Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt

Michał Kij
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Wrażliwy na pograniczu nerwicy. Od Paryża wolał ogród zoologiczny. Trawiła go nieśmiałość i żar niespełnionych miłości. Kolejny model z serii „legend” dedykowany jest młodszemu bratu Ettore Bugattiego, Rembrandtowi. To on był autorem rzeźby tańczącego słonia, umocowanej na chłodnicy Bugatti Royale
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

Produkowany od września 2005 r. Bugatti Veyron 16.4 wydawał się dziełem skończonym. Oczywiście jego najnowsze wersje mają wyższą moc i są szybsze, ale tego typu poprawki są zupełnie naturalne w sportowych samochodach. To jak lekkoatletyka: liczy się każdy kilogram, każdy ułamek sekundy. Jednak nie samą techniką człowiek żyje.

O zakładzie we francuskim Molsheim nie przypadkiem mówi się „studio”. Veyron powstaje z pietyzmem, w dużej mierze ręcznie. Tak rodzą się dzieła sztuki. A jak wiadomo najcenniejsze są te, które nie ulegają zdublowaniu.

Gdy Volkswagen powziął decyzję o przywróceniu Bugatti do życia, menedżerom przyświecała nie tylko chęć stworzenia samochodu, który można by uznać za „najlepszy na świecie”. Chcieli też ożywić ducha marki. Dlatego już pierwszy wprowadzony do sprzedaży model nosił nazwę nawiązującą do przeszłości. Pierre Veyron był kierowcą i konstruktorem, który wraz z Jean-Pierrem Wimille wygrał w 1939 r. w Le Mans na Bugatti Typ 57C Tank. Wkrótce zaczęły się pojawiać specjalne odmiany auta dedykowanego Veyronowi. Żadna jednak nie sięgnęła do korzeni marki tak głęboko, jak seria „Les Légendes de Bugatti”.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

Są to wersje, a właściwie „wydania specjalne” roadstera Grand Sport Vitesse, aktualnie najszybszego na świecie seryjnego auta bez dachu. Każda edycja liczy tylko trzy sztuki i zbywana jest na pniu pomimo ceny przekraczającej 2 miliony euro. Ile z tych aut nigdy nie posmakuje ulicznego kurzu? Trudno zgadnąć. Po kryzysie z 2008 r., gdy zawiodły inne sposoby pomnażania majątku, dzieła sztuki, wina i samochody są traktowane raczej jak inwestycja, a nie elitarny „towar konsumpcyjny”, będący bodźcem, aby doświadczać czegoś wyjątkowego.

Na początek powstał Grand Sport Vitesse „Jean-Pierre Willeme”. Potem „Jean Bugatti” i „Meo Costanini”. Wszystkie pochodzą z rocznika 2013. Bartolomeo „Meo” Costanini był włoskim „asem przestworzy”, który wyróżnił się za sterami samolotów podczas I wojny światowej. Potem został kierowcą wyścigowym. W 1923 dołączył do zespołu Bugatti i w latach 1925-26 wygrał Targa Florio, jadąc Typem 35. Do 1935 r. był menedżerem zespołu fabrycznego. Zastąpił go Jean Bugatti, najstarszy syn Ettore. Zdolny konstruktor i wprawny kierowca, któremu ludzkość zawdzięcza jeden z najbardziej intrygujących samochodów wszechczasów: Typ 57 SC Atlantic. Jean zginął niedaleko Molsheim 11 sierpnia 1939 r. prowadząc wóz, którym niespełna dwa miesiące wcześniej Veyron wygrał w Le Mans. Próbował ominąć pijanego rowerzystę i roztrzaskał się o drzewo. Miał zaledwie 30 lat.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

Nie jest to jedyna tragiczna historia związana z rodziną Bugattich. Odsłonięty w Genewie wiosną tego roku, czwarty z cyklu „legend” „Rembrandt” jest absolutnie wyjątkowy. Nie tylko ze względu na postać, którą upamiętnia, ale również wystrój daleki od typowego w samochodach sportowych. Beże i brązy zupełnie nie pasują do ryczących szesnastu cylindrów i wentylowanych tarcz hamulcowych, które nieodparcie kojarzą się z ostrzem brzytwy. Łagodne kolory, wzbogacone szlachetną w swej skromności platyną współgrają za to z charakterem Rembrandta i jego spuścizną artystyczną.

Był rzeźbiarzem. Jego zd

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

olności zostały dostrzeżone, gdy jako nastolatek ulepił z gliny krowę. Do pracy zachęcił go Paweł Trubieckoj, impresjonista, z pochodzenia Rosjanin. Rembrandt kształcił się w mediolańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1902 r. przeniósł się z rodziną do Paryża. Za temat służyły mu zwierzęta. Podpatrywał je w naturze i portretował, gdy wypoczywały, tuliły się do siebie, trącały nosami. Był częstym gościem zoo w Antwerpii. Uciekał tam od zgiełku artystycznych sporów, jakimi skrzyła się stolica Francji oraz od fatalnie ulokowanej miłości. Nieliczne rzeźby postaci ludzkich, jakie wykonał, znamionuje chłód i dystans. Jest wśród nich naga dziewczyna z kotem, prawdopodobnie ukochana Rembrandta, która obeszła się z nim wyjątkowo okrutnie.

Cierpiał na nawracającą depresję. Po wybuchu I wojny światowej dokuczyła mu bieda. Najtwardszy cios zadała jednak zagłada zwierząt w Antwerpii. Nie mogąc ich wykarmić, władze ogrodu zoologicznego zdecydowały się je zabić. 8 stycznia 1916 Rembrandt Bugatti poszedł na mszę do Św. Magdaleny w Paryżu. W drodze do domu kupił bukiet kwiatów. Zamknął za sobą drzwi i odkręcił gaz. Miał 31 lat.

Uchwycić więcej niż ciało

Rembandt Bugatti / Fot. Bugatti
Rembandt Bugatti / Fot. Bugatti

Rembrandt Bugatti urodził się 16 października 1864 r. w Mediolanie. Wykonywał rzeźby z brązu. Od wiernego naśladowania natury przeszedł do eksperymentów zbliżających jego dzieła do kubizmu. Często stosował unikalną metodę pracy. Mając przed sobą zwierzę, szybko rzeźbił je w glinie, w skali 1:8. Podczas takiej sesji starał się wypracować charakterystyczne elementy sylwetki, grę mięśni pod skórą, a nawet indywidualne cechy zwierzęcia. Był perfekcjonistą. Gdy rzeźba go nie satysfakcjonowała, niszczył ją i próbował od nowa. Jego prace promienieją ciepłem, jakim obdarzał portretowane zwierzęta: lwy, słonie, osły, czy wyjątkowo drogie jego sercu antylopy.

Wybrane dane techniczne:

Marka / ModelBugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt Lamborghini Veneno Roadster     Koenigsegg Agera R 
Cena (zł)8 168 000     13 612 000 5 168 000 
Typ nadwozia/liczba drzwi roadster/2 roadster/2roadster/2 
Liczba miejsc 2 22
 Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość 4462/1998/1190  5020/2075/11654293/1996/1120 
Rozstaw kół: przód/tył1715/1618     b.d. 1700/1650 
 Rozstaw osi2710  27002662 
 Masa własna2240 1490     1435 
 Pojemność zbiornika paliwa (l)100  9080 
Układ napędowy   
Rodzaj paliwa benzyna     benzyna      benzyna   
 Pojemność (cm3)7993  64985032 
 Liczba cylindrów    W16  V12V8 
 Napędzana oś4x4 4x4 tylny 
Skrzynia biegów   
 Typ/liczba przełożeń zautomatyzowana/7zautomatyzowana/7  zautomatyzowana/7  
Osiągi    
Moc (KM) przy obr./ min1200/6400 750/8400     1140/7100 
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min1500/3000-5000 690/5500 1200/4100 
 Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 2,62,9 2,9 
Prędkość maksymalna  (km/h)410 355 416 
 Średnie spalanie (l/100 km)23,1 16 14,7 
Emisja CO2 (g/km)539 370    b.d. 
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty