Przód nowego RS 4 Avant został gruntownie przeprojektowany i znacznie różni się teraz od przodu bazowego Audi A4 Avant. Osłona chłodnicy Singleframe jest szersza i bardziej płaska. Podobnie jak w większych modelach typu RS: RS 6 Avant oraz w RS 7 Sportback, Singleframe w RS 4 Avant ma kratownicę o strukturze trójwymiarowego plastra miodu. Kratownica, tak jak w innych modelach typu RS, błyszczy głęboką czernią.
Kształt diodowych reflektorów przednich RS 4 Avant również został przeprojektowany. Opcjonalne reflektory matrycowe (Matrix LED) z przyciemnianymi szkłami dopełniają odświeżonego wizerunku wysokowydajnego Avanta i odróżniają go od innych członków rodziny A4. Nadkola z zamontowanymi na nich blisterami quattro są w porównaniu z Audi A4 Avant o 30 mm szersze zarówno w przodzie, jak i z tyłu pojazdu.
Audi RS 4 Avant. Silnik
Silnik 2.9 TFSI V6 biturbo został stworzony przez Audi Sport GmbH na bazie legendarnego 2.7 V6, który napędzał pierwsze RS 4 Avant z roku 1999. Wtedy V6 biturbo miało moc wyjściową 279 kW (380 KM). Nowe RS 4 Avant ma moc 331 kW (450 KM), co oznacza, że z jednego litra pojemności skokowej otrzymujemy tu 155,5 KM. Pozwala to RS 4 Avant rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Masa silnika TFSI to 182 kilogramy – o 31 kilogramów mniej niż w silniku V8 montowanym w modelu poprzednim z roku 2012. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, ale dzięki pakietowi dynamicznemu RS można to ograniczenie podnieść do 280 km/h.
Każda z dwóch turbosprężarek silnika 2.9 TFSI przypisana jest do konkretnego rzędu cylindrów, a razem wytwarzają ciśnienie doładowania rzędu 1,5 bara. Tak jak we wszystkich silnikach V6 i V8 budowanych przez Audi, turbosprężarki instalowane są pomiędzy ułożonymi pod kątem 90 stopni w układzie „V” rzędami cylindrów.
Nowy RS 4 Avant fabrycznie wyposażony jest w 19-calowe, kute z aluminium felgi w rozmiarze 265/35. Na życzenie dostępne są również felgi 20-calowe w różnych stylistykach, m.in. w pełni frezowane felgi pięcioramiennne w całości malowane w matowym brązie. Dla nich przeznaczono opony w rozmiarze 275/30. Mocne stalowe hamulce RS z perforowanymi tarczami kompozytowymi zapewniają pewne hamowanie. Mają one średnicę 375 mm na przedniej osi i 330 mm na tylnej osi. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe z logo RS są malowane na czarno lub opcjonalnie na czerwono. Na życzenie, na przedniej osi działają szczególnie odporne na tzw. fading hamulce ceramiczne RS. Ich zaciski są dostępne w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim. Perforowane tarcze mają tu średnicę 400 mm.
Audi RS 4 Avant. Wnętrze
Wnętrze Audi RS 4 Avant utrzymane jest w całości w czerni. W konturach drzwi i w krawędziach konsoli środkowej znajdują się diodowe pasma świetlne, których kolor światła w ramach opcjonalnego pakietu oświetlenia nastrojowego Ambiente zmieniać można w aż 30 odcieniach. Na konsoli środkowej, na podłokietnikach, na pasach bezpieczeństwa i na dywanikach pojawia się logo RS. Kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz podparcia kolan pokryte są Alcantarą z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Poszerzony pakiet stylistyczny RS oprócz czerwieni oferuje również pewne akcenty stylistyczne utrzymane w szarości.
Ekran systemu MMI touch o przekątnej 10,1 cala jest centralnym elementem obsługi nowego systemu operacyjnego. Umieszczono go w centrum tablicy rozdzielczej i delikatnie zwrócono w stronę kierowcy.
Kierowca może włączyć tryb RS1 lub RS2 systemu Audi drive select za pomocą nowego przycisku „RS MODE” na spłaszczonej u dołu, pokrytej skórą sportowej kierownicy wielofunkcyjnej RS. Również nowe, alumniowe manetki zmiany biegów są znacznie większe niż w modelu poprzednim. Znaki RS – poza kierownicą i listwami na progach – noszą również sportowe fotele RS z opcjonalnym przeszyciem w kształcie plastra miodu oraz obszycie dźwigni zmiany biegów.
Audi RS 4 Avant. Funkcjonalność
Audi RS 4 Avant zapewnia takie same możliwości codziennej użyteczności jak model bazowy – A4 Avant. Przedział bagażowy ma pojemność 495 litrów. Gdy zostaną złożone oparcia tylnych siedzeń i przestrzeń bagażnika zostanie wypełniona po sufit, pojemność wzrasta do 1495 litrów. Standardowo pokrywa bagażnika i wewnętrzna roleta uruchamiane są elektrycznie. Opcjonalnie dostępna jest możliwość otwierania i zamykania bagażnika przez bezdotykowe czujniki. Na żądanie Audi montuje również hak holowniczy, wysuwany elektrycznie po przyciśnięciu odpowiedniego przycisku.
Audi RS 4 Avant wspomaga osobę prowadzącą auto w wielu sytuacjach drogowych. Dostępnych jest w nim ponad 30 różnych systemów wsparcia kierowcy. Opcjonalne systemy pogrupowane są w dwa pakiety: „tour” i „city”. Wśród nich znajdują się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop & go kontrolujący automatycznie dystans od samochodu znajdującego się przed nami, asystent skrzyżowań, ostrzeżenie przy zmianie pasa czy ostrzeżenie przez wysokim krawężnikiem.
Paleta barw lakieru nowego Audi RS 4 Avant składa się z ośmiu kolorów, w tym nowego koloru niebieskiego Turbo i nowego koloru metalicznego czerwony Tango. Program Audi exclusive oferuje dodatkowo kolejne, spersonalizowane kolory lakierów, np. niebieski Nogaro z efektem perłowym. Ten właśnie lakier był charakterystyczny dla legendarnego poprzednika wszystkich obecnych modeli typu RS - RS 2 Avant z roku 1994.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?