclusive wyróżniała się ponadto m.in. chromowanymi ramkami okien. Typowy dla modelu C3 obły kształt nadwozia pozostał bez zmian. Podobnie jak panoramiczna przednia szyba Zenith, która zachodzi przez dach aż do słupków B.
W przypadku dłuższego o 3 cm Volkswagena Polo, zmiany nie są aż tak radykalne. Styliści marki z Wolfsburga dokonali jedynie niewielkiej korekty przedniego zderzaka, reflektorów oraz grilla. Elementem charakterystycznym dla testowanej, topowej odmiany Highline były chromowane listwy na przednim zderzaku oraz atrapie chłodnicy. Sportowego stylu dodawały natomiast duże, 17-calowe koła z oponami o niskim profilu.
Kabina pasażerska miejskiego Volkswagena również doczekała się korekty. Zmiany objęły m.in. kształt otworów wentylacyjnych, całkowicie odmieniony panel z ekranem dotykowym, jak również zegary. "Kropką nad i" jest nowa kierownica, która w testowanej wersji była wielofunkcyjna. Niestety, aż 18 przycisków umieszczonych bardzo blisko siebie może stanowić problem. Wybranie właściwej opcji wymaga czasem chwili zastanowienia, a co za tym idzie, oderwania wzroku od drogi. Reszta pokręteł i przycisków może stanowić wzór ergonomii. Wszystkie znajdują się tam, gdzie można się ich spodziewać.
Stylistom Citroena nie brakowało fantazji i polotu podczas projektowania wnętrza, co widać choćby po osłonie nad zegarami. Wyposażono ją w dwa otwory, które nie tylko doświetlają wskaźniki, lecz również oryginalnie wyglądają. Dwukolorowa deska rozdzielcza C3 jest łatwa w obsłudze i nie nastręcza przy tym większych trudności. Jedynymi elementami, które mogą sprawiać kłopoty, są przyciski za kierownicą służące do regulacji tempomatu oraz korzystania z funkcji telefonu. Kierowca nie jest w stanie dostrzec przełączników podczas jazdy, przez co ich obsługa odbywa się "z pamięci".
Wynoszący 2466 mm rozstaw osi pozwolił inżynierom Citroena na wygospodarowanie przyzwoitej ilości miejsca w kabinie pasażerskiej. Ponadto, obły kształt dachu zapewnia przestrzeń nad głowami pasażerom o słusznym wzroście. Z tyłu znalazł się bagażnik o pojemności 300 litrów. To o 20 litrów więcej, niż w przypadku Volkswagena Polo. Przy niemal identycznym rozstawie osi, oba auta prezentują podobny poziom przestronności wnętrza. O ile w pierwszym rzędzie miejsca jest pod dostatkiem, o tyle z tyłu wyższe osoby mogą narzekać na fakt, iż ich kolana opierają się o oparcia przednich foteli.
Volkswagen Polo piątej generacji powstał na płycie podłogowej PQ25. Tej samej, z której korzysta m.in. Seat Ibiza. Z przodu zastosowano więc kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną. Choć francuski konkurent został wyposażony w dokładnie takie samo rozwiązanie, to różnice w prowadzeniu obu pojazdów są znaczne. Volkswagen Polo jest zdecydowanie sztywniejszy, a wrażenie to potęgują wspomniane już niskoprofilowe opony a także zaskakująco bezpośredni układ kierowniczy, pozwalający na pewną jazdę. Tymczasem Citroen C3 to udany kompromis pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia.
Pod względem zastosowanych jednostek napędowych, obaj producenci zaprezentowali całkowicie odmienne podejście. Do napędu Citroena C3 posłużył 1.6-litrowy, wolnossący silnik o mocy 120 KM. W teorii, osiągi C3 1.6 VTi wyglądają obiecująco - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 8,9 sekundy. Jednak w praktyce tego nie czuć, głównie za sprawą słabej elastyczności. W zakresie 1,5-3 tys. obr./min. silnik Citroena jest ospały. podczas wyprzedzania innych pojazdów konieczna okazuje się redukcja przełożeń. Dynamiczna jazda zdecydowanie wymaga utrzymywania jednostki napędowej powyżej 3 tys. obr./min.
W miejskich warunkach lepiej sprawdza się turbodoładowany silnik 1.2 TSI, który pracował pod maską Volskwagena Polo. Pod względem użytecznego zakresu obrotów, konstrukcja inżynierów niemieckiej marki przypomina jednostki wysokoprężne. Maksymalny moment obrotowy (175 Nm) dostępny jest już od 1500 obr./min., zaś silnik nie sprzeciwia się jeździe nawet z prędkością obrotową na poziomie 1200 obr./min. Tylko w ten sposób można zbliżyć się do deklarowanego przez producenta spalania na poziomie 4,8 l./100 km. Ostrzejsze traktowanie tego silnika skutkuje zaskakująco dużym zużyciem paliwa, przekraczającym nawet 9 litrów na "setkę".
Natomiast w czasie testu, jednostka TSI zadowalała się średnio 5,8 l. benzyny na każde 100 km. Silnik VTi Citroena potrzebował na tym samym dystansie o litr paliwa więcej.
Wybrane dane techniczne Citroena C3 i Volkswagena Polo
Marka/model | Citroen C3 1.6 Exclusive | Volkswagen Polo 1.2 Highline |
Cena (zł) | 65 000 | 64 820 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5 | Hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3941/1728/1524 | 3972/1682/1453 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1465/1467 | 1463/1456 |
Rozstaw osi (mm) | 2466 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1048 | 1135 |
Pojemność bagażnika (l) | 300 | 280 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1197 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 6-bieg. |
Osiągi | ||
Moc (KM) przy obr./min. | 120 przy 6000 | 110 przy 5000 |
Moment obrotowy (Nm) | 160 przy 4250 | 175 przy 1500 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,9 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 193 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 4,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 110 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Citroen C3 1.6 Exclusive | Volkswagen Polo 1.2 Highline |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr. | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/O |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/S | S/S |
Nasza ocena
| Citroen C3 1.6 Exclusive | Volkswagen Polo 1.2 Highline |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++ | +++++ |
Podsumowanie
Choć obie konstrukcje mają już za sobą spory staż na rynku, to za sprawą face liftingu wciąż mogą z powodzeniem walczyć o klientów z młodszymi rywalami. W bezpośrednim pojedynku trudno jest jednak wyłonić zdecydowanego zwycięzcę. Na korzyść Citroena C3 przemawia przestronniejsze wnętrze, bardziej komfortowe zawieszenie oraz bogate wyposażenie, które otrzymujemy w standardzie. Atutem Volkswagena Polo jest ekonomiczny układ napędowy, który zapewnia nie tylko przyzwoitą dynamikę, lecz potrafi się również odwdzięczyć wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?