Audi e-tron Sportback. SUV coupé uzupełnia rodzinę pojazdów e-tron

Mariusz Michalak
Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot. Audi
Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot. Audi
Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

Audi e-tron Sportback Wygląd zewnętrzny

Auto ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokość i 1616 mm wysokości.  Detale sygnalizują światu, że ten SUV coupé jest pojazdem w pełni elektrycznym. W całości obramowana osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi żebrami prezentuje się w jasnoszarym, platynowym kolorze, co jest cechą charakterystyczną dla modeli e-tron. W dolnym obszarze reflektorów diodowych Matrix cztery poziome segmenty tworzą charakterystyczną dla modeli e-tron sygnaturę świateł do jazdy dziennej.  Nowy SUV-a coupé marki Audi z czysto elektrycznym napędem może zostać polakierowany w jednym z 13 kolorów do wyboru. Logo na osłonie gniazda ładowania – a na życzenie także zaciski hamulcowe – lśnią w sygnalizującej wysokie napięcie intensywnie pomarańczowej barwie.

Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot.
Audi e-tron Sportbac

Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

Fot. Audi

Wersja S line w szczególny sposób podkreśla sportowe geny Audi e-tron Sportback. Jest ona standardowo wyposażona w 20-calowe felgi i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Po bokach zderzaka znajdują sięi masywne wloty poprawiające opływ powietrza. Rozciągają się one aż pod reflektory. W przeciwieństwie do wersji bazowej, elementy dodatkowe karoserii w ramach linii wyposażenia zewnętrznego S line są polakierowane w kolorze pojazdu.

Rozstaw osi 2928 mm sprawia, że w Audi e-tron Sportback jest sporo miejsca dla pięciu osób i ich bagaży. Przestrzeń nad głową z tyłu jest tylko o 20 mm mniejsza niż w Audi e-tron. Miejsce na stopy pasażerów siedzących z tyłu jest prawie zupełnie płaskie – pozostaje tu tylko niewielki stopień w miejscu środkowego tunelu. Wraz z 60-litrowym bagażnikiem pod maską z przodu, w którym umieszczono zestaw narzędzi i kabel do ładowania, samochód oferuje przestrzeń ładunkową o łącznej pojemności 615 litrów. Złożenie oparć tylnych siedzeń pozwala ją zwiększyć do 1665 litrów. Pokrywa bagażnika na życzenie otwiera się i zamyka elektrycznie, także w reakcji na ruch stopy.

Audi e-tron Sportback. Napęd

Przy każdej z osi Audi e-tron Sportback 55 quattro zamontowano asynchroniczny silnik elektryczny zasilany prądem trójfazowym przez układ energoelektroniczny pojazdu. Przy mocy 265 kW i momencie obrotowym 561 Nm, oba silniki elektryczne sprawiają, że ten SUV-a coupé energicznie rusza z miejsca i jedzie prawie bezgłośnie, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń do atmosfery. Audi e-tron Sportback 55 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni bieg z D na S i do końca wciśnie pedał przyspieszenia, aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd przez osiem sekund wytwarza moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Dzięki temu, pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Dwustopniowe przekładnie planetarne z jednym zakresem biegów przenoszą momenty obrotowe z silników elektrycznych na osie. Do wyboru biegów służy przełącznik, który kierowca może przesuwać kciukiem i palcem wskazującym. Umieszczono go w eleganckiej dźwigni znajdującej się nisko nad tunelem środkowym, służącej także jako podparcie dłoni.

Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot.
Audi e-tron Sportbac

Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

Fot. Audi

Do dyspozycji jest elektryczny napęd na cztery koła.  Przy pomocy standardowego systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – elementu wyposażenia standardowego Audi e-tron Sportback – wybierając jeden z siedmiu jego trybów, kierowca może określić sposób pracy wielu komponentów układu napędowego. W efekcie odczuwalna jest różnica między miękkim komfortem toczenia się po drodze, a sportowym ale stabilnym prowadzeniem. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia znacząco przyczynia się do wszechstronnego charakteru pojazdu. Przy większych prędkościach obniża karoserię, wyraźnie poprawiając przepływ powietrza wokół pojazdu, a tym samym zasięg. Wysokość położenia karoserii można zmienić nawet o 76 mm.

Już w momencie rynkowej premiery, Audi oferować będzie tego SUV-a coupé z całkowicie elektrycznym napędem również w innej wersji silnikowej. Model e-tron Sportback 50 quattro generuje moc wyjściową 230 kW i moment obrotowy 540 Nm. Akumulator w tym przypadku ma tylko jeden poziom, a każdy z jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw. Ten układ ważący o ok. 120 kg mniej niż akumulator w modelu Sportback 55 quattro magazynuje 71 kWh energii brutto (64,7 kWh netto). Dzięki temu, pojazd na pełnym ładowaniu może pokonać do 342 km (według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP).

Audi e-tron Sportback 50 quattro osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.

Audi e-tron Sportback. ładowanie

Na długich trasach Audi e-tron Sportback 55 quattro można na stacjach szybkiego ładowania ładować prądem stałym o mocy do 150 kW. W niecałe pół godziny akumulator zostaje naładowany do poziomu 80 proc., co wystarcza na kolejny odcinek długiej podróży. Akumulatory e-tron Sportback 50 quattro można ładować z mocą do 120 kW i osiągnąć identyczny stan naładowania w takim samym czasie.

Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot.
Audi e-tron Sportbac

Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

Fot. Audi

Do ładowania na publicznych stacjach ładowania prądem przemiennym można użyć standardowego kabla Mode-3. Umożliwia on ładowanie z mocą do 11 kW, którą można zwiększyć do 22 kW, zamawiając drugą opcjonalną ładowarkę pokładową, która będzie dostępna w ofercie jeszcze w tym roku. Oferowana przez Audi usługa ładowania e-tron Charging Service zapewnia łatwy dostęp do ponad 140 000 publicznych stacji ładowania w 24 krajach europejskich. Bez względu na to, czy będzie to ładowanie prądem stałym, czy zmiennym, z mocą 11 kW, czy 150 kW – do rozpoczęcia procesu ładowania wystarczy jedna karta.

Audi oferuje również różne rozwiązania pozwalające na ładowanie akumulatorów we własnym garażu; są one uzależnione od wydajności domowej sieci zasilania. Standardowy, system ładowania Audi Charging System Compact można podłączyć do gniazdka 230 V lub trójfazowego 400 V i uzyskać moc ładowania do 11 kW. Opcjonalny system ładowania, który będzie można zamówić w momencie wprowadzenia samochodu na rynek, będzie oferował inteligentne funkcje ładowania, np. będzie uwzględniał preferencje ładowania w czasie obowiązywania tańszej taryfy. Połączenie z odpowiednim domowym systemem zarządzania energią pozwoli na ładowanie akumulatorów pojazdu wygenerowaną we własnym zakresie energią słoneczną, pod warunkiem że dom jest wyposażony w panele fotowoltaiczne.

Audi e-tron Sportback. Wyposażenie 

Podobnie jak wszystkie inne modele klasy wyższej marki Audi, e-tron Sportback jest wyposażony w system operacyjny MMI touch response z dwoma wyświetlaczami. W momencie aktywowania funkcji palcem, generowana jest potwierdzająca operację dotykowa i akustyczna reakcja zwrotna. Górny ekran dotykowy o przekątnej 12,1 cala służy do sterowania systemami infotainment, funkcjami telefonu, nawigacją i ustawieniami e-tron. Dolny, o przekątnej 8,6 cala, służy do wprowadzania tekstu i obsługi funkcji związanych z komfortem i wygodą oraz klimatyzacją. Struktura menu jest intuicyjna i płaska, jak w smartfonie, a grafika wyraźna i w wysokiej rozdzielczości.

Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback obejmuje również 12,3-calowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit. Jego wyświetlacz ma wyjątkowo wysoką rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Za pomocą przycisku View na kierownicy, można na nim wywoływać dwa różne widoki. Dostępna jest również opcjonalna wersja „Plus” z dodatkowymi funkcjami wyświetlacza. Na życzenie wyświetlacz i cała koncepcja obsługi mogą zostać uzupełnione wyświetlaczem head-up display, który pokazuje wszystkie ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy.

Audi e-tron SportbacAudi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Fot.
Audi e-tron Sportbac

Audi e-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

Fot. Audi

Kierowca może obsługiwać szereg funkcji nie tylko na obu wyświetlaczach dotykowych, ale i aktywować je przy pomocy funkcji sterowania głosem z przetwarzaniem języka naturalnego. System rozumie dowolnie sformułowane polecenia i kryteria wyszukiwania. W razie potrzeby menedżer dialogu zadaje pytania, umożliwia korektę, podaje opcje wyboru, jak również akceptuje to, że wchodzi mu się w słowo. Wykorzystuje informacje zapisane na pokładzie oraz dane pozyskiwane z chmury.

Samochody Audi e-tron Sportback przeznaczone na rynek polski są standardowo wyposażone w system MMI Navigation plus. Ten wiodący system infotainment obsługuje standard transmisji danych z dużą szybkością LTE Advanced i posiada wbudowany hotspot Wi-Fi do obsługi urządzeń mobilnych pasażerów. Inteligentny system nawigacji sugeruje cele na podstawie danych o poprzednich podróżach. Obliczanie trasy odbywa się zarówno w samochodzie, jak i online na serwerach HERE – współpracującej blisko z Audi firmy oferującej usługi w zakresie map i nawigacji.

Audi e-tron Sportback. Systemy wsparcia kierowcy

Oferowane przez Audi w e-tron Sportback systemy wspomagania kierowcy pomagają prowadzącemu pojazd i w wielu sytuacjach redukują zakres wykonywanych przez niego czynności. Systemy ochrony bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front są elementami wyposażenia standardowego. Audi oferuje Pakiet systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim przeznaczony specjalnie do jazdy w mieście. Obejmuje on asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu oraz ostrzeżenia przed zmianą pasa i przed wysiadaniem. Dostępna jest funkcja Audi pre sense 360° – połączenie systemów przedniego, tylnego i bocznego Audi pre sense. Wykrywają one zagrożenia kolizją i inicjują ukierunkowane środki ochronne: od pełnego hamowania, po napięcie pasów bezpieczeństwa.

Do funkcji Pakietu systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim należą adaptacyjny asystent jazdy kontrolujący wzdłużny i poprzeczny ruch pojazdu oraz asystent wydajności. Ten drugi wykorzystuje dane z czujników pokładowych, systemu nawigacji oraz usług Car-to-X i sygnalizuje kierowcy, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu. Ponadto asystent wydajności w połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy i funkcją rozpoznawania znaków drogowych może prospektywnie hamować i przyspieszać. Uzupełnienie Pakietu systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim stanowią asystent skrętu, asystent omijania przeszkody i emergency assist. Audi oferuje również asystenta parkowania, asystenta jazdy nocą i kamery 360° - kierowca może wywoływać w systemie różne widoki pozyskiwane z kamer.

Za działanie systemów wsparcia kierowcy w Audi e-tron Sportback odpowiada standardowo centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy. Nieustannie przetwarza on zróżnicowany model otoczenia. Potrzebne do tego dane – w zależności od wyposażenia – otrzymuje z maksymalnie pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i dwunastu czujników ultradźwiękowych.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty