Idea prawdziwie sportowego auta z praktycznym nadwoziem została zapoczątkowana w 1993 roku przez Audi RS2. Dzisiaj, po
ponad 20 latach, producent z Ingolstadt wciąż pozostaje wierny tej koncepcji, czego najlepszym przykładem jest model S3 Limousine – najmocniejszy sedan segmentu C premium, jaki był kiedykolwiek produkowany przez Audi.
Wystarczy jedno spojrzenie na karoserię tego pojazdu, by upewnić się, że mamy do czynienia z samochodem o sportowym zacięciu. Projektując nadwozie S3 Limousine, projektanci Audi sięgnęli po rozwiązania sprawdzone już w hatchbacku. Powiększone wloty w przednim zderzaku i masywne błotniki współgrają z dyskretnymi detalami, jak np. chromowane nakładki na boczne lusterka, cztery końcówki układu wydechowego czy wieńczący pokrywę bagażnika spoiler. Całość dopełniają 18-calowe obręcze kół z niskoprofilowymi oponami.
Poza tymi zmianami, nadwozie S3 Limousine nie różni się znacząco od podstawowych odmian tego kompaktowego sedana. Stylistom Audi zależało na tym, aby zachować dyskretny urok sportowego pojazdu, który jednocześnie nie epatuje dynamiką. Niemiecki producent właściwie dobrał proporcje, w efekcie czego S3 Limousine nie pozostawia złudzeń, że jest szybkim pojazdem, nie eksponując przesadnie swojej mocy i możliwości.
A te są naprawdę duże. Do napędu tego sedana posłużyła jednostka napędowa 2.0 TFSI generująca moc 300 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm. W tym czterocylindrowym silniku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – podwójny wtrysk benzyny, kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą, czy system zmiennych faz rozrządu Audi Valvelift. Dzięki nim, S3 Limousine ma być nie tylko szybkie, lecz również ekologiczne.
Producent z Ingolstadt zapewnia, że pomimo świetnych osiągów, pojazd ten potrzebuje średnio zaledwie 7 l. benzyny do pokonania 100 km. Na drodze, wynik ten nie będzie łatwy do osiągnięcia. Trudno sobie wyobrazić stateczną jazdę autem o mocy 300 KM, które waży przy tym tylko 1505 kg. Osiągniecie pierwszej „setki” w S3 Limousine zajmuje zaledwie 5,3 sekundy! Pod tym względem, model Audi ustępuję tylko o 0,4 sekundy BMW M135i. Nie można jednak zapominać, że rywal z Bawarii dysponuje jednostką napędową mocniejszą o 20 KM.
Układ przedniego zawieszenia S3 Limousine oparto na kolumnach McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i aluminiowymi zwrotnicami. Z tyłu zastosowano zawieszenie czterowahaczowe. W porównaniu do standardowych odmian A3
Limousine, wersja sportowa wyróżnia się m.in. o 25 mm mniejszym prześwitem.
Maksymalnie, S3 Limousine może się rozpędzić do 250 km/h. Nie jest to jednak kres możliwości układu napędowego tego sedana. Na więcej nie pozwala elektroniczna blokada. O odpowiednie wytracanie prędkości dbają natomiast potężne hamulce. Średnica przednich tarcz wynosi aż 340 mm. To nie jedyne z rozwiązań, które dba o bezpieczeństwo pasażerów.
Na pokładzie S3 Limousine znajdują się takie systemy, jak układ ESC, progresywny układ kierowniczy, ksenonowe reflektory z diodowymi światłami do jazdy dziennej czy adaptacyjne światła hamowania. Lista opcjonalnych dodatków i akcesoriów jest bardzo szeroka. Kupujący może zamówić np. wersję z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia czy w pełni diodowymi reflektorami przednimi. Dodatkowo, również opcjonalnie, dostępne są m.in. fotele sportowe, tapicerka skórzana Feinappa oraz wielofunkcyjna, sportowa kierownica z wieńcem spłaszczonym u dołu.
W Polsce, Audi S3 Limousine oferowane jest w dwóch wersjach. Podstawowa odmiana tego auta, kosztująca 169 570 zł, została wyposażona w manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Wersja z dwusprzęgłową przekładnią DSG to już wydatek 178 370 zł.
Wybrane dane techniczne Audi S3 Limousine i konkurentów:
Marka/model | Audi S3 Limousine | Mercedes-Benz CLA 45 AMG | BMW M235i |
Cena (zł) | 169 570 | 222 300 | 205 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Sedan/4 | Sedan/4 | Coupe/2 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 4 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4469/1796/1392 | 4630/1777/1432 | 4432/1774/1418 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1551/1526 | 15149/1547 | 1521/1556 |
Rozstaw osi (mm) | 2631 | 2699 | 2690 |
Masa własna (kg) | 1505 | 1585 | 1530 |
Pojemność bagażnika (l) | 390 | 470 | 390 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 50 | 52 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1991 | 2979 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 6 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | Tylna |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-bieg. | Automatyczna, 7-bieg. | Manualna, 6-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 300 przy 5500 | 360 przy 6000 | 326 przy 5800 |
Moment obrotowy (Nm) | 380 przy 1800 | 450 przy 2250 | 450 przy 1300 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 5,3 | 4,6 | 5,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,0 | 7,1 | 8,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 162 | 165 | 189 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?