Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW serii 8 Cabrio. Luksus na kołach ze składanym dachem

Mariusz Michalak
BMW Serii 8 Cabrio Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy  zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm. Fot. BMW
BMW Serii 8 Cabrio Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm. Fot. BMW
BMW nie próżnuje. Po debiucie serii 8 Coupé, do salonów sprzedaży wchodzi jego wersja odkryta. Monachijczycy chcą tym samym utrzeć nosa Mercedesowi klasy S Kabriolet i pokazać, kto rządzi w segmencie kabrioletów klasy GT.

Gdyby przeprowadzić plebiscyt na króla plakatów wiszących nad łóżkami fanów motoryzacji w latach 90., z dużym prawdopodobieństwem zwyciężyłoby BMW serii 8 E31. To produkowane w latach 1989-1999 coupé nigdy nie stało się hitem sprzedaży, mimo to pozostało jednym z najbardziej pożądanych aut swoich czasów. Wyposażane w wolnossące silniki V8 i V12 z topową odmianą 850CSi (5,6 l, 381 KM, 0-100 km/h w 5,3 s) na czele. Przez lata miłośnicy dużych coupé bawarskiej marki musieli się zadowolić serią 6 E63/E64, a później F12/F13. Trudno w tych autach jednak było znaleźć ducha niezapomnianej „ósemki”. I oto po 19 latach seria 8 wraca. Od razu ze zdwojoną siłą. Cztery i pół miesiąca po premierze Coupé Bawarczycy zaprezentowali Cabrio, które już można zamawiać. Chociaż auto nie jest bezpośrednim następcą serii 6 Cabrio, to odziedziczyło po tym modelu miękki, składany dach. To rozwiązanie ma też największy rywal nowej „ósemki” - Mercedes klasy S Kabriolet. Takie poszycie lepiej pasuje do charakteru auta, pozwala oszczędzić też kilka kilogramów. Proces składania i rozkładania dachu trwa zaledwie 15 s i można go przeprowadzić w czasie jazdy z prędkością do 50 km/h. Miękki dach z pewnością będzie też elementem chętnie personalizowanym przez nabywców serii 8. Spektrum kolorów materiału, które będą oferowane w ramach programu Individual, na pewno nie zawiedzie wszystkich tych, których kreatywność wykracza poza internetowe konfiguratory. Nowe BMW będzie autem czteroosobowym. Tylna kanapa będzie miała możliwość dzielenia oparcia w proporcji 50:50, a bazowa pojemność bagażnika ma wynosić 350 l. Do wyposażenia standardowego będzie należał wiatrochron.

BMW Serii 8 Cabrio Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym
BMW Serii 8 Cabrio

Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm.

Fot. BMW

Stronę techniczną Cabrio będzie dzieliło z odmianą Coupé. Pod pokrywy silnika na razie trafią dwie jednostki, którym pojęcie downsizingu jest absolutnie obce. Najmocniejszym z nich będzie 4,4-litrowy benzynowy, podwójnie doładowany V8 generujący 530 KM i 748 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu będzie odpowiadała ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów przekazująca napęd na cztery koła. Ta ważąca 2055 kg wersja będzie się rozpędzała do „setki” w czasie 3,9 s. Dla porównania, obecne M5 jest jedynie o 0,5 s szybsze. Producent zapewnia o średnim spalaniu na poziomie 10 l / 100 km. Jak przystało na V8, klienci mogą liczyć na ciekawe wrażenia akustyczne potęgowane w czasie jazdy z odkrytym dachem. Jeżeli komuś nie przeszkadza łączenie luksusowego kabrioletu z motorem wysokoprężnym, może wziąć pod uwagę bazową wersję 840d xDrive. W tej odmianie BMW montuje dobrze znany, trzylitrowy, podwójnie doładowany silnik generujący 320 KM i 680 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Według zapewnień producenta takie auto powinno średnio zużywać (zależnie od  wyposażenia) 6,3-5,9 l / 100 km, a pierwsza „setka” na prędkościomierzu pojawi się po 5,2 s. Diesel będzie lżejszy od wersji benzynowej o 100 kg. Jak bumerang powraca pytanie stawiane już przez dziennikarzy przy okazji premiery wersji Coupé - czy BMW zdecyduje się na wprowadzenie do sprzedaży M8? Wstępne zapowiedzi potwierdzają taki scenariusz. Przypomnijmy, że jedyny prototypowy egzemplarz auta o tej nazwie, bazujący na typoszeregu E31, jest w dyspozycji Muzeum BMW. Nigdy nie powstała wersja seryjna tego samochodu, chociaż trzeba powiedzieć, że seryjne E31 850CSi w wielu aspektach można traktować jako „półemkę”. Świadczy o tym m.in. numer VIN zaczynający się od liter WBS (w „zwykłym” BMW startuje od WBA), kod silnika S70B56 - zaczyna się od litery S, jak w modelach M. To, dlaczego BMW nie zdecydowało się na wprowadzenie na rynek „pełnoprawnego” M8, pozostaje do dziś tajemnicą. Nowe M8 miałoby mieć ponad 600 KM i przyspieszać 0-100 km/h w niewiele ponad 3 s. Zobaczymy, czy BMW zdecyduje się na zastosowanie napędu xDrive z możliwością odłączenia przedniej osi, tak jak ma to miejsce w obecnym M5. Poza topową odmianą M8 należy się spodziewać wersji 840i napędzanej doładowanym, sześciocylindrowym silnikiem benzynowym.

Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy  zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm.

BMW Serii 8 Cabrio Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym
BMW Serii 8 Cabrio

Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm.

Fot. BMW

BMW proponuje trzy warianty wyposażenia serii 8 Cabrio, które mogą stanowić bazę albo natchnienie do stworzenia własnej, niepowtarzalnej konfiguracji. Pierwszym z nich jest „Thrilling Escape”. Szary metalizowany lakier komponuje się w nim z 20-calowymi obręczami z lekkich stopów. Do tego dodano czarny dach, światła laserowe i pakiet aerodynamiczny M. We wnętrzu dominuje rozszerzona tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kolorze kości słoniowej, są wielofunkcyjne fotele przednie z aktywną wentylacją i ogrzewaniem szyi i drewno szlachetne z miedzianym połyskiem. Kolejna propozycja to „Dark Seduction”. Czarny lakier i dach miękki kontrastują z wnętrzem obszytym czerwoną skórą. Całość uzupełniają listwy ozdobne z plecionką ze stali szlachetnej. Kolejna inspiracja nosi nazwę „Pure Attraction”. Biały lakier metalizowany połączono z chromowanymi listwami zewnętrznymi i antracytowym poszyciem dachu ze srebrnym połyskiem. Szlachetność wnętrza podkreśla skóra Individual w kolorze koniaku, błyszczące drewno szlachetne z miedzianym połyskiem oraz szklane aplikacje „Crafted-Clarity”. Te trzy propozycje doskonale pokazują, jak różny charakter, zależny od upodobań właściciela, może mieć seria 8 Cabrio. Z jednej strony, mogą przez nią przemawiać sportowa agresja i dynamika, innym razem można skonfigurować eleganckie i pełne szlachetności bulwarowe, luksusowe auto.

Imponujące jest wyposażenie seryjne. Każdy egzemplarz wyposażony jest m.in. w: 19-calowe felgi, adaptacyjne zawieszenie sportowe M, sportowy układ wydechowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, dzieloną tylną kanapę, Live Cockpit Professional zawierający cyfrowy zestaw wskaźników i wyświetlacz head-up, system audio Harman Kardon Surround Sound i elektrycznie regulowaną kierownicę.

BMW Serii 8 Cabrio Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym
BMW Serii 8 Cabrio

Ciekawostką jest to, że mimo wyższego pozycjonowania nowe BMW 8 Cabrio będzie krótsze o 54 mm od poprzedniej serii 6 o takim samym nadwoziu. Odkryta wersja „ósemki” będzie miała 4348 mm długości przy zachowaniu takiego samego rozstawu osi jak w wersji Coupé - 2822 mm.

Fot. BMW

Bazowa cena 628 800 zł za wersję M850i xDrive może być z łatwością podniesiona przez zamówienie wyposażenia dodatkowego. Internetowy konfigurator daje w tej materii wyjątkowo duże możliwości. Jeżeli klient zapragnie podróżować z otwartym dachem w chłodniejsze dni, przyda mu się dodatkowy nawiew na szyję za 3347 zł. Dobrym uzupełnieniem tego mogą być podgrzewane podłokietniki i kierownica za 1750 zł. Koneserom muzyki może się spodobać system audio Bowers & Wilkins za 19 361 zł. By poprawić prowadzenie tego ciężkiego auta, warto zamówić adaptacyjne zawieszenie M Professional za 13 646 zł, a jazdę po zmroku ułatwią światła laserowe za 8598 zł. Za system Night Vision z rozpoznawaniem osób trzeba zapłacić 11 329 zł, a za szklane aplikacje we wnętrzu Crafted-Clarity - 3347 zł.

Nowa seria 8 Cabrio zapowiada się emocjonująco. Czy te emocje wystarczą, by wskrzeszona legenda powróciła na ściany pokoi młodych fanów motoryzacji? Tego w tej chwili nie wiemy. Pewne jest za to, że BMW może sporo namieszać.

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty