Citroen C1 kontra Kia Picanto

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Citroen C 1 to oryginalny samochód miejski.
Fot. Ryszard Polit: Citroen C 1 to oryginalny samochód miejski.
Kia lansuje model Picanto sloganem „żyj kolorowo”. Do radosnego nastroju odwołuje się też Citroen, chwaląc model C1.

Rzeczywiście, odrobina optymizmu przyda się każdemu.
 

Fot. Ryszard Polit: Citroen C 1 to oryginalny samochód miejski.
Fot. Ryszard Polit: Citroen C 1 to oryginalny samochód miejski.

 

Za kwotę około 30 tys. zł można stać się posiadaczem wesołego Citroena C1 lub poważnego Pikanto. Do porównania wybraliśmy Citroena C1 z silnikiem 1,0 l o mocy 68 KM i Picanto napędzanego silnikiem 1,0 l o mocy 61 KM. Okazało

Fot. Kia: Kia Picanto ma bardziej tradycyjny design od Citroena, ale oba pojazdy mają zbliżoną objętość.
Fot. Kia: Kia Picanto ma bardziej tradycyjny design od Citroena, ale oba pojazdy mają zbliżoną objętość.

się bowiem, że Picanto z mocniejszym silnikiem o mocy 65 KM kosztuje niemal 40 tys. zł. 

 

Cechy szczególne

 

Różnica między C1 i Picanto jest zasadnicza. Citroen reprezentuje nowoczesny styl wzornictwa przemysłowego traktujący samochód "z przymrużeniem oka". We wnętrzu

Fot. Ryszard Polit: C 1 napędzany japońskim silnikiem benzynowym o pojemności 1 l i mocy 68 KM okazało się nieco szybsze od Picanto.
Fot. Ryszard Polit: C 1 napędzany japońskim silnikiem benzynowym o pojemności 1 l i mocy 68 KM okazało się nieco szybsze od Picanto.

pojazdu są nieosłonięte blachy, kiepskiej jakości plastiki czy uchylana, a nie opuszczana szyba w tylnych drzwiach. Można by się oburzyć, że tak skromnie, ale nie - tak jest właśnie nowocześnie i trendy. Projektanci Picanto nie mieli aż tyle odwagi i design jest bardziej tradycyjny, nawiązujący do większych pojazdów.

Fot. Kia: Silnik Picanto jest słabszy montowanego w C1, zużywa nieco więcej paliwa, ale ma wyższą kulturę pracy.
Fot. Kia: Silnik Picanto jest słabszy montowanego w C1, zużywa nieco więcej paliwa, ale ma wyższą kulturę pracy.

Oba samochody mają zbliżone wymiary zewnętrzne i podobną przestronność wnętrza. Jednak w obu pojazdach na tylnej kanapie jest dość ciasno, jak we wszystkich małych autach. Bagażnik C1 ma objętość 139 l i można się do niego dostać, podnosząc do góry tylną szybę. W Picanto przestrzeń bagażowa ma objętość 155 l.

Fot. Ryszard Polit: Skromnie wyposażona tablica przyrządów C1 wykonana jest z plastików przeciętnej jakości.
Fot. Ryszard Polit: Skromnie wyposażona tablica przyrządów C1 wykonana jest z plastików przeciętnej jakości.

 

Silniki

 

Do napędu C1 służy japoński (z Toyoty) silnik z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności 1 l i mocy 68 KM. Ta nowoczesna jednostka napędowa ma tylko 3 cylindry i

Fot. Kia: Klasyczna tablica przyrządów w Picanto.
Fot. Kia: Klasyczna tablica przyrządów w Picanto.

cechuje się wysokim poziomem drgań oraz hałasu. Silnik Picanto ma niemal identyczną pojemność skokową i moc "tylko" 61 KM, ale 4 cylindry. I pod względem konstrukcji silnika Koreańczycy okazali się tradycjonalistami, co akurat okazało się atutem. Jednostka napędowa Picanto pracuje ciszej i ma wyższą kulturę pracy. Silniki 3-cylindrowe lansuje się dlatego, że stwarzają one mniejsze tzw. opory własne, co wynika z ilości cylindrów. Mniejsze opory, to mniejsze

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie C1 jest dość ciasno, ale to przecież niewielki samochód.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie C1 jest dość ciasno, ale to przecież niewielki samochód.

zużycie paliwa. Citroen C1 zużywa średnio o 0,3 l paliwa mniej niż Picanto. Czy to dużo, osądzą nabywcy. W każdym razie Citroen w mieście zużywa ok. 6,3 l benzyny na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba auta znakomicie nadają się do jazdy w mieście. Łatwo nimi zaparkować, są zwrotne i wystarczająco szybkie. W wersji podstawowej w żadnym z nich nie ma seryjnego układu wspomagania układu

Fot. Kia: Wnętrze Picanto.
Fot. Kia: Wnętrze Picanto.

kierowniczego. Bardziej dynamicznym autem okazał się Citroen, którego największym mankamentem jest dość wysoki poziom hałasu wytwarzany przez silnik. W Picanto przy prędkości 100 km/h jest o znacznie ciszej. Oba pojazdy mają podobną konstrukcję zawieszenia, z przodu kolumny Mc Phersona, z

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik w C1 ma objętość 139 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik w C1 ma objętość 139 l.

tyłu belka skrętna. Własności jezdne Picanto i C1 są poprawne, a oba auta zachowują się przewidywalnie w zakrętach. Komfort jazdy nie jest wysoki, co wynika z wielkości samochodów i rozstawu osi. Bardziej miękkie zawieszenie ma Picanto, w podstawowej wersji oferowany jest jednak na obręczach 13-calowych, gdy C1 - na 14-calowych. Picanto ma też bardziej

Fot. Kia: Bagażnik Picanto ma objętość 155 l.
Fot. Kia: Bagażnik Picanto ma objętość 155 l.

skuteczny układ hamulcowy.  

 

Podsumowanie

 

Citroen C1 będzie się bardziej podobał osobom o nowoczesnych poglądach. Tradycjonaliści zapewne wybiorą Picanto, chociaż mogą mieć mniejsze zaufanie do marki Kia. Wybór jest więc dość trudny i niejednoznaczny. W wersji podstawowej C1 oferuje 2 poduszki powietrzne i układ ABS, a Picanto - tylko jedną poduszkę powietrzną. Wydaje się, że do wersji podstawowej w obu pojazdach warto dokupić chociażby wspomaganie układu kierowniczego i parę innych elementów. Gdy cena osiągnie granicę 35 tys. zł może się okazać, że potencjalny nabywca zdecyduje się na ... większe auto, np. Skodę Fabię czy Forda Fiestę. Czyżby Picanto i C1 były za drogie?

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C1

Kia Picanto

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Citroen C1

Kia Picanto

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy

4/12/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

998

999

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/6000

61/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

93/3600

86/2800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,7

15,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

16,1

16,2

Prędkość maksymalna (km/h)

157

154

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

73

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,9

40,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

139

155

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

35

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,1/5,5

4,4/5,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

344 x 163 x 147

350 x 160 x 148

Rozstaw osi (cm)

234

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/6

Orientacyjna cena wersji 5-drzwiowej (zł)

31 100

30 590

* - pomiar wg ADAC

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C1 Flirt

Kia Picanto City

Poduszki powietrzne

2

1

Układ ABS

S

-

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty