Audi TT i Audi TTS. Zmiany po liftingu

Mariusz Michalak
Audi TT Dwadzieścia lat po premierze pierwszej serii modelu TT, jego trzecia generacja przechodzi kompleksowe odświeżenie. Ikona stylistyki otrzymuje nowy, sportowy i bardziej wyrafinowany wygląd zewnętrzny, silniki o zwiększonej mocy i rozszerzone wyposażenie. Fot. Audi
Audi TT Dwadzieścia lat po premierze pierwszej serii modelu TT, jego trzecia generacja przechodzi kompleksowe odświeżenie. Ikona stylistyki otrzymuje nowy, sportowy i bardziej wyrafinowany wygląd zewnętrzny, silniki o zwiększonej mocy i rozszerzone wyposażenie. Fot. Audi
Dwadzieścia lat po premierze pierwszej serii modelu TT, jego trzecia generacja przechodzi kompleksowe odświeżenie. Ikona stylistyki otrzymuje nowy, sportowy i bardziej wyrafinowany wygląd zewnętrzny, silniki o zwiększonej mocy i rozszerzone wyposażenie.

Pierwsza generacja Audi TT miała swoją premierę w roku 1998. Trzy lata wcześniej Audi zaprezentowało TT jako samochód koncepcyjny – najpierw podczas wystawy IAA we Frankfurcie wersję Coupé, a później wersję Roadster podczas Tokyo Motor Show. W krótkim czasie od rynkowej premiery, wersja TT Coupé wskoczyła na szczyt sprzedaży w swoim segmencie.
 
Muskularny, progresywny i jeszcze bardziej sportowy – oto wygląd zewnętrzny nowego Audi TT. Jego przód to charakterystyczny, trójwymiarowy grill osłony chłodnicy Singleframe. Duże wloty powietrza na bokach, już w wersji podstawowej podkreślają szerokość auta.

W tyle pojazdu, poziome linie również podkreślają jego szerokość. Według założeń klasycznej stylistyki TT, pod pokrywą wlewu paliwa nie znajdziemy korka. Kierowca umieszcza końcówkę pistoletu dystrybutora paliwa bezpośrednio we wlewie – to typowo sportowy element stylistyczny. Reflektory przednie w technice diodowej lub diodowej Matrix są dostępne opcjonalnie. Opcjonalny zewnętrzny pakiet stylistyczny S line podkreśla sportowy charakter Audi TT.

Model TT Coupé ma 4,19 m. długości, krótkie zwisy nadwozia i rozstaw osi 2,51 m. Nowe TT opuszcza fabrykę na 17-calowych kołach. Audi i Audi Sport oferują ponadto opcjonalne felgi w rozmiarach 18, 19 i 20 cali. Do palety barw nadwozia dochodzą trzy nowe kolory: niebieski cosmos, pomarańczowy pulse oraz dostępny tylko w wersji TTS i w linii S line niebieski turbo.

Silniki 

W nowym TT Audi oferuje dwa silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem, których moc została zwiększona. Wersja bazowa to 40 TFSI o mocy 197 KM. Druga jednostka to 45 TFSI o mocy 245 KM. Jednostka 2.0 TFSI o mocy 306 KM montowana w wersji TTS, rozpędza TTS Coupé od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy – o dziesięć setnych sekundy szybciej niż w modelu poprzednim. Wszystkie trzy jednostki napędowe wyposażone są w filtr cząstek stałych.

Z silnikami modelu TT Audi montuje sześciobiegową, manualną skrzynię biegów lub siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię automatyczną. Automatyczną skrzynię S tronic standardowo montuje się w modelu TTS. W obu typach skrzyń, krótkie przełożenia biegów niższych pozwalają na dynamiczne przyspieszanie, podczas gdy dłuższe przełożenia biegów wyższych redukują prędkość obrotową silnika i ograniczają zużycie paliwa.

Napęd quattro

Wersja z silnikiem 45 TFSI (180 kW/245 KM) może być wyposażona w stały napęd na cztery koła quattro. Napęd quattro, podobnie jak system dynamicznego prowadzenia Audi drive select przy pomocy którego kierowca sam ustala różne tryby prowadzenia, to wyposażenie standardowe wersji TTS. Ustawienia Audi drive select wpływają również na dostępny opcjonalnie adaptacyjny układ kontroli tłumienia magnetic ride, który dla TTS jest także elementem wyposażenia standardowego.

Jeśli klient zdecyduje się na zakup pakietu S line sport lub układu Audi magnetic ride, zawieszenie pojazdu jest o 10 mm niższe. Wśród innych systemów i układów zestrojonych z zawieszeniem znajdziemy progresywny układ kierowniczy, czterowahaczowe zawieszenie tylne oraz system stabilizacji toru jazdy ESC. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów aktywuje się selektywny rozkład momentów obrotowych między kołami, który w razie potrzeby wspomaga prowadzenie, wprowadzając precyzyjne impulsy hamowania na nieobciążone koła znajdujące się wewnątrz zakrętu.

Zobacz także: Testujemy hybrydę z napędem 4x4

Kokpit i systemy wspomagające

Smukła tablica przyrządów przywodzi na myśl skrzydło samolotu, a okrągłe otwory nawiewów ze zintegrowanymi w nich regulatorami przypominają silniki odrzutowe – to klasyczny detal jednoznacznie wskazujący na model TT.

Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami to w Audi TT standard. Sportowe fotele S z pneumatycznie regulowanymi siedziskami i oparciami (standard dla pakietu sportowego S line oraz dla modelu TTS), dostępne są opcjonalnie. Pojemność bagażnika tego samochodu o układzie foteli 2+2 to 305 litrów ukrytych pod długą pokrywą.

Wszystkie zegary i wskaźniki ukazują się w cyfrowej formie na 12,3-calowym wyświetlaczu wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit. Kierowca wybrać może jeden z dwóch trybów widoku wyświetlacza: w widoku klasycznym większą część ekranu zajmują prędkościomierz i obrotomierz. W trybie progresywnym większość ekranu przypada powiększonej mapie. Dostępny opcjonalnie widok sportowy dostarcza dodatkowo informacji na temat mocy wyjściowej silnika, momentu obrotowego i sił przeciążenia. Widok sportowy jest standardem w modelu TTS.

Terminal systemu MMI umieszczony na konsoli środkowej ma tylko sześć przycisków. Najbardziej rozbudowana jego wersja MMI navigation plus z MMI touch, ma na górze regulatora obrotowo-przyciskowego powierzchnię dotykową rozpoznającą np. znaki wpisywane ręcznie oraz umożliwiającą powiększanie i pomniejszanie obrazu na ekranie. System sterowania głosowego rozumie cały szereg sformułowań artykułowanych językiem potocznym.

System Audi connect, z pomocą standardu szybkiej transmisji danych LTE dostarcza na pokład samochodu szereg usług online. Interfejs Audi smartphone interface łączy smartfona z samochodem i bez zakłóceń, przez gniazdo USB, odtwarza jego zawartość na ekranie Audi virtual cockpit. Na pokładzie samochodu znajduje się także high-endowy sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System. Jego wzmacniacz ma 680 watt mocy i 14 kanałów. Wnętrze auta wypełnia się muzyką płynącą z dwunastu głośników, w tym z dwóch centralnych, i z dwóch bas boxów.

Gama systemów rozciąga się od asystenta zmiany pasa ruch Audi side assist, przez ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu Audi active lane assist i przez funkcję rozpoznawania znaków drogowych, aż po asystenta parkowania wyposażonego w kamerę w tyle pojazdu i dostarczającego obrazu całego jego otoczenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty