Rzeczywiście, odrobina optymizmu przyda się każdemu.
Za kwotę około 30 tys. zł można stać się posiadaczem wesołego Citroena C1 lub poważnego Pikanto. Do porównania wybraliśmy Citroena C1 z silnikiem 1,0 l o mocy 68 KM i Picanto napędzanego silnikiem 1,0 l o mocy 61 KM. Okazało
się bowiem, że Picanto z mocniejszym silnikiem o mocy 65 KM kosztuje niemal 40 tys. zł.
Cechy szczególne
Różnica między C1 i Picanto jest zasadnicza. Citroen reprezentuje nowoczesny styl wzornictwa przemysłowego traktujący samochód "z przymrużeniem oka". We wnętrzu
pojazdu są nieosłonięte blachy, kiepskiej jakości plastiki czy uchylana, a nie opuszczana szyba w tylnych drzwiach. Można by się oburzyć, że tak skromnie, ale nie - tak jest właśnie nowocześnie i trendy. Projektanci Picanto nie mieli aż tyle odwagi i design jest bardziej tradycyjny, nawiązujący do większych pojazdów.
Oba samochody mają zbliżone wymiary zewnętrzne i podobną przestronność wnętrza. Jednak w obu pojazdach na tylnej kanapie jest dość ciasno, jak we wszystkich małych autach. Bagażnik C1 ma objętość 139 l i można się do niego dostać, podnosząc do góry tylną szybę. W Picanto przestrzeń bagażowa ma objętość 155 l.
Silniki
Do napędu C1 służy japoński (z Toyoty) silnik z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności 1 l i mocy 68 KM. Ta nowoczesna jednostka napędowa ma tylko 3 cylindry i
cechuje się wysokim poziomem drgań oraz hałasu. Silnik Picanto ma niemal identyczną pojemność skokową i moc "tylko" 61 KM, ale 4 cylindry. I pod względem konstrukcji silnika Koreańczycy okazali się tradycjonalistami, co akurat okazało się atutem. Jednostka napędowa Picanto pracuje ciszej i ma wyższą kulturę pracy. Silniki 3-cylindrowe lansuje się dlatego, że stwarzają one mniejsze tzw. opory własne, co wynika z ilości cylindrów. Mniejsze opory, to mniejsze
zużycie paliwa. Citroen C1 zużywa średnio o 0,3 l paliwa mniej niż Picanto. Czy to dużo, osądzą nabywcy. W każdym razie Citroen w mieście zużywa ok. 6,3 l benzyny na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Oba auta znakomicie nadają się do jazdy w mieście. Łatwo nimi zaparkować, są zwrotne i wystarczająco szybkie. W wersji podstawowej w żadnym z nich nie ma seryjnego układu wspomagania układu
kierowniczego. Bardziej dynamicznym autem okazał się Citroen, którego największym mankamentem jest dość wysoki poziom hałasu wytwarzany przez silnik. W Picanto przy prędkości 100 km/h jest o znacznie ciszej. Oba pojazdy mają podobną konstrukcję zawieszenia, z przodu kolumny Mc Phersona, z
tyłu belka skrętna. Własności jezdne Picanto i C1 są poprawne, a oba auta zachowują się przewidywalnie w zakrętach. Komfort jazdy nie jest wysoki, co wynika z wielkości samochodów i rozstawu osi. Bardziej miękkie zawieszenie ma Picanto, w podstawowej wersji oferowany jest jednak na obręczach 13-calowych, gdy C1 - na 14-calowych. Picanto ma też bardziej
skuteczny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Citroen C1 będzie się bardziej podobał osobom o nowoczesnych poglądach. Tradycjonaliści zapewne wybiorą Picanto, chociaż mogą mieć mniejsze zaufanie do marki Kia. Wybór jest więc dość trudny i niejednoznaczny. W wersji podstawowej C1 oferuje 2 poduszki powietrzne i układ ABS, a Picanto - tylko jedną poduszkę powietrzną. Wydaje się, że do wersji podstawowej w obu pojazdach warto dokupić chociażby wspomaganie układu kierowniczego i parę innych elementów. Gdy cena osiągnie granicę 35 tys. zł może się okazać, że potencjalny nabywca zdecyduje się na ... większe auto, np. Skodę Fabię czy Forda Fiestę. Czyżby Picanto i C1 były za drogie?
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen C1 | Kia Picanto |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Citroen C1 | Kia Picanto |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 4/12/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 68/6000 | 61/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 86/2800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,7 | 15,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 16,1 | 16,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 154 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 73 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,9 | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 155 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 35 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 4,4/5,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 344 x 163 x 147 | 350 x 160 x 148 |
Rozstaw osi (cm) | 234 | 237 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/6 |
Orientacyjna cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 31 100 | 30 590 |
* - pomiar wg ADAC
Wybrane wyposażenie seryjne:
| Citroen C1 Flirt | Kia Picanto City |
Poduszki powietrzne | 2 | 1 |
Układ ABS | S | - |
s - wyposażenie seryjne
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?