Historia BMW i napędu elektrycznego sięga 1972 roku. Wówczas, niemiecki producent przedstawił dwa prototypy zbudowane
w oparciu o seryjny model 1602. Wyposażony w silnik o mocy 43 KM sedan był zasilany przez dwanaście baterii o napięciu 12 V. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości 50 km/h w czasie 8 sekund. Choć producent z Bawarii rozpoczął badania nad samochodami elektrycznymi ponad 40 lat temu, to dopiero i3 jest pierwszym seryjnie produkowanym autem BMW z takim układem napędowym.
Stylistyka karoserii elektrycznego BMW jest bardzo oryginalna. Auto wygląda tak, jakby było jedną z prac w konkursie na "wizję samochodu przyszłości". Futurystyczne kształty i3 podkreślają ostre i łamane linie kontrastujące z krągłościami. Warto podkreślić fakt, że sylwetka tego pojazdu tylko w nieznacznym stopniu odbiega od zaprezentowanego w 2011 roku modelu koncepcyjnego. BMW nie zrezygnowało również z nowoczesnych materiałów. Tradycyjną stal zastąpiono aluminium oraz włóknem węglowym.
Zaledwie 70-centymetrowe zwisy karoserii sprawiają, że mierzące 3,99 m nadwozie jest optycznie wydłużone. Dzięki temu, całość wygląda proporcjonalnie, choć wyrazisty design nie wszystkim musi przypaść do gustu.
Podobnie jak minimalistyczne wnętrze. W zależności od wersji, w środku możemy znaleźć m.in. plastik z przetworzonych opakowań PET, włókna himbusowe, drewno oraz wełnę. Wszystkie te materiały powstały z odzysku i mogą zostać przetworzone ponownie. To ukłon BMW w stronę ekologii. Zanim jednak zasiądziemy w kabinie i3, musimy się najpierw uporać z otwieranymi przeciwstawnie drzwiami. Auto nie posiada tradycyjnego słupka B.
Wygląda to bardzo efektownie, lecz w praktyce nie jest najlepszym rozwiązaniem. BMW i3 jest autem miejskim, a na ciasnych parkingach otwierane w ten sposób drzwi wymagają od pasażerów dużej zwinności w zajmowaniu jednego z czterech dostępnych miejsc. Co więcej, otwarcie tylnych drzwi wymaga odpięcia pasów bezpieczeństwa przez osobę siedzącą z przodu.
Jednak gdy znajdziemy się już w środku, naszym oczom ukaże się równie oryginalna co nadwozie deska rozdzielcza. BMW postawiło na nowoczesne rozwiązania i w środku nie ma już tradycyjnych zegarów ze wskazówkami. Wszystkie informacje wyświetlane są na dwóch dużych ekranach. Sterowanie poszczególnymi funkcjami odbywa się za pomocą pokrętła - jest to rozwiązanie znane z innych aut bawarskiej marki. Dla tradycjonalistów przygotowano klasyczny panel z pokrętłami od np. wentylacji, a także przyciskami do sterowania radiem. Pomimo 2,57-metrowego rozstawu osi, pod względem ilości miejsca BMW i3 nie rozpieszcza pasażerów zasiadających z tyłu. Osoby o wzroście przekraczającym 180 cm mogą narzekać na zbyt mało przestrzeni, zwłaszcza na wysokości kolan.
Umieszczony z tyłu układ napędowy i3 ograniczył możliwości transportowe elektrycznego BMW. Jednak mimo to, konstruktorom tego pojazdu udało się wygospodarować miejsce dla 260-litrowego bagażnika. Jego regularne kształty pozwalają na transport np. jednej dużej walizki. Po złożeniu oparć tylnej kanapy (dzielonej w stosunku 50/50) uzyskujemy
płaską podłogę bagażnika. Wówczas, jego pojemność wzrasta do 1100 litrów. Pod maską także wygospodarowano miejsce na niewielki schowek. Szczelnie wypełniają go jednak przewód do ładowania baterii oraz zestaw naprawczy kół.
Zawieszenie BMW i3 opiera się na układzie wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnach McPhersona z przodu. Całość została zestrojona sztywno. Przejazd po większych nierównościach nie należy do szczególnie komfortowych. Samochód jest za to nadspodziewanie stabilny podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach. Sportowe zapędy kierowcy hamują jednak bardzo wąskie opony. Z przodu mają one nietypowy rozmiar 155/70/19. Napędowa oś tylna została wyposażona w gumy o szerokości 175. Zaletą i3 jako pojazdu miejskiego jest niewielka średnica zawracania, wynosząca zaledwie 10 metrów.
Samochód wyposażono w silnik elektryczny o mocy 170 KM, która osiągana jest przy 5 tys. obr./min. Z kolei maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny od 1500 obr./min. Przy masie własnej wynoszącej zaledwie 1195 kg, pozwala on na rozpędzenie i3 od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy! To zaledwie o 0,3 s dłużej, niż w przypadku Mini Coopera S. Prędkość maksymalna BMW i3 wynosi 150 km/h. To jeden z najszybszych samochodów elektrycznych, jakie są obecnie dostępne na rynku. Spory zapas mocy pozwala na dynamiczną jazdę nawet poza miastem - wyprzedzanie innych pojazdów nie stanowi większego problemu.
Jednak elektryczne samochody nie zostały zaprojektowane z myślą o osiągach, lecz jako ekologiczny środek transportu. Pod tym względem, BMW i3 również ma bardzo wiele do zaoferowania. Przy w pełni naładowanych bateriach o pojemności 18,8 kWh, realny zasięg tego auta wynosi ok. 160 km. W czasie testu udało się jednak zbliżyć do deklarowanych przez producenta 200 km. Przy jeździe w trybie Eco Pro+, bez włączonej klimatyzacji oraz radia, elektryczne BMW pokonało dystans 198 km bez potrzeby ponownego ładowania. Przy ujemnych temperaturach, zasięg i3 spada już do ok. 100 km. Drastycznie obniża go również jazda z prędkościami powyżej 120 km/h. Tym, co imponuje w równym stopniu co osiągi, jest moc systemów odzyskiwania energii. Siła hamowania silnikiem jest tak duża, że używanie tradycyjnych hamulców można ograniczyć do minimum. Wymaga to jednak przyzwyczajenia.
Po wyczerpaniu energii, uzupełnić ją można za pomocą tradycyjnego gniazdka domowego. Naładowanie baterii od "rezerwy" do pełna zajmuje ok. 9-10 godzin. Korzystanie ze stacji szybkiego ładowania skraca ten czas o ponad połowę. Jeśli chodzi o koszty, "zatankowanie" BMW i3 do pełna wiąże się z wydatkiem ok. 8 zł, w zależności od stawek operatora sieci elektrycznej. Okazuje się więc, że przejechanie tym autem 100 km może kosztować tyle, co litr benzyny.
Podstawowa wersja BMW i3 to wydatek 144 tys. zł. Zdecydowanie nie jest to mała kwota. Jednak biorąc pod uwagę walory praktyczne tego auta, porównywalne ze spalinowymi konstrukcjami segmentu B, niskie koszty eksploatacji, a także ceny konkurencji i ponadprzeciętne osiągi, oferta niemieckiego producenta wygląda co najmniej interesująco.
Dla tych, którzy potrzebują większego zasięgu, BMW przygotowało droższą o 20 tys. zł wersję REX (Range Extender). Doposażono ją w dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 650 centymetrów sześciennych. Działa on jak agregat prądotwórczy, doładowując baterie w czasie jazdy. Wówczas, BMW i3 jest w stanie pokonać dystans nawet 300 km.
Wybrane dane techniczne BMW i3 i konkurentów:
Marka/model | BMW i3 | Renault Zoe Life | Nissan Leaf |
Cena (zł) | 144 600 | 89 900* | 126 080 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5 | Hatchback/5 | Hatchback/5 |
Liczba miejsc | 4 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3999/1775/1578 | 4084/1730/1562 | 4445/1770/1550 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1571/1576 | 1511/1510 | 1540/1535 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2588 | 2700 |
Masa własna (kg) | 1195 | 1468 | 1525 |
Pojemność bagażnika (l) | 260 | 338 | 370 |
Pojemność baterii (kWh) | 18,8 | 22 | 24 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Energia elektr. | Energia elektr. | Energia elektr. |
Napędzana oś | Tylna | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, jednostopniowa o stałym przełożeniu | Reduktor, bezstopniowy | Automatyczna, jednostopniowa o stałym przełożeniu |
Moc (KM) | 170 | 88 | 109 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 220 | 280 |
Osiągi | |||
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 7,2 | 13,5 | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 135 | 144 |
Średnie zużycie energii (kWh/100 km) | 12,9 | 13,5 | 13,0 |
Zasięg (km) | 200 | 210 | 199 |
Emisja CO2 (g/km) | 0 | 0 | 0 |
* cena nie obejmuje baterii
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?