Chevrolet Evanda kontra Skoda Superb

Zdzisław Podbielski
Fot. Chevrolet: Nadwozie Chevroleta Evandy zaprojektowała firma Italdesign kierowana przez słynnego Giorgio Giugiaro.
Fot. Chevrolet: Nadwozie Chevroleta Evandy zaprojektowała firma Italdesign kierowana przez słynnego Giorgio Giugiaro.
Evanda i Superb mają podobne pochodzenie. Evanda wywodzi się bowiem z Daewoo Leganzy, a Superb pochodzi z konstrukcji volkswagenowskich.
Do porównania wybraliśmy flagowe modele Chevroleta i Skody.
Fot. Chevrolet: Nadwozie Chevroleta Evandy zaprojektowała firma Italdesign kierowana przez słynnego Giorgio Giugiaro.
Fot. Chevrolet: Nadwozie Chevroleta Evandy zaprojektowała firma Italdesign kierowana przez słynnego Giorgio Giugiaro.

 

Model Evanda, początkowo pod koreańską marką Daewoo, na europejskim rynku pojawił się w 2002 r., a w maju 2004 r., ze zmodernizowanym nadwoziem trafił na polski rynek. Debiut Superba odbył się we wrześniu 2001 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. W Polsce jest oferowany od wiosny 2002 r. i do dzisiaj występuje w nie

Fot. Skoda: Skoda Superb wyglądem zewnętrznym przypomina Volkswagena Passata poprzedniej egneracji.
Fot. Skoda: Skoda Superb wyglądem zewnętrznym przypomina Volkswagena Passata poprzedniej egneracji.

zmienionej formie konstrukcyjnej. Mimo marcowej obniżki ceny Superba, jest to samochód o ponad 8 000 zł droższy od Evandy.

 

Nadwozie

 

Chevrolet podkreśla, że nadwozie Evandy opracowała włoska firma Italdesign kierowana przez Giorgio Giugiaro. Po ostatniej modernizacji przednia część nadwozia Evandy upodobniła się do modeli rodziny amerykańskich Chevroletów, np. Malibu i Impala. Nadwozie Superba natomiast swoją bryłą przypomina Volkswagena Passata poprzedniej generacji. Nadwozia obu pojazdów opracowano z uwzględnieniem bezpieczeństwa jadących. Są więc

Fot. Chevrolet: Evanda jest nieco krótsza od Skody i ma mniejszy o 10 cm rozstaw osi.
Fot. Chevrolet: Evanda jest nieco krótsza od Skody i ma mniejszy o 10 cm rozstaw osi.

kontrolowane strefy zgniotu z przodu i tyłu, wzmocnienia części osobowej i w drzwiach bocznych. Patrząc na bryłę zewnętrzną pojazdów masywniej wygląda Superb i z rysunków szkieletów nośnych nadwozi wynika, że mocniejsza jest Skoda. Oceny takie nie są jednak miarodajne, a w przypadku kolizji tłumienie energii zderzenia może okazać się podobne. Gwarancja na perforację blach nadwozia w Evandzie wynosi 6 lat, w Superbie - 10 lat. Konkurenci dają

Fot. Skoda: Superb napędzany silnikiem benzynowym 2 l o mocy 115 KM jest nieco wolniejszy od Evandy, ale zużywa nieco mniej paliwa.
Fot. Skoda: Superb napędzany silnikiem benzynowym 2 l o mocy 115 KM jest nieco wolniejszy od Evandy, ale zużywa nieco mniej paliwa.

dłuższą gwarancję perforacyjną.

 

Wnętrze

 

Evanda to samochód o dużej przestrzeni użytecznej. We wnętrzu jest dużo miejsca dla jadących z przodu i z tyłu. Rozwiązaniem znamionującym samochód wyższej klasy jest wysoka i długa, przechodząca w podłokietnik, konsola

Fot. Chevrolet: Dwukolorowa deska rozdzielcza Evandy ma okazałą konsolę środkową ozdobioną fornirem.
Fot. Chevrolet: Dwukolorowa deska rozdzielcza Evandy ma okazałą konsolę środkową ozdobioną fornirem.

środkowa. Odmienna niż w Evandzie jest stylizacja deski rozdzielczej Skody, mimo że też ma wysoką konsolę środkową i dwukolorowy wystrój. W Superbie jest również dużo miejsca dla jadących z przodu i z tyłu.

Oba pojazdy są trzybryłowe z oddzielnie zarysowanymi bagażnikami. Objętość bagażnika Evandy jest mniejsza niż Superba. W Chevrolecie można jednak złożyć oparcia tylnej kanapy i powiększyć przestrzeń bagażową, w Skodzie bagażnik jest stały.

Fot. Skoda: Miejsce kierowcy opracowano ergonomicznie, a deskę rozdzielczą zaprojektowano  w volkswagenowskim stylu.
Fot. Skoda: Miejsce kierowcy opracowano ergonomicznie, a deskę rozdzielczą zaprojektowano w volkswagenowskim stylu.

Superb i Evanda mają podobną nośność, czyli zdolność do przenoszenia obciążeń, odpowiednio: 580 kg i 565 kg. Wykonanie wnętrza i użyte materiały w Superbie są na nieco wyższym poziomie.

 

Silniki

 

W Evandzie nie ma wyboru silnika, jest jeden, benzynowy 2,0 l o mocy 131 KM. Do napędu Superba oferuje się natomiast gamę silników: trzy benzynowe i trzy wysokoprężne. Do

Fot. Chevrolet: Wnętrze Evandy jest przestronne.
Fot. Chevrolet: Wnętrze Evandy jest przestronne.

naszego porównania wybraliśmy silnik benzynowy Superba o pojemności skokowej 2 l i mocy 115 KM. Jednostka napędowa Evandy konstrukcyjnie jest nowocześniejsza, ma rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy sterującymi 16 zaworami. Silnik Superba ma rozrząd jednowałkowy i 8-zaworów, rozwija mniejszą moc i mniejszy moment obrotowy. Przedkłada się to na mniejsze osiągi dynamiczne czeskiego

Fot. Skoda: We wnętrzu Superba jest dużo miejsca, również na tylnej kanapie.
Fot. Skoda: We wnętrzu Superba jest dużo miejsca, również na tylnej kanapie.

samochodu. Oba silniki pracują cicho i równomiernie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Evanda i Superb są wygodnymi samochodami i nadają się do dalekich wyjazdów. W Superbie jest bardziej elegancko, a nawet luksusowo, co wynika z wystroju wnętrza i lepiej dopracowanego zawieszenia kół. Miejsce kierowcy jest dobrze zaprojektowane w obu pojazdach. Fotele przednie lepiej podtrzymują ciało jadących w Superbie. Czeski samochód jest bardziej stabilny w ruchu, natomiast Evanda wykazuje tendencję do przechylania się podczas szybkiej jazdy na łukach dróg.

Chevrolet jest bardziej dynamiczny od Superba, ale potrzebuje nieco większej porcji benzyny.

 

Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem):

 

Pojazd

Chevrolet Evanda

2.0 Premium

Skoda Superb

2.0 Classic

Przestronność wnętrza

remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu odczuwalnego

remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

 

+

Wyposażenie

remis

 

 Wybrane dane techniczne:

 

Pojazd

Chevrolet Evanda

2.0 Premium

Skoda Superb

2.0 Classic

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3
)

1998

1984

Moc maksymalna (KM-obr/min)

136-5400

115-5400

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

181-4200

172-3500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,8

11,6

Prędkość maksymalna (km/h)

199

197

Droga hamowania - hamulce zimne (m)

39,2

38,0

Długość/szerokość/wysokość (cm)

477/182/144

480/177/147

Rozstaw osi (cm)

270

280

Pojemność bagażnika (dm3
)

435

462

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

65

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,8/12,3

6,4/11,9

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 (lub 100 tys. km)/6

2 (bez limitu km)/10

Cena brutto (zł)

72 140

80 940

 

Wybrane wyposażenie:

 

Pojazd

Chevrolet Evanda

2.0 Premium

Skoda Superb

2.0 Classic

Poduszki powietrzne

4

4

Układ przeciwblokujący hamulce (ABS)

s

s

Dynamiczna kontrola stateczności (ESP)

-

s

Wspomaganie układu kierowniczego

s

s

Centralny zamek

s

s

Elektrycznie sterowane szyby

s

s

Klimatyzacja

s

s

Radioodtwarzacz

s

o

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty