Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q3 Sportback. Sprawdzony pomysł w nowym wydaniu

Konrad Grobel
Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM.Fot. Konrad Grobel
Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM.Fot. Konrad Grobel
Gdy coś się sprawdza w innym modelu Audi to aż wstyd nie pójść za ciosem i z tego nie skorzystać. Tak postąpiono w przypadku Audi Q3 Sportback.

Gdy spojrzymy na różnorodność samochodów na rynku okaże się, że jest w czym wybierać. Sedany, kombi, coupe, SUV-y, hatchbacki i wiele innych wersji nadwozia. Obecnie sedany są w odwrocie, kombi również, natomiast popularniejsze powoli stają się auta typu shooting brake. Również coupe, dawniej cechujące się sportowym sznytem, tracą zainteresowanie. Co najciekawsze - SUV-y trzymają się najlepiej, ale też należy je modyfikować tak, by nadal przyciągały klientów. Zatem może warto stworzyć mariaż tych dwóch koncepcji? Inne marki próbowały i wyszły z tym planem obronną ręką. Audi już raz zastosowało ten pomysł przy modelu Q8, który jest bliźniaczym modelem Lamborghini Urus i nie pożałowało swojej decyzji. W ten o to sposób powołano do życia nowe Audi Q3 Sportback – mniejszego SUVa-Coupe, który zadziornością nie odstaje od większego brata.

Audi Q3 Sportback. Czy jest dużo zmian z zewnątrz?

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150
Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM.

Fot. Konrad Grobel

Nowe Audi Q3 Sportback jest produkowane na Węgrzech. Już w momencie wejścia na rynek klasycznego Q3 projektanci Audi wiedzieli, że na jego bazie powstanie coś nowego. W ten sposób narodził się Audi Q3 Sportback. Czy różni się od swojego starszego brata? Pierwsze zauważalne zmiany to lekko zmodyfikowany grill ze srebrnymi wstawkami, który ma imitować plaster miodu. Druga rzecz to przeprojektowane przednie wloty powietrza, które połączone są spojlerem. Trzeba jednak przyznać - są to jedynie kosmetyczne zmiany. Element, dzięki któremu Q3-ka zyskała nową nazwę to tył auta. Ostro pochylony słupek D sprawia, że linia dachu szybko zbiega ku dołowi. I to jest ta największa nowość. Oczywiście mamy nowe przetłoczenia po bokach auta oraz podkreślone nadkola. Nie ma jednak co się oszukiwać, że to właśnie nowa linia dachu i dodatkowy spojler nadają temu autu świeżości, sportowego wyglądu i zadziorności. Dzięki nowemu charakterowi Q3-ki zmieniły się również nieznacznie proporcje w stosunku do klasycznej odmiany. Długość całkowita to 4500 mm, jest zatem o 16 mm dłuższy. Rozstaw osi jest bez zmian i nadal wynosi 2680 mm. To co wpływa na niekorzyść tego modelu to wysokość i szerokość. Jest o 29 mm niższy i 6 mm węższy w porównaniu do standardu (odpowiednio 1556 mm wys. i 1843 mm szer.).

Z innych przydatnych informacji - mamy do wyboru trzy wersje świateł (światła LED znajdują się w standardzie) w tym Matrix LED, felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali, a także 12 kolorów nadwozia w tym nowy srebrny Tau. W standardzie otrzymujemy również pakiet „wysoki połysk” (błyszczące elementy karoserii). Gdyby ktoś wybrał wersję S line, otrzyma aluminiowe elementy w kratownicy, 18-calowe felgi i dodatkowe kolory nadwozia do wyboru.

Auto jest węższe, ale bardziej zgrabne w porównaniu do klasycznego Q3. Widać w nim dynamikę obecną chociażby w Q8 czy A7.

Audi Q3 Sportback. W czym my siedzimy?

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150
Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM.

Fot. Konrad Grobel

Co się tyczy wnętrza Sportbacka to tutaj zdania będą podzielone. Zacząć należy od tego, że stylistycznie nie różni się od tego, co znamy ze zwykłej wersji. Jest to dokładnie to samo wnętrze, z tym samym rozmieszczeniem przycisków i funkcji w systemie. Ekran multimediów jest skierowany w stronę kierowcy – w standardzie, czyli w MMI Radio Plus mamy ekran 8,8 cala, można jednak zamówić wersję Nawigacja MMI Plus i wtedy ekran zostanie powiększony do 10,1 cala. Przed kierowcą w standardzie znajdą się cyfrowe zegary, jednak po wykupieniu opcji Audi Virtual Cockpit jego przekątna zostanie zastąpiona na 12,3 cala, co pozwoli na wyświetlanie mapy na pełnym jego obszarze. Nie uświadczymy w kabinie dodatkowego ekranu, tak jak w Q8, A7, A6 czy A8.

Podobnie jak w zwykłym Q3 wszystko jest dobrze spasowane, czytelne i ergonomiczne. Zwężenie auta jest niezauważalne, a jego obniżenie również nie sprawia problemu… przynajmniej w przedniej części kabiny. I tutaj dochodzimy do wcześniejszego stwierdzenia, że zdania będą podzielone. Siedzenia są wygodne - tu nie ma wątpliwości. Podobnie jak w Q3-ce, tak i w Sportbacku możemy przesuwać siedzenia o 13 cm niezależnie od siebie, a także pochylać je. Składają się w stosunku 40:20:40. Co jest zatem problemem? Wysokość, a dokładniej ścięty dach. Osoby powyżej 1,80 m będą dotykać podsufitki jeżeli oprą się i wyprostują. Osoby niższe nie będą miały z tym problemu. Obniżona linia dachu sprawia jeszcze jedną niedogodność, a mianowicie – zmniejsza pojemność bagażnika. Gdy mamy założoną przegrodę przestrzeni załadunkowej to Sportback ma dokładnie tyle samo pojemności co zwykła Q3-ka, czyli 530l. Jednak gdy rozłożymy siedzenia to mamy do dyspozycji 1400 litrów. Gdy porównamy tą drugą wartość do klasycznej Q3-ki, to okazuje się, że auto dysponuje mniejszą przestrzenią załadunkową aż o 125 litrów. Fajnym pomysłem natomiast jest możliwość schowania pod podłogę wcześniej wspomnianej przegrody bagażnika.Inne elementy o których warto wspomnieć to podświetlenie ambientowe, gdzie do wyboru mamy 30 kolorów oraz nagłośnienie Bang&Olufsen, który składa się z 15 głośników, specjalnego systemu rozdzielania dźwięku pomiędzy kanały, tak by stworzyć efekt 3D. Nie do końca przekonuje jakość dźwięku tego zestawu, a z całą pewnością cena - 3960 zł. Niemniej wnętrze nie sprawia wrażenia klaustrofobicznego, co w takim aucie jest dużym atutem.

Audi Q3 Sportback. Jazda sportowa

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150
Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM.

Fot. Konrad Grobel

Audi Q3 Sportback w tym momencie oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi – 1.5 TFSI (nazwa modelu 35 TFSI), który produkuje 150 KM i może być zestrojony z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic (z techniką mild hybrid) oraz 2.0 TFSI (45 TFSI) ze skrzynią S tronic z 230 końmi na pokładzie. W późniejszym terminie wprowadzone zostaną również silniki wysokoprężne o mocy 150 i 190 KM. W testowym modelu do dyspozycji otrzymaliśmy topową wersję silnikową czyli 45 TFSI. Rozpędza się on od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, a maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Średnie spalanie według producenta powinno wynosić około 9 litrów, podczas testu na autostradzie spalał średnio 10 l/100 km. Jak zatem sprawuje się podczas jazdy? Jest wyjątkowo dobrze. Ma moc, którą przenosi na obydwie osie i nie sprawia mu problemu rozpędzanie się. Jest pewny w prowadzeniu i nie czuć w jego zachowaniu niepewności, co skutkowałoby obawą przed dalszą jazdą. Zakręty pokonuje zgrabnie i nie czuć zawahania – można je pokonywać nawet z dużą prędkością. Duża w tym zasługa sportowego zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego, który dostosowuje się do prędkości i dynamiki jazdy. Jedna, jak i druga pozycja jest w standardzie Sportbacka. To, co jednak może przeszkadzać, to praktycznie zerowa widoczność w tylnej szybie. Bez kamer i czujników można praktycznie zapomnieć by bez nerwów wyjechać z miejsca parkingowego. Kamera cofania nie jest niestety w standardzie, a jej cena to 2060 zł. Natomiast na „dzień dobry” mamy system ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu czy Asystenta Pojazdu (ruszanie pod górę) oraz system Drive Select. W tym drugim wybieramy różne style jazdy, które dostrajają nam pracę auta. Ciekawostką jest obecność trybu off-road.

Audi Q3 Sportback. Czy warto zainteresować się Q3 Sportback?

Audi Q3 Sportback jest autem ciekawym. Nie we wszystkich kolorach wygląda dobrze, najlepiej według mnie w błękitnym oraz pomarańczowym – wtedy staje się jeszcze bardziej wyrazisty. Producent stwierdził, że tym modelem chce zawalczyć o młodszych odbiorców, w szczególności, że segment SUV-ów co raz bardziej zyskuje na popularności, również w Audi. Stylistyka coupe ma tylko podkreślić, że jest to fajne auto. Jednak większość młodych, do których jest kierowany musi mieć również pokaźny portfel. Najtańsza wersja zaczyna się od 139.900 zł, a opcja z topowym silnikiem już od 190.500 zł. Gdy dołożymy do tego wszystkie opcje wtedy spokojnie dobijemy do ponad 250 tysięcy zł. Wersja Edition One, która jest limitowana i będzie oferowana przez -1,5 roku w najdroższej wersji wyposażenia może kosztować nawet bliżej 300 tysięcy zł lub więcej. Nie jest to zatem tani samochód. Warto jednak zwrócić uwagę, że konkurencja w postaci X4 czy GLC Coupe, która co prawda jest w segmencie D, a nie C, za podobną wersję silnikową co w aucie testowym, chce o wiele więcej pieniędzy. Nie jest to jednak przepaść jeśli chodzi o wymiary na korzyść konkurencji, więc chyba Q3 lepiej wypada na ich tle. Oczywiście cena okaże się zaporowa dla większości klientów, bo za taką cenę można już przebierać w ofercie aut premium. Q3 Sportback jest autem skierowanym raczej do rodzin z małymi dziećmi niż do osób poniżej 30 roku życia. Niemniej Sportback to auto, które może stawać w szranki z większymi jeśli chodzi o stylistykę i może nawet wyjść z tego z obronną ręką. Sprawdza się w takim razie stare stwierdzenie, że nie trzeba wymyślać czegoś nowego, tylko zrobić coś, co już jest - tylko lepiej. Tutaj przynajmniej w części się udało.

Audi Q3 Sportback i konkurenci. Wybrane dane techniczne

Marka i ModelAudi Q3 Sportback S line 45 TFSIBMW X4 xDrive 30iMercedes-Benz GLC 300 4MATIC Coupe
Długość/szerokość4500/1843 mm4752/1918 mm4731/1890 mm
Rozstaw osi2680 mm2864 mm2873 mm
Wysokość1567 mm1621 mm1600 mm
Rozstaw kół przód1584 mm1620 mm1621 mm
Rozstaw kół tył1576 mm1666 mm1617 mm
Dane
Cena (zł)od 190.500od 239.395od 236.900
Liczba miejsc/drzwi5\55\55\5
Typ nadwoziaSUVSUVSUV
Masa własna (kg)153517951810
Poj. Bagażnika (l)530525-1430500-1400
Poj. Zbiornika paliwa (l)606566
Układ napędowy
Rodzaj paliwaBenzynaBenzynaBenzyna
Pojemność (ccm)198419981991
Liczba cylindrówR4R4R4
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia bieg. L. przełożeńAutomatyczna, 7Automatyczna, 8Automatyczna, 9
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min.230 przy 5000-6700252 przy 5200-6500258 przy 5800-6100
Mom. Obr. (Nm) przy obr./min.350 przy 1500-4400350 przy 1450-4800370 przy 1800-4000
Przys. 0-100 km/h (s)6,56,36,3
Pręd. Maks. (km/h)231240240
Śr. Spalanie (l/100 km)9,1-8,69,9-9,08,5-8,1
Emisja CO2 (g/km)206-194225-205192-184

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty