Gdy spojrzymy na różnorodność samochodów na rynku okaże się, że jest w czym wybierać. Sedany, kombi, coupe, SUV-y, hatchbacki i wiele innych wersji nadwozia. Obecnie sedany są w odwrocie, kombi również, natomiast popularniejsze powoli stają się auta typu shooting brake. Również coupe, dawniej cechujące się sportowym sznytem, tracą zainteresowanie. Co najciekawsze - SUV-y trzymają się najlepiej, ale też należy je modyfikować tak, by nadal przyciągały klientów. Zatem może warto stworzyć mariaż tych dwóch koncepcji? Inne marki próbowały i wyszły z tym planem obronną ręką. Audi już raz zastosowało ten pomysł przy modelu Q8, który jest bliźniaczym modelem Lamborghini Urus i nie pożałowało swojej decyzji. W ten o to sposób powołano do życia nowe Audi Q3 Sportback – mniejszego SUVa-Coupe, który zadziornością nie odstaje od większego brata.
Audi Q3 Sportback. Czy jest dużo zmian z zewnątrz?
Nowe Audi Q3 Sportback jest produkowane na Węgrzech. Już w momencie wejścia na rynek klasycznego Q3 projektanci Audi wiedzieli, że na jego bazie powstanie coś nowego. W ten sposób narodził się Audi Q3 Sportback. Czy różni się od swojego starszego brata? Pierwsze zauważalne zmiany to lekko zmodyfikowany grill ze srebrnymi wstawkami, który ma imitować plaster miodu. Druga rzecz to przeprojektowane przednie wloty powietrza, które połączone są spojlerem. Trzeba jednak przyznać - są to jedynie kosmetyczne zmiany. Element, dzięki któremu Q3-ka zyskała nową nazwę to tył auta. Ostro pochylony słupek D sprawia, że linia dachu szybko zbiega ku dołowi. I to jest ta największa nowość. Oczywiście mamy nowe przetłoczenia po bokach auta oraz podkreślone nadkola. Nie ma jednak co się oszukiwać, że to właśnie nowa linia dachu i dodatkowy spojler nadają temu autu świeżości, sportowego wyglądu i zadziorności. Dzięki nowemu charakterowi Q3-ki zmieniły się również nieznacznie proporcje w stosunku do klasycznej odmiany. Długość całkowita to 4500 mm, jest zatem o 16 mm dłuższy. Rozstaw osi jest bez zmian i nadal wynosi 2680 mm. To co wpływa na niekorzyść tego modelu to wysokość i szerokość. Jest o 29 mm niższy i 6 mm węższy w porównaniu do standardu (odpowiednio 1556 mm wys. i 1843 mm szer.).
Z innych przydatnych informacji - mamy do wyboru trzy wersje świateł (światła LED znajdują się w standardzie) w tym Matrix LED, felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali, a także 12 kolorów nadwozia w tym nowy srebrny Tau. W standardzie otrzymujemy również pakiet „wysoki połysk” (błyszczące elementy karoserii). Gdyby ktoś wybrał wersję S line, otrzyma aluminiowe elementy w kratownicy, 18-calowe felgi i dodatkowe kolory nadwozia do wyboru.
Auto jest węższe, ale bardziej zgrabne w porównaniu do klasycznego Q3. Widać w nim dynamikę obecną chociażby w Q8 czy A7.
Audi Q3 Sportback. W czym my siedzimy?
Co się tyczy wnętrza Sportbacka to tutaj zdania będą podzielone. Zacząć należy od tego, że stylistycznie nie różni się od tego, co znamy ze zwykłej wersji. Jest to dokładnie to samo wnętrze, z tym samym rozmieszczeniem przycisków i funkcji w systemie. Ekran multimediów jest skierowany w stronę kierowcy – w standardzie, czyli w MMI Radio Plus mamy ekran 8,8 cala, można jednak zamówić wersję Nawigacja MMI Plus i wtedy ekran zostanie powiększony do 10,1 cala. Przed kierowcą w standardzie znajdą się cyfrowe zegary, jednak po wykupieniu opcji Audi Virtual Cockpit jego przekątna zostanie zastąpiona na 12,3 cala, co pozwoli na wyświetlanie mapy na pełnym jego obszarze. Nie uświadczymy w kabinie dodatkowego ekranu, tak jak w Q8, A7, A6 czy A8.
Podobnie jak w zwykłym Q3 wszystko jest dobrze spasowane, czytelne i ergonomiczne. Zwężenie auta jest niezauważalne, a jego obniżenie również nie sprawia problemu… przynajmniej w przedniej części kabiny. I tutaj dochodzimy do wcześniejszego stwierdzenia, że zdania będą podzielone. Siedzenia są wygodne - tu nie ma wątpliwości. Podobnie jak w Q3-ce, tak i w Sportbacku możemy przesuwać siedzenia o 13 cm niezależnie od siebie, a także pochylać je. Składają się w stosunku 40:20:40. Co jest zatem problemem? Wysokość, a dokładniej ścięty dach. Osoby powyżej 1,80 m będą dotykać podsufitki jeżeli oprą się i wyprostują. Osoby niższe nie będą miały z tym problemu. Obniżona linia dachu sprawia jeszcze jedną niedogodność, a mianowicie – zmniejsza pojemność bagażnika. Gdy mamy założoną przegrodę przestrzeni załadunkowej to Sportback ma dokładnie tyle samo pojemności co zwykła Q3-ka, czyli 530l. Jednak gdy rozłożymy siedzenia to mamy do dyspozycji 1400 litrów. Gdy porównamy tą drugą wartość do klasycznej Q3-ki, to okazuje się, że auto dysponuje mniejszą przestrzenią załadunkową aż o 125 litrów. Fajnym pomysłem natomiast jest możliwość schowania pod podłogę wcześniej wspomnianej przegrody bagażnika.Inne elementy o których warto wspomnieć to podświetlenie ambientowe, gdzie do wyboru mamy 30 kolorów oraz nagłośnienie Bang&Olufsen, który składa się z 15 głośników, specjalnego systemu rozdzielania dźwięku pomiędzy kanały, tak by stworzyć efekt 3D. Nie do końca przekonuje jakość dźwięku tego zestawu, a z całą pewnością cena - 3960 zł. Niemniej wnętrze nie sprawia wrażenia klaustrofobicznego, co w takim aucie jest dużym atutem.
Audi Q3 Sportback. Jazda sportowa
Audi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM. W testowym modelu do dyspozycji otrzymaliśmy topową wersję silnikową czyli 45 TFSI. Rozpędza się on od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, a maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Średnie spalanie według producenta powinno wynosić około 9 litrów, podczas testu na autostradzie spalał średnio 10 l/100 km. Jak zatem sprawuje się podczas jazdy? Jest wyjątkowo dobrze. Ma moc, którą przenosi na obydwie osie i nie sprawia mu problemu rozpędzanie się. Jest pewny w prowadzeniu i nie czuć w jego zachowaniu niepewności, co skutkowałoby obawą przed dalszą jazdą. Zakręty pokonuje zgrabnie i nie czuć zawahania – można je pokonywać nawet z dużą prędkością. Duża w tym zasługa sportowego zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego, który dostosowuje się do prędkości i dynamiki jazdy. Jedna, jak i druga pozycja jest w standardzie Sportbacka. To, co jednak może przeszkadzać, to praktycznie zerowa widoczność w tylnej szybie. Bez kamer i czujników można praktycznie zapomnieć by bez nerwów wyjechać z miejsca parkingowego. Kamera cofania nie jest niestety w standardzie, a jej cena to 2060 zł. Natomiast na „dzień dobry” mamy system ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu czy Asystenta Pojazdu (ruszanie pod górę) oraz system Drive Select. W tym drugim wybieramy różne style jazdy, które dostrajają nam pracę auta. Ciekawostką jest obecność trybu off-road.
Audi Q3 Sportback. Czy warto zainteresować się Q3 Sportback?
Audi Q3 Sportback jest autem ciekawym. Nie we wszystkich kolorach wygląda dobrze, najlepiej według mnie w błękitnym oraz pomarańczowym – wtedy staje się jeszcze bardziej wyrazisty. Producent stwierdził, że tym modelem chce zawalczyć o młodszych odbiorców, w szczególności, że segment SUV-ów co raz bardziej zyskuje na popularności, również w Audi. Stylistyka coupe ma tylko podkreślić, że jest to fajne auto. Jednak większość młodych, do których jest kierowany musi mieć również pokaźny portfel. Najtańsza wersja zaczyna się od 139.900 zł, a opcja z topowym silnikiem już od 190.500 zł. Gdy dołożymy do tego wszystkie opcje wtedy spokojnie dobijemy do ponad 250 tysięcy zł. Wersja Edition One, która jest limitowana i będzie oferowana przez -1,5 roku w najdroższej wersji wyposażenia może kosztować nawet bliżej 300 tysięcy zł lub więcej. Nie jest to zatem tani samochód. Warto jednak zwrócić uwagę, że konkurencja w postaci X4 czy GLC Coupe, która co prawda jest w segmencie D, a nie C, za podobną wersję silnikową co w aucie testowym, chce o wiele więcej pieniędzy. Nie jest to jednak przepaść jeśli chodzi o wymiary na korzyść konkurencji, więc chyba Q3 lepiej wypada na ich tle. Oczywiście cena okaże się zaporowa dla większości klientów, bo za taką cenę można już przebierać w ofercie aut premium. Q3 Sportback jest autem skierowanym raczej do rodzin z małymi dziećmi niż do osób poniżej 30 roku życia. Niemniej Sportback to auto, które może stawać w szranki z większymi jeśli chodzi o stylistykę i może nawet wyjść z tego z obronną ręką. Sprawdza się w takim razie stare stwierdzenie, że nie trzeba wymyślać czegoś nowego, tylko zrobić coś, co już jest - tylko lepiej. Tutaj przynajmniej w części się udało.
Audi Q3 Sportback i konkurenci. Wybrane dane techniczne
Marka i Model | Audi Q3 Sportback S line 45 TFSI | BMW X4 xDrive 30i | Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC Coupe |
Długość/szerokość | 4500/1843 mm | 4752/1918 mm | 4731/1890 mm |
Rozstaw osi | 2680 mm | 2864 mm | 2873 mm |
Wysokość | 1567 mm | 1621 mm | 1600 mm |
Rozstaw kół przód | 1584 mm | 1620 mm | 1621 mm |
Rozstaw kół tył | 1576 mm | 1666 mm | 1617 mm |
Dane | |||
Cena (zł) | od 190.500 | od 239.395 | od 236.900 |
Liczba miejsc/drzwi | 5\5 | 5\5 | 5\5 |
Typ nadwozia | SUV | SUV | SUV |
Masa własna (kg) | 1535 | 1795 | 1810 |
Poj. Bagażnika (l) | 530 | 525-1430 | 500-1400 |
Poj. Zbiornika paliwa (l) | 60 | 65 | 66 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (ccm) | 1984 | 1998 | 1991 |
Liczba cylindrów | R4 | R4 | R4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia bieg. L. przełożeń | Automatyczna, 7 | Automatyczna, 8 | Automatyczna, 9 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 230 przy 5000-6700 | 252 przy 5200-6500 | 258 przy 5800-6100 |
Mom. Obr. (Nm) przy obr./min. | 350 przy 1500-4400 | 350 przy 1450-4800 | 370 przy 1800-4000 |
Przys. 0-100 km/h (s) | 6,5 | 6,3 | 6,3 |
Pręd. Maks. (km/h) | 231 | 240 | 240 |
Śr. Spalanie (l/100 km) | 9,1-8,6 | 9,9-9,0 | 8,5-8,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 206-194 | 225-205 | 192-184 |
Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?