BMW Serii 1. Tak wygląda trzecia generacja. Ma napęd na przód

Mariusz Michalak
BMW Serii 1 W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Fot. BMW
BMW Serii 1 W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Fot. BMW
W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Wiemy już jak wygląda nowy pojazd niemieckiej marki.

Szerokość (obecnie 1799 mm) zwiększyła się o 34 mm, a wysokość (1434 mm) o 13 mm. Rozstaw osi wynosi 2670 mm, jest więc o 20 mm krótszy niż w drugiej generacji.

BMW Serii 1 - zmiany w wyglądzie

BMW Serii 1 W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Fot. BMW
BMW Serii 1

W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła.

Fot. BMW

Nowe BMW serii 1 oferuje znacznie więcej miejsca niż jego poprzednik, zwłaszcza z tyłu. Wsiadanie jest łatwiejsze, a przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu zwiększyła się o 33 mm. Z nowym otwieranym na zewnątrz szklanym dachem panoramicznym nowy model oferuje na tylnych siedzeniach o 19 mm więcej miejsca nad głową. Pasażerowie z tyłu mogą się też cieszyć o 13 mm większą przestrzenią na wysokości łokci; z przodu jest ona większa nawet o 42 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 20 l i wynosi teraz 380 l, a przy złożonej tylnej kanapie 1200 l. Szerokość przedziału bagażowego w najwęższym miejscu wzrosła o 67 mm. Po raz pierwszy w BMW serii 1 dostępny jest również elektryczny napęd pokrywy bagażnika.

Już widok z przodu wyraźnie pokazuje nowe oblicze BMW serii 1 z nową interpretacją charakterystycznych cech BMW. Typowe „nerki” BMW są teraz większe, bardziej rzucają się w oczy i po raz pierwszy w tej serii mają postać połączonych pośrodku elementów. Topowy sportowy model BMW M135i xDrive ma wyrazistą, inspirowaną sportami motorowymi atrapę chłodnicy z trójwymiarową siatką w miejsce klasycznych listew grilla. Przednie reflektory są teraz ustawione pod kątem. Szczególnie nowocześnie prezentują się oferowane opcjonalnie w pełni diodowe reflektory dostępne również w wersji adaptacyjnej.

Widok boczny BMW serii 1 charakteryzuje się typowym dla BMW przodem przypominającym nos rekina, klinowym kształtem i płaską powierzchnią szyb, która kończy się na słupku C charakterystycznym załamaniem. BMW serii 1 oferuje do wyboru wiele nowych obręczy ze stopów lekkich w rozmiarze od 16 cali. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępne są też obręcze o średnicy 19 cali.

Oferowany opcjonalnie po raz pierwszy w BMW serii 1 elektryczny dach panoramiczny wpuszcza więcej światła do wnętrza. Charakteru auta dodają oferowane po raz pierwszy w wyposażeniu dodatkowym podświetlane listwy dekoracyjne.

Oprócz modelu Advantage jako wariantu podstawowego, nowe BMW serii 1 jest dostępne w trzech innych liniach stylistycznych, które różnią się między sobą pod względem wyglądu zewnętrznego i wyposażenia wnętrza. Model Luxury Line podkreśla przede wszystkim elegancki wygląd poprzez elementy zewnętrzne w satynowanym aluminium i tapicerkę ze skóry Dakota. Model Sport Line z akcentami w kolorze czarnym, błyszczącymi ramkami szyb BMW Individual Shadowline i fotelami sportowymi oraz model M Sport z akcentami w satynowanym aluminium, pasem przednim ze specjalnie ukształtowanymi wlotami powietrza oraz pasem tylnym BMW M w błyszczącym kolorze czarnym stopniowo prowadzą BMW serii 1 do topowego modelu BMW M135i xDrive. Można go rozpoznać po atrapie chłodnicy BMW z siatkowym grillem, ukośnie ściętych końcówkach rur wydechowych w kolorze Cerium Grey i spojlerze tylnym BMW M w kolorze karoserii.

BMW Serii 1 - te systemy pomogą kierowcy 

BMW Serii 1 W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Fot. BMW
BMW Serii 1

W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła.

Fot. BMW

Oprócz klasycznych przycisków na konsoli środkowej lub kierownicy centralnym elementem obsługi są kontroler iDrive – od BMW Live Cockpit Plus z funkcją dotykową – oraz oferowany standardowo dotykowy monitor pokładowy o przekątnej 8,8 cala. BMW Live Cockpit Plus zawiera również system nawigacyjny oraz inteligentne sterowanie głosem z przetwarzaniem mowy online. System BMW Live Cockpit Professional oparty na nowym systemie operacyjnym BMW 7.0 oferuje w pełni cyfrowy system wskazań i obsługi z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,25 cala umożliwiający maksymalne wykorzystanie funkcji łączności oraz indywidualizację. W skład tego systemu wchodzi uczący się system nawigacyjny i multimedialny z twardym dyskiem; opcjonalnie oferowana jest obsługa za pomocą siedmiu gestów.

Do nadzorowania otoczenia samochodu wykorzystywany jest zależnie od systemu obraz z kamery oraz dane z czujników radarowych i ultradźwiękowych, aby ostrzegać kierowcę przed zagrożeniami i minimalizować ryzyko wypadków poprzez odpowiednie hamowanie i korekty kierunku jazdy. Wyposażenie standardowe w Europie obejmuje ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi z miejską funkcją hamowania ostrzegającą również przez rowerzystami, oraz działające przy prędkościach od 70 do 210 km/h ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu z aktywnym naprowadzaniem. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest aktywny regulator prędkości działający do prędkości 160 km/h – w modelach ze skrzynią automatyczną także z funkcją Stop & Go – a także system asystujący kierowcy obejmujący ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją z tyłu oraz ostrzeganie przed ruchem poprzecznym.

Podczas parkowania kierowcę BMW serii 1 wspiera opcjonalny system Park Distance Control (PDC), kamera cofania lub asystent parkowania, który automatycznie parkuje samochód równolegle lub poprzecznie do jezdni oraz automatycznie wyjeżdża z równoległych miejsc parkingowych. W kompaktowej klasie premium debiutuje również innowacyjny asystent cofania, który zapamiętuje ruchy układu kierowniczego na ostatnim odcinku przejechanym do przodu z prędkością do 36 km/h i potrafi wycofać pojazd po dokładnie tej samej linii na odcinku do 50 metrów z prędkością do 9 km/h.

Funkcja BMW Digital Key i inteligentny asystent osobisty BMW – dwie nowe funkcje znane z wyższych serii BMW – wchodzą teraz do segmentu kompaktów premium BMW, ułatwiając codzienne korzystanie z auta. Funkcja BMW Digital Key oferuje w przypadku opcjonalnego dostępu komfortowego możliwość odblokowywania i blokowania samochodu za pomocą smartfonu poprzez NFC (Near Field Communication). Aby otworzyć samochód, wystarczy przytrzymać smartfon przy klamce drzwi – nawet przy rozładowanej baterii telefonu. Silnik można włączyć, gdy tylko smartfon znajdzie się w niecce do bezprzewodowego ładowania smartfonów. Kierowca może udostępnić kluczyk cyfrowy maksymalnie pięciu innym osobom lub użyć karty BMW Key Card z taką samą funkcjonalnością. Funkcja BMW Digital Key jest dostępna w smartfonach Samsung Galaxy z systemem Android 8.0 lub nowszym obsługujących NFC.

BMW Serii 1 - gama silników

BMW Serii 1 W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła. Fot. BMW
BMW Serii 1

W trzeciej generacji BMW Serii 1 zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła.

Fot. BMW

Trzecia generacja BMW serii 1 po raz pierwszy opiera się na nowoczesnej konstrukcji BMW z napędem na przednie koła.  Nowe BMW serii 1 wyposażono w 3-cylindrowe i 4-cylindrowe silniki najnowszej generacji z rodziny napędów BMW EfficientDynamics,  Nowe BMW serii 1 debiutuje z dwoma silnikami benzynowymi i trzema silnikami wysokoprężnymi o mocy: od 85 kW (116 KM) w BMW 116d, aż po 225 kW (306 KM) w BMW M135i xDrive. Jego nowy silnik jest najmocniejszym 4-cylindrowym silnikiem BMW Group. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje BMW M135i xDrive zaledwie 4,8 s (4,7 s z pakietem M Performance dostępnym od listopada 2019 r.), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie).  Silniki benzynowe są wyposażone w filtr GPF, a silniki wysokoprężne w filtr cząstek stałych, katalizator akumulacyjny NOx oraz system SCR (Selective Catalytic Reduction).

BMW 116d, BMW 118d oraz BMW 118i wyposażone są standardowo w 6-biegową skrzynię manualną. Nowością jest 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa Steptronic dostępna jako opcja w BMW 116d oraz BMW 118i. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna opcjonalnie w BMW 118d i standardowo w BMW 120d xDrive, oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M135i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów i akustyki.

BMW Serii 1 - od kiedy na rynku?

Trzecia generacja BMW serii 1 zostanie zaprezentowana publiczności po raz pierwszy w BMW Welt w Monachium w dniach 25-27 czerwca 2019 r. w ramach nowej platformy prezentacyjnej BMW Group #NEXTGen. Miejscem targowej premiery nowego BMW serii 1 będzie Międzynarodowa Wystawa Samochodów (IAA) we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2019 roku. Wprowadzenie na rynki na całym świecie nastąpi od 28 września 2019 r.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty