Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C2 (2003 – 2009). Jakie ma wady?

Dariusz Dobosz
Citroen C2 (2003 - 2005)Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie każda odmiana tego modelu pierwsza ruszy ze świateł, ale na pewno każda będzie łatwa do zaparkowania. Fot. Citroen
Citroen C2 (2003 - 2005)Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie każda odmiana tego modelu pierwsza ruszy ze świateł, ale na pewno każda będzie łatwa do zaparkowania. Fot. Citroen
Kto szuka małego, typowo miejskiego samochodu o niebanalnym wyglądzie niech zdecyduje się na Citroena C2. To urokliwy i niedrogi samochód.
Citroen C2 (2003 - 2005)Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie
Citroen C2 (2003 - 2005)

Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie każda odmiana tego modelu pierwsza ruszy ze świateł, ale na pewno każda będzie łatwa do zaparkowania.

Fot. Citroen

Model C2 zbudowano na skróconej płycie podłogowej nieco większego C3, wykorzystując również inne jego podzespoły. Na zewnątrz podobieństw jest mniej, bo wzornictwo nadwozia C2 mocno odbiega od C3. Przede wszystkim mniej jest krągłości, więcej zaś ostrych linii, nadających autu dynamiki. Samochód prezentuje się znakomicie i ma w sobie trochę sportowej zadziorności. Wnętrze ma zupełnie inny klimat, ze względu na bardziej „miękkie” kształty.

Linie deski rozdzielczej są łagodne, półokrągły zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem wygląda oryginalnie. Elektroniczny wyświetlacz zamontowano też w centralnej części kokpitu. W C2 jest jednak ciasno, zwłaszcza za przednimi fotelami.

Przesuwana tylna kanapa podnosi nieco funkcjonalność, ale jej rola sprowadza się do zapewnienia miejsca na nogi gdy odsuniemy ją maksymalnie do tyłu (bagażnik ma wówczas tylko 166 l), albo do zwiększenia pojemności bagażnika, gdy przesuniemy ją maksymalnie do przodu. Kufer powiększa się do 224 l, ale na nogi nie ma praktycznie miejsca. Maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej to 879 l.

Największym atutem C2 są jego właściwości jezdne. Twardo zestrojone zawieszenie i bardzo dobry układ kierowniczy pozwalają prowadzić auto w sportowym stylu. Niestety, trzeba się przy tym pogodzić z niskim komfortem jazdy. By czerpać prawdziwą przyjemność z pracy zawieszeń C2 pod maską musi pracować jeden z mocnych silników 1.6.

W przypadku innych jednostek napędowych możliwości podwozia mocno przerastają możliwości napędu. Mankamentem małego Citroena są liczne, raczej drobne awarie. Są one łatwe do usunięcia i z reguły niedrogie (kosztowne może być jedynie przywracanie sprawności turbodieslom), ale denerwujące, ze względu na dużą częstotliwość występowania. Na szczęście C2 jest samochodem prostym i łatwym w obsłudze, jego właściciel nie jest skazany na autoryzowane warsztaty co pozwala obniżyć koszty eksploatacji.

Warto wiedzieć: Fałszywe oferty. W sieci grasują oszuści! Źródło: TVN Turbo/x-news

Silniki
2003 – 1.1 (60 KM), 1.4 (73 KM), 1.6 (109 KM), 1.4 HDI (68 KM, 150 Nm)
2004 – 1.6 (122 KM)
2006 – 1.4 (88 KM), 1.6 HDI (109 KM)
2008 – 1.4 HDI (68 KM, 160 Nm)

Najbardziej godne polecenia ze względu na trwałość i niezawodność są silniki benzynowe 1.4. Niestety, wersja 88-konna ma bardzo słabą reprezentację na rynku wtórnym. Nabywcy skazani są więc w praktyce na odmianę 73-konną, w miarę oszczędną ale trochę za słabą. Ci, którzy cenią dobre osiągi powinni szukać wersji 1.6, o mocy 109 lub 122 KM (VTR i VTS). Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tych jednostek napędowych ostra jazda wiąże się z wysokim zużyciem paliwa i dużo szybszym zużyciem podzespołów. Samo znalezienie na rynku wtórnym odmiany VTR czy VTS w dobrym stanie technicznym może być bardzo trudne. Turbodiesel 1.4 HDI kusi niskim zużyciem paliwa, ale ma kiepskie osiągi często się psuje. Mocniejszy i mniej kłopotliwy jest turbodiesel 1.6 HDI, ale na polskim rynku wtórnym stanowi rzadkość.

[page_break]

Eksploatacja

Citroen C2 (2003 - 2005)Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie
Citroen C2 (2003 - 2005)

Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie każda odmiana tego modelu pierwsza ruszy ze świateł, ale na pewno każda będzie łatwa do zaparkowania.

Fot. Citroen

W C2 można spodziewać się przede wszystkich wielu problemów z instalacją elektryczną i elektroniką. Psują się alternatory i rozruszniki, w benzynowcach awariom ulegają cewki zapłonowe. W silnikach HDI zawodzą czujniki temperatury, przez co nie włącza się wentylator chłodnicy (można przegrzać silnik). Kaprysi elektronika, może przestać działać system sterujący klimatyzacją albo kontrolki na panelu wskaźników będą zapalały się zupełnie przypadkowo i bez powodu. Problemy mechaniczne to zupełnie inna kategoria. Czasem pęka osłona katalizatora, innym razem dochodzi do rozszczelnienia układu klimatyzacji. W turbodieslach nietrwałe są turbosprężarki, koła pasowe i zawory EGR. Pilnować trzeba też stanu podkładek pod wtryskiwaczami.

We wszystkich silnikach C2 w napędzie rozrządu pracują paski zębate. Nie grzeszą trwałością, dlatego trzeba je wymieniać wcześniej, niż zaleca instrukcja obsługi. Niską trwałość ma również podwozie, szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, łączniki stabilizatorów i sworznie wahaczy. Z niskiej żywotności słyną łożyska belki skrętnej w tylnym zawieszeniu. Kilka typowych problemów znajdziemy też w nadwoziu C2. Szyba w pokrywie bagażnika (można ją otwierać bez otwierania pokrywy) drga i hałasuje, a na dolnej krawędzi pokrywy kufra pojawiają się pierwsze oznaki korozji. Nie zawsze chce działać system regulacji przednich foteli, a elementy wykończenia wnętrza z tworzyw sztucznych luzują się i dokuczliwie skrzypią.

Ważniejsze daty
2003 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d
2003 – sportowa wersja VTR
2004 – sportowa wersja VTS
2005 – niewielka modernizacja (nowe lampy tylne, zmieniona deska rozdzielcza, wprowadzenie magistrali danych Can-Bus i systemu Start-Stop, bogatsze wyposażenie)
2008 – niewielka modernizacja (nowa osłona chłodnicy i logo)
2009 – zakończenie produkcji C2

Zalety

  • Dobre własności jezdne
  • Zwrotność
  • Atrakcyjny wygląd
  • Dynamiczne wersje VTR i VTS
  • Łatwa obsługa

Wady
- Ciasne wnętrze
- Mały bagażnik
- Niski komfort jazdy
- Liczne drobne awarie

Wybrane dane techniczne Citroena C2

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.1

1124

60/5500

94/3300

158

14,4

5,8

1.4

1360

73/5400

116/3300

169

12,2

6,0

1.4

1360

88/5400

133/3250

180

13,0

5,5

1.6

1587

109/5750

147/4000

195

10,9

6,3

1.6

1587

122/6500

143/3750

202

8,3

6,9

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.4 HDI

1398

68/4000

150/1750

166

14,8

4,3

1.4 HDI

1398

68/4000

160/2000

166

14,8

4,3

1.6 HDI

1560

109/4000

240/1750

193

9,4

4,4

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/

wersja

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

1.1

6,5

7,5

8,0

9,0

10,0

11,0

 

1.4 73KM

7,0

8,0

8,5

9,5

11,0

12,0

13,0

1.4 88KM

 

 

 

 

 

 

14,5

1.6 109KM

7,5

8,5

9,0

 

 

 

 

1.6 122KM

 

10,0

10,5

11,5

12,5

14,0

15,0

1.4 HDI

6,5

7,0

7,5

8,5

9,5

10,5

 

Podsumowanie

Citroen C2 to samochód znakomity do miasta – zwinny, precyzyjnie prowadzący się, w mocniejszych wersjach dynamiczny. Może nie każda odmiana tego modelu pierwsza ruszy ze świateł, ale na pewno każda będzie łatwa do zaparkowania. C2 na pewno nie sprawdzi się jako samochód rodzinny, ale dla dwóch osób chcących szybko przebić się przez zatłoczone ulice będzie w sam raz. Mały Citroen potrafi kaprysić i lubi dość często odwiedzać warsztat, ale portfela na pewno nie spustoszy. Zwłaszcza w wersji benzynowej, utrzymanie turbodiesla z pewnością będzie droższe.

Jak sprawdzić punkty karne przez internet?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty