Chevrolet Spark EV - kolejne szczegóły

(ip)
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV 2014, zaprezentowany wczoraj przed Międzynarodowym Salonem Samochodowym w Los Angeles, wyróżnia się osiągami, nowoczesnymi technologiami przyłączeniowymi oraz pięciodrzwiowym nadwoziem samochodu segmentu mini oraz ceną. W Stanach Zjednoczonych auto będzie kosztowało poniżej 25 000 dolarów po uwzględnieniu ulg podatkowych.

Spark EV powstał w oparciu o opracowane przez Chevroleta programy rozwojowe silników elektrycznych i akumulatorów.

Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet

Chevrolet Spark EV pojawi się w salonach dilerskich Chevroleta latem przyszłego roku i według wstępnych szacunków będzie oferował największy zasięg elektryczny w segmencie, a także będzie pierwszym pojazdem elektrycznym dającym możliwość szybkiego naładowania akumulatorów do poziomu 80 procent w około 20 minut (system SAE Combo DC Fast Charging).

Wewnątrz Chevroleta Sparka EV znajdują się dwa siedmiocalowe monitory LCD o wysokiej rozdzielczości, na których wyświetlane są najbardziej istotne informacje dotyczące jazdy, jak na przykład przewidywany zasięg pojazdu ustalony w oparciu o styl jazdy kierowcy oraz inne czynniki.

W standardowym wyposażeniu Chevroleta Sparka EV znalazł się również system MyLink, umożliwiający bezpieczne korzystanie z funkcji smartfona – jak na przykład w pełni funkcjonalnej aplikacji nawigacyjnej BringGo czy radia internetowego TuneIn oraz aplikacji Pandora i Stitcher. Dodatkowo użytkownicy kompatybilnych wersji iPhone’a (4S i nowszych) mogą korzystać z funkcji Apple Siri.

Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet

Spark EV pojawi się w sprzedaży w USA w stanach Kalifornia i Oregon oraz w Kanadzie i Korei Południowej, a także na innych rynkach świata. W Kalifornii model ten będzie mógł się poruszać po specjalnych pasach dla pojazdów z wieloma pasażerami (ang. high-occupancy vehicle lane).

Spark EV został wyposażony w zaawansowany silnik elektryczny oraz system akumulatorów. Układ obejmuje zaprojektowany przez GM koaksjalny zespół napędowy oraz silnik elektryczny, który produkuje 130 KM mocy (100 kW) oraz 542 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od najniższych obrotów. Szacuje się, że akumulatory Sparka EV (20 kWh) zapewnią największy zasięg elektryczny w segmencie.

Silnik elektryczny i zespół napędowy będą wytwarzane w należącej do GM fabryce w White Marsh w stanie Maryland z wykorzystaniem podzespołów pochodzących z USA i innych regionów świata. Tym samym po raz pierwszy w historii amerykański producent samochodów będzie wytwarzał w Stanach Zjednoczonych zarówno kompletny silnik elektryczny, jak i zespół napędowy, przeznaczone dla nowoczesnego samochodu elektrycznego.

Akumulatory Sparka EV są bezpieczne, wytrzymałe i niezawodne, co potwierdza gwarancja na osiem lat z limitem przebiegu

Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet

do 100 000 mil (160 000 kilometrów). Kwadratowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych o wadze 560 funtów ma pojemność 133 litrów i składa się z 336 ogniw.

Spark EV to pierwszy pojazd elektryczny w Stanach Zjednoczonych, który opcjonalnie wykorzystuje zatwierdzoną przez SAE (Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) ładowarkę typu combo umożliwiającą szybkie ładowanie prądem stałym. System pozwoli na naładowanie akumulatorów do poziomu 80 procent w około 20 minut i zapewni wiodący w segmencie zasięg. Pokładowy układ ładowania jest jednak kompatybilny ze wszystkimi trzema platformami – szybkiego ładowania prądem stałym oraz ładowania prądem zmiennym o napięciu 240V i 120V.

Ładowanie akumulatorów Sparka EV z wykorzystaniem gniazdka prądu o napięciu 240V zajmuje poniżej siedmiu godzin. Właściciele pojazdu mogą ustalać harmonogram ładowania dostosowany do czasu korzystania z pojazdu lub dostępności tańszej energii elektrycznej poza godzinami szczytu. Użytkownik może również zarządzać funkcjami pojazdu i monitorować jego stan zdalnie za pośrednictwem komputera na stronie OnStar.com lub korzystając ze specjalnej aplikacji Chevrolet Mobile wspieranej przez OnStar Remote Link. Chevrolet Spark EV jest oferowany ze standardową trzyletnią usługą serwisową OnStar.

Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet
Chevrolet Spark EV , Fot: Chevrolet

Celem inżynierów pracujących nad Chevroletem Sparkiem EV było obniżenie zużycia energii podczas eksploatacji pojazdu w celu zwiększenia jego zasięgu. Jednym ze sposobów na osiągnięcie wyższej wydajności było zoptymalizowanie aerodynamiki auta. Poprzez wnikliwą analizę nadwozia modelu Spark z silnikiem spalinowym, eksperci wprowadzili zmiany w wersji elektrycznej, które przyczyniły się do wydłużenia zasięgu o około 2,5 mili (4 kilometry) w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

Spark EV jest oferowany w kolorach Electric Blue, Black Granite, Summit White, Silver Ice i Titanium. Wewnątrz projektanci starali się stworzyć komfortowy i przestronny kokpit wyściełany dodatkowymi materiałami tłumiącymi hałas i wykończony jasnymi akcentami w kolorze Electric Blue oraz chromowanymi wstawkami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty