Citroen C3 vs Hyundai i20. Krótki przegląd oferty
Do naszego zestawienia wybraliśmy dwa auta, które już na pierwszy rzut oka wzbudzają sympatię i zainteresowanie. Citroen C3 z pewnością wygląda nietuzinkowo, szczególnie ze specyficznymi nakładkami i dodatkami. Hyundai i20 z kolei prezentuje bardzo nowoczesną stylistykę. W naszym porównaniu pojawiły się dość dobrze wyposażone odmiany z bazowymi silnikami. Obecnie wielu kierowców decyduje się na skromną jednostkę napędową do miasta, ale lepsze wyposażenie, zapewniające więcej komfortu i przyjemności podczas codziennych dojazdów do pracy, głównie przebijając się przez korki.
Citroena C3 w odmianie Shine wyposażono w bazowy silnik 1.2 PureTech o mocy 83 KM i manualną 5-biegową skrzynię. W ofercie jest również silnik 1.2 o mocy 110 KM oraz 102-konny silnik wysokoprężny 1.5 BlueHDI. Hyundai i20 z kolei posiada wolnossącą jednostkę 1.2 MPI o mocy 84 KM, również z 5-biegowym manualem i wyposażeniem Comfort. Jest również sportowo zestrojone N Line. W ofercie co prawda nie ma jednostki Diesla, ale zamiast tego jest miękka hybryda z 1.0 T-GDI o mocy 100 KM oraz topowa odmiana N z silnikiem 1.6 T-GDI o mocy aż 204 KM.
Citroen C3 vs Hyundai i20. Nadwozie i wnętrze
Oba auta prezentują się bardzo dobrze i zdecydowanie różnią się stylistyką. Citroen C3 prezentuje zdecydowanie łagodniejszy styl z francuskim polotem. Tutaj dominują obłości i zaokrąglenia, które są potęgowane przez wspomniane nakładki i kolorowe wstawki. To bardzo ładne auto i jeśli komuś odpowiada taki design, z pewnością będzie zachwycony. Poza tym w ofercie można znaleźć sporo opcji personalizacyjnych, między innymi kontrastowy kolor dachu oraz wstawki w zderzaku i bocznych listwach w wybranym kolorze. W Citroenie C3 zdecydowanie liczy się miejski szyk i odrobina elegancji. Sportu tu niewiele. Również we wnętrzu mamy typowo francuskie podejście do projektowania. Mnóstwo okrągłych kształtów, do tego bardzo wygodne, choć kiepsko trzymające w zakrętach fotele i sporo praktycznych rozwiązań. Na przestrzeń również nie można narzekać. W bagażniku zmieścimy od 300 do nawet 922 litrów. Całkiem nieźle.
Hyundai i20 nowej generacji wygląda naprawdę świetnie i dynamicznie. Zupełnie inne podejście do stylistyki samochodów w porównaniu do francuskiego konkurenta. Szeroki grill połączony z dynamicznie narysowanymi światłami przednimi. Do tego agresywnie stylizowany zderzak, kilka przetłoczeń z boku, ładna listwa podkreślająca linię okien i linia dachu ze sportowym sznytem. Również z tyłu wiele się dzieje, zaś główną rolę odgrywają śmiało namalowane światła z sygnaturą LED. W środku również jest niezwykle ciekawie. W wyższych wersjach wyposażenia na szczycie deski rozdzielczej króluje bardzo duży ekran systemu info-rozrywki, obok wirtualne zegary itp. W bagażniku zmieści się od 301 do 1017 litrów.
Citroen C3 vs Hyundai i20. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba auta to bazowe odmiany jeśli chodzi o silniki. Nie oznacza to oczywiście, że będą to zawalidrogi, bo i w trasie da się jechać, choć żywiołem obu bohaterów jest przede wszystkim miasto. Citroen C3 wyposażono w jednostkę 1.2 PureTech o mocy 83 KM i momencie obrotowym 118 Nm. To w zupełności wystarczy, aby rozpędzić małą francuską pchełkę od 0 do 100 km/h w 12,3 sekundy oraz osiągnąć 175 km/h. Średnie spalanie zdaniem producenta to 5,3 l/100km.
Hyundai i20 posiada jednostkę 1.2 MPI o mocy 84 KM i momencie obrotowym 118 Nm. Parametry są niemal identyczne, ale koreańskie auto ma nieco gorszą dynamikę, bowiem od 0 do 100 km/h przyspiesza w 13,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 173 km/h. Spalanie jest praktycznie takie samo jak u francuskiego konkurenta – średnio 5,2 l/100km zdaniem producenta (i normy WLTP).
Citroen C3 vs Hyundai i20. Ceny i wyposażenie
Oba auta w naszym zestawieniu to praktycznie topowe odmiany ze skromnymi silnikami. W przypadku Citroena C3 jest to wariant Shine za 65 000 złotych, który zawiera między innymi dach w kolorze Noir Onyx, 16-calowe felgi Steel & Style 3D, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system rozpoznawania ograniczeń prędkości, czujniki parkowania z tyłu, radio DAB z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali oraz klimatyzację automatyczną. Dopłacić możemy do lakieru (od 2100 do 2900 złotych), innych felg 16-calowych (1900 złotych), tapicerki (od 1000 do 1800 złotych) czy też systemu nawigacji 3D (2250 złotych).
Hyundai i20 w wersji Comfort i z silnikiem 1.2 MPI o mocy 84 KM to koszt 65 000 złotych (67 500 złotych katalogowo). W standardzie dostajemy system ostrzegania o ograniczeniach prędkości, przednie fotele podgrzewane, manualną klimatyzację, nawiewy w drugim rzędzie, tempomat, tylne czujniki parkowania i kamerę cofania, światła do jazdy dziennej LED czy też 16-calowe felgi aluminiowe. Za dodatkowe 1700 złotych dostajemy czarny dach, za 2100 złotych opcjonalny lakier i… tyle. Lista dodatków w i20 jest niezwykle skromna.
Citroen C3 vs Hyundai i20. Podsumowanie
Oba auta są bardzo ciekawą propozycją dla tych, którzy szukają niedrogiego auta do miasta, z bogatym wyposażeniem, ale skromną i oszczędną jednostką napędową. Z jednej strony oba auta mają niezłe wyposażenie, ale ze względu na bazową jednostkę napędową i 5-biegową skrzynię manualną, zachowują opłacalność i skromną cenę. Do tego w obu przypadkach mamy ciekawe, ale zgoła odmienne stylistykę i charakter. Citroen C3 przypadnie do gustu tym, którym zależy na komforcie i odrobinie elegancji, natomiast Hyundaia i20 wybiorą ci, którzy szukają odrobiny sportowych doznań.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Citroen C3 (Shine) 1.2 PureTech 83 KM (MT5) | Hyundai i20 (Comfort) 1.2 MPI 84 KM (MT5) |
Platforma | PSA PF1 | Hyundai-Kia K2 |
Euro NCAP | 4/5 | brak testu |
Rozstaw kół przód (mm) | 1471 | 1545 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1471 | 1549 |
Wysokość (mm) | 1474 | 1450 |
Rozstaw osi (mm) | 2539 | 2580 |
Długość/szerokość (mm) | 3996/1749 | 4040/1775 |
Pojemność bagażnika (l) | 300/922 | 301/1017 |
Cena (zł, brutto) | 65 000 | 65 000 (67 500 katalogowo) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 980 | 938 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 40 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1197 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 83 | 84 |
Moment obrotowy (Nm) | 118 | 118 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 173 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,3 (WLTP) | 5,2 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 117 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Citroen C3 (Shine) 1.2 PureTech 83 KM (MT5) | Hyundai i20 (Comfort) 1.2 MPI 84 KM (MT5) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/* | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/* |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe;
O wyposażenie za dopłatą;
- wyposażenie niedostępne;
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych.
Nasza ocena:
| Citroen C3 (Shine) 1.2 PureTech 83 KM (MT5) | Hyundai i20 (Comfort) 1.2 MPI 84 KM (MT5) |
Przestronność wnętrza | * | * |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | * |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | ++++++ (6) |
Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?