Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW serii 1

Jerzy Dyszy
Nowy model serii 1 to kompakt dla ludzi zamożnych. Druga generacja tego auta jest bardziej pojemna, ekologiczna, zużywa mniej paliwa i posiada wiele elektronicznych gadżetów. Ceny od 99 900 zł.

Nowy model serii 1 to kompakt dla ludzi zamożnych. Druga generacja tego auta jest bardziej pojemna, ekologiczna, zużywa mniej paliwa i posiada wiele elektronicznych gadżetów. Ceny od 99 900 zł .

Światowa premiera BMW M1, najpierw w wersji pięciodrzwiowej

Fot: BMW
Fot: BMW

(hatchback), odbyła się w roku 2004. Było to odważne posunięcie - zaproponować samochód kompaktowy, ale z tylnym napędem, zapewniającym dobre własności jezdne, lecz zabierającym sporo miejsca w kabinie w porównaniu z przednionapędowymi konkurentami.  Po siedmiu latach nadszedł jednak czas na zmiany.

Pierwsze wrażenie jest... mieszane. Nowy model i tylko restylizacja? Bo tak to właśnie wygląda na pierwszy rzut oka.

Dopiero lektura danych technicznych powiedziała nam, że nadwozie jest całkowicie inne od poprzedniego i przede wszystkim większe. Niewiele, ale jednak. Szefom BMW zapewne zasugerowano, że parę centymetrów w kabinie mimo wszystko by się przydało. Zatem nie zmieniając konstrukcji płyty podłogowej zwiększono rozstaw osi o 30 mm, rozstaw kół o 51 mm z przodu i 72 mm z tyłu, długość samochodu o 85 mm a szerokość o 17 mm. Efekt jest taki, że ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy wzrosła o 21 mm. Mało? Być może, ale teraz mężczyzna o średnio poważnej posturze już tam się mieści. A z miejscem na głowę z tyłu w BMW 1 nigdy nie było dużego problemu. Oczywiście samochód choć formalnie pięcioosobowy, wygodnie przewiezie tylko cztery, bo z racji tylnego napędu środkiem podłogi biegnie solidny tunel. Natomiast powiększył się o 30 litrów bagażnik (do 360/1200 l). Konstrukcja podwozia nie zmieniła się – z przodu pozostał przejęty z serii 3 układ kolumnowy MacPherson z dwuprzegubowymi wahaczami i zwrotnicami z aluminium, z tyłu z obu stron zawieszenie niezależne, pięciodrążkowe. To zdecydowanie przewyższa specyfikację wszelkich konkurentów z segmentu C, wskazując, że BMW 1 jest czymś więcej niż skromnym autem kompaktowym.

Fot: BMW
Fot: BMW

Auto prowadzi się zresztą wyjątkowo pewnie. Konfigurując drugą generację inżynierowie skupili się przede wszystkim na komforcie, choć nie na „zmiękczaniu” resorowania. Wręcz przeciwnie, podwozie jest wyraźnie sztywne, jednak prawidłowy dobór tłumienia amortyzatorów oraz pracy połączeń gumowych i łożyskowań powodują, że do kabiny na nierównej nawierzchni nie przenoszą się gwałtowne uderzenia i hałasy.

Podczas pierwszej prezentacji przedstawiono tylko podstawową gamę pięciu silników – wszystkie są to jednostki czterocylindrowe, turbodoładowane i z bezpośrednim wtryskiem, opatrzone handlową nazwą „TwinPower”. Dotyczy to zarówno dwóch silników benzynowych o pojemności 1,6 dm3 (116i o mocy 136 KM i 118i o mocy 170 KM), jak i trzech wysokoprężnych o pojemności 2,0 dm3 (116d/116 KM, 118d/143 KM i 120d/184 KM). Z każdym z nich skojarzona może być sześciobiegowa skrzynia manualna, lub za dopłatą ośmiobiegowa skrzynia automatyczna. Na uwagę zasługuje przede

Fot: BMW
Fot: BMW

wszystkim ta druga – choć nie jest to tak modna dziś zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa, jej szybkość i płynność działania zasługuje na najwyższą pochwałę. Ponadto szczególne rozwiązania techniczne pozwalają na tak efektywne ograniczenie strat mechanicznych automatu, że osiągi samochodu i zużycie paliwa są w każdym przypadku prawie tak samo dobre jak ze skrzynią manualną.

Właśnie ograniczenie zużycia paliwa leży szczególnie na sercu konstruktorom BMW 1 drugiej generacji. Z tej przyczyny standardowo każda wersja auta wyposażona jest w automatyczną funkcję Start-Stop, częsciowe odzyskiwanie energii hamowania, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, „doradzający” kierowcy wskaźnik zmiany biegu, a wreszcie w funkcję ECO PRO, po której wybraniu sterownik silnika (i ewentualnie skrzyni automatycznej) dąży do jak najbardziej ekonomicznej pracy.  Auto wyposażono oczywiście w ABS/ESP w najnowszej wersji i z pełną paletą funkcji pomocniczych, a za dopłatą można uzyskać chyba każdą elektroniczną, medialną lub internetową funkcję wspomagającą, jakie jeszcze niedawno występowały w najdroższych luksusowych limuzynach.

BMW zaproponowało nową „jedynkę” w dwóch specjalnych wersjach – Urban (miejskiej) i Sport. Odmiana Urban ma standardowe zawieszenie z kołami na 17” białych obręczach, skórzane, dwukolorowe komfortowe

Fot: BMW
Fot: BMW

wykończenie wnętrza i (między innymi) jasne elementy w grillu i zderzakach. Sport wyposażono w obniżone o 10 mm zawieszenie „M Sport” i 18” obręcze z jeszcze niższymi oponami, wnętrze tekstylne, ciemne, ale z bardziej sportowymi fotelami oraz agresywne czarne wstawki w grillu i zderzakach. Odmiany różnią się też konfiguracją świateł w reflektorach. W praktyce jazda obiema wersjami niewiele by się różniła, gdyby nie profil opon – osiemnastocalowe ogumienie Run Flat o profilu 40 proc. z przodu i 35 proc z tyłu bywa nieco za twarde nawet na niektórych niemieckich drogach. Według naszej oceny najlepszym kompromisem byłoby sportowe zawieszenie „M Sport” ale ze standardowymi kołami o średnicy 16”.

Ceny podstawowych odmian BMW 1 zaczynają się od 99 900 zł za 116i oraz 108 900 zł za 116d i sięgają 112 900 zł za 118i oraz 119 900 zł za 120d. Dopłata za lepsze wyposażenie Urban lub Sport line wynosi 7755 zł. 

Wybrane dane techniczne BMW serii 1 i konkurentów:

marka/modelBMW 1 118i UrbanAudi A3 Sportback Ambiente 1,8 TFSIHonda Civic 1,8 i-VTEC Executive
Cena (zł)120 655112 40083 500
SilnikBenzynowy, turbodoładowanyBenzynowy, turbodoładowanyBenzynowy, wolnossący
Pojemność (l)1,61,81,8
Moc maks. (KM/obr/min)170/4800160/4500-6200140/6300
Moment obr. (Nm/obr/min)250/1500-4500250/1500-4500174/4300
Czas przysp. 0-100 km/h (s)7,47,88,9
Prędkość maks. (km/h)225222205
Śr. zużycie paliwa (l/100 km)5,86,66,7
Średnia emisja CO2 (g/km)134153155
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6 biegowamanualna, 6 biegowa
Pojemność bagażnika360370415

**więcej zdjęć BMW serii 1 w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty