Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Allroad Quattro (1999-2005). Uterenowione A6 w wersji kombi

Jakub Mielniczak
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?Fot. materiały producenta
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?Fot. materiały producenta
W momencie debiutu w 1999 r. Audi Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?

Recepta na stworzenie wersji Allroad byla prosta - nadwozie produkowanego wówczas Audi A6 C5 zostało wyposażone w pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu oraz dodatki stylistyczne podkreślające zwiększoną dzielność terenową. Ekskluzywność tej odmiany podkreślały topowe silniki zastosowane do jej napędu. W czasie debiutu pierwszego Audi Allroad, jego bezpośrednimi konkurentami były Subaru Outback oraz Volvo XC70 Cross Country.

Nadwozie/wnętrze

W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?

Fot. materiały producenta

Podobieństwo do A6 C5 sprawia, że oba auta mają wiele cech wspólnych. Należą do nich funkcjonalność nadwozia i wnętrza. W kabinie wygodnie usiądą 4 osoby, bagażnik w standardowym położeniu tylnej kanapy pomieści 455 l wakacyjnego ekwipunku. Jakość wykonania jest niezła, chociaż po latach wycierają się niektóre przełączniki, a skórzana tapicerka, w którą wyposażono większość egzemplarzy, nosi duże ślady zużycia. Wśród używanych Audi Allroad dominują samochody bardzo bogato wyposażone - do rzadkości nie należą auta mające na pokładzie nawigację, ksenonowe reflektory czy szyberdach z bateriami słonecznymi. Te ostatnie, dostarczając energię do napędu wentylacji, pomagają schłodzić auto podczas postoju w nasłonecznionym miejscu. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić działanie urządzeń elektrycznych.

Napęd

W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?

Fot. materiały producenta

Do napędu Allroada przewidziano topowe jednostki z gamy Audi A6 C5 - dwa benzyniaki o pojemnościach 2,7 oraz 4,2 litra oraz 2,5- litrowego diesla. Mniejszy z silników benzynowych ma sześć cylindrów, dwie turbosprężarki i moc 250 KM. Zapewnia ciężkiemu Audi dobre osiągi - auto jest elastyczne, a do 100 km/h przyspiesza w 7,4 s. Nie jest to jednak jednostka bezproblemowa w eksploatacji - po latach problemy sprawiają turbiny oraz nieszczelny układ dolotowy - może on powodować nierówną pracę silnika oraz spadki mocy. Drugi z benzyniaków, to wolnossący V8. Ma 300 KM, pięknie brzmi i nadaje się do przerobienia na LPG. W Allroad Quattro stosowano wersję oznaczoną jako BAS - silnik ten był montowany od 2004 roku i może od razu po zakupie wygenerować spore koszty - często w okolicach 300 tys. km przebiegu zaczyna hałasować łańcuchowy rozrząd. Jego wymiana razem z fazatorami może kosztować nawet 8000 zł, co przy ogólnej wartości całego auta jest kwotą niemałą. Mimo tych wad, to właśnie jest najbardziej polecany silnik do napędu opisywanego auta.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 

Zakup Audi Allroad z 2,5 litrowym, sześciocylindrowym dieslem to proszenie się o problemy. Jednostkę trapiły liczne problemy - począwszy od awaryjnych pomp wtryskowych, przez usterkowe turbiny po wycierające się wałki rozrządu będące skutkiem problemów ze smarowaniem. Występowały dwa warianty mocy tego silnika - 163 KM oraz 180 KM. W teorii najlepszym wariant tego silnika jest oznaczony kodem BAU, w praktyce stopień wyeksploatowania egzemplarzy na rynku wtórnym jest tak wysoki, że ich zakup można odradzić. Allroad Quattro mógł być wyposażony w skrzynię automatyczną tiptronic lub manualną. Ta druga opcja na życzenie była łączona z reduktorem w założeniu mającym pomóc w pokonywaniu większych przeszkód terenowych. Niestety, po latach system siłowników hydraulicznych tego urządzenia potrafi szwankować, a jego ścisłe powiązanie z elektronicznymi systemami auta (sterowanie zawieszeniem, ABS, ECU) może powodować trudności w diagnozowaniu i usuwaniu jego usterek.

[page_break]

Podwozie

W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?

Fot. materiały producenta

W zawieszeniu Audi C5 Allroad zastosowano system pneumatyczny, pozwalający na zmianę prześwitu od 142 mm do 208 mm. W tylnym znajduje się elektryczny kompresor, który odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie. Przy kołach, zamiast sprężyn, są umieszczone miechy powietrzne. Reszta zawieszenia bazuje na wielowahaczowej konstrukcji ze „zwykłego” A6. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić stan układu samopoziomowania - przede wszystkim, czy działa i czy auto przy każdej zadanej wysokości stoi prosto. Z racji umiejscowienia i narażenia na uszkodzenie, często psują się kompresory (nowy można kupić w internecie za ok. 1300 zł), bywa, że same miechy (jeden to 700-800 zł) też nie trzymają ciśnienia. Na rynku pojawiły się zestawy do konwersji zawieszenia z pneumatyki na zwykłe ze sprężynami śrubowymi - koszt części do takiej zmiany to ok. 3000 zł. Decydując się na taki ruch, należy się zastanowić nad sensem eksploatacji tego Audi. Od rezygnacji z jego najważniejszego atutu, lepszą decyzją będzie po prostu zakup zwykłego C5 kombi.

Ceny/Sytuacja rynkowa

W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała
W momencie debiutu w 1999 r. Audi C5 Allroad Quattro było jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie kombi świata. Jego wszechstronność polegała na połączeniu najlepszych cech zwykłego auta osobowego i terenówki. Jak po latach sprawuje się ta konstrukcja i czy warto rozważyć jej zakup?

Fot. materiały producenta

W tej chwili w polskim internecie wystawionych jest ponad 80 egzemplarzy Audi C5 Allroad Quattro. Najtańsze można kupić już poniżej 10 tys. zł, jednak po samych zdjęciach widać, że auta te są niesprawne. Lepsze, z udokumentowaną historią serwisową zbliżają się do 30 tys. zł. I trzeba powiedzieć, że to jest budżet, który trzeba przeznaczyć na zadbany egzemplarz. Satysfakcja posiadania w pełni sprawnego Allroada, który był wizytówką firmy w swoich czasach powinna wynagrodzić nam podwyższone ryzyko awarii tego auta.

PLUSY:

sprawność poza drogami asfaltowymi;
dobra jakość wykonania;
dobre osiągi.

MINUSY:

podwyższone ryzyko awarii;
dużo wyeksploatowanych egzemplarzy na rynku wtórnym;
wysokie koszty utrzymania.

 

Typ

2.7T quattro

4.2 quattro

2.5 TDI quattro

2.5 TDI quattro

Silnik

benzynowy, biturbo

benzynowy

turbo diesel

turbo diesel

Rodzaj wtrysku

pośredni MPI

pośredni MPI

pompa wtryskowa

pompa wtryskowa

Kod silnika

ARE, BES

BAS

BCZ

AKE, BAU

Lata montażu

2000-2005

2002-2005

2003-2005

2000-2005

Cylindry/zawory

V6/30

V8/40

V6/24

V6/24

Objętość skokowa [cm3]

2671

4172

2496

2496

Moc [kW/KM/obr./min]

184/250/5800

220/300/6200

120/163/4000

132/180/4000

Moment obr. [Nm/obr./min]

350/1800-4500

400/3000-4000

310/1400-3600

370/1500-2500

Rozrząd

pasek

pasek

pasek

pasek

Filtr cząstek stałych

-

-

-

-

Skrzynia biegów

manual. 6b/aut. 5b

aut. Tiptronic 5b

manualna 6b

manual. 6b/aut. 5b

Napęd

4x4 (Torsen)

4x4 (Torsen)

4x4 (Torsen)

4x4 (Torsen)

Hamulce przód/tył

tarcz. went./tarcz.

tarcz. went./tarcz.

tarcz. went./tarcz.

tarcz. went./tarcz.

Zawieszenie przód

pneumatyczne

pneumatyczne

pneumatyczne

pneumatyczne

Zawieszenie tył

pneumatyczne

pneumatyczne

pneumatyczne

pneumatyczne

Masa własna [kg]

1805/1835

1860

1815

1815/1850

Wymiary nadwozia [mm]

4810/1852/1526

4810/1852/1526

4810/1852/1526

4810/1852/1526

Pojemność bagażnika [l]

455/1590

455/1590

455/1590

455/1590

Przysp. 0-100km/h [s]

7,4/7,7

7,2

10,4

9,5/10,2

Prędkość maks. [km/h]

236/234

240

203

207/205

Spal. (m./tr./śr.) [l/100km]

18,0/9,8/12,8

20,0/10,1/13,7

12,0/6,8/8,7

12,0/6,8/8,7

Poj. zbiornika paliwa [l]

70

70

70

70

Stosunek kg/KM

7.22/7.34

6.2

11.13

10.08/10.28

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty