Audi SQ5. Diesel z elektryczną sprężarką

Mariusz Michalak
Audi SQ5 TDI 700 Nm momentu obrotowego, 347 KM mocy. Nowe Audi SQ5 TDI  podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia maksymalny moment obrotowy sportowego SUV-aa już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność.Fot. Audi
Audi SQ5 TDI 700 Nm momentu obrotowego, 347 KM mocy. Nowe Audi SQ5 TDI podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia maksymalny moment obrotowy sportowego SUV-aa już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność.Fot. Audi
700 Nm momentu obrotowego, 347 KM mocy. Nowe Audi SQ5 TDI podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia maksymalny moment obrotowy sportowego SUV-aa już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność.

Jednostka napędowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI łączy zalety stałego dostępu do dużej mocy z wysoką wydajnością. 255 kW (347 KM) i 700 Nm – moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik V6 rozpędza sportowego SUV-a do prędkości autostradowej w 5,1 sekundy.

Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Według założeń cyklu testowego NEDC, auto spala od 6,6 do 6,8 litrów oleju napędowego na 100 km, co odpowiada emisji 172 – 177 gram dwutlenku węgla na kilometr. Audi SQ5 TDI spełnia w ten sposób wymagania normy emisyjnej Euro 6.

Elektrycznie napędzana sprężarka stanowi uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min. Dzięki niej natychmiast, gdy tylko kierowca będzie go potrzebował, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu. W codziennych, normalnych sytuacjach drogowych, wczesny i szybki rozwój momentu obrotowego wpływa na utrzymywanie niskich obrotów silnika, a co za tym idzie niskiego spalania.

Audi SQ5 TDI 700 Nm momentu obrotowego, 347 KM mocy. Nowe Audi SQ5 TDI  podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny
Audi SQ5 TDI

700 Nm momentu obrotowego, 347 KM mocy. Nowe Audi SQ5 TDI podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia maksymalny moment obrotowy sportowego SUV-aa już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność.

Fot. Audi

Elektrycznie napędzana sprężarka umieszczona jest blisko silnika, na ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Sprężarka EAV wchodzi do gry, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc (sygnał płynący z pedału gazu), a turbosprężarka wciąż ma zbyt mały ładunek. Niewielki, kompaktowy silniczek elektryczny o mocy wyjściowej 7 kW, w zaledwie 300 milisekund rozpędza koło kompresji do prędkości 65 000 obr./min., w wyniku czego sprężarka wytwarza ciśnienie doładowujące o wartości 1,4 bara.

System MHEV (mild hybrid electric vehicle) w nowym Audi SQ5 TDI jest w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. Jego sercem jest alternator-rozrusznik (RSG) połączony z wałem korbowym. Podczas zwalniania pojazdu, dzięki RSG auto może rekuperować nawet 12 kW energii. Zaoszczędzona energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie dystrybuowana do różnych odbiorników systemu elektrycznego.

Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, nowe Audi SQ5 TDI w zależności od ustawień systemu Audi drive select może rekuperować energię, jechać na luzie z rozłączonym sprzęgłem lub żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. RSG ponownie uruchamia jednostkę napędową, gdy tylko kierowca znów dotknie pedału gazu, a następuje to szybciej i łagodniej niż w przypadku konwencjonalnego startera. MHEV sprawia, że system start/stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Jeśli samochód wyposażony jest w adaptacyjny tempomat ACC, silnik uruchamia się ponownie gdy tylko auto przed naszym SQ5 TDI ruszy, nawet pomimo tego, że pedał hamulca naszego pojazdu jest cały czas wciśnięty.

Za przekazywanie mocy silnika odpowiedzialna jest ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic. Jej niższe biegi charakteryzują się krótkimi, sportowymi przełożeniami, a dłuższe biegi wyższe pozwalają obniżyć liczbę obrotów i spalanie paliwa.

Podobnie jak wszystkie modele Audi typu S, nowe SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w stały napęd na cztery koła quattro. W normalnych warunkach drogowych samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy między kołami przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu wykryją poślizg, większa część momentu przekierowywana jest na oś z lepszą trakcją. W zależności od sytuacji drogowej, na oś przednią może zostać przekierowane 70 procent momentu, a na oś tylną nawet 85 procent momentu.

Klienci mogą również zamówić nowe SQ5 TDI wyposażone w sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów mechanizm aktywnie rozdziela moc pomiędzy tylnymi kołami.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty