Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A8. Po liftingu jeszcze więcej luksusu

Mariusz Michalak
Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.Fot. Audi
Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.Fot. Audi
Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Audi A8. Stylistyka zewnętrzna

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Podstawa grilla osłony chłodnicy Singleframe jest szersza, a jego kratownicę zdobi chromowana rama rozszerzająca się od dołu ku górze. Boczne wloty powietrza są teraz bardziej pionowe i podobnie jak reflektory zaprojektowane zupełnie od nowa. Dolna krawędź reflektorów, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur.

Rozciągnięte linie karoserii podkreślają długość pojazdu, szerokie nadkola nawiązują do montowanego tu standardowo układu napędowego quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi. W części tylnej dominują szerokie chromowane klamry, personalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, złożony z segmentów pas świateł. Dyfuzor w zderzaku tylnym został zaprojektowany na nowo, a jego nowa stylistyka podkreślona została delikatnymi, poziomymi przetłoczeniami.

Audi, jako opcję oferuje klientom również pakiet stylistyki zewnętrznej „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnętrznej S line. Ten drugi nadaje części przedniej dynamicznego charakteru i jeszcze bardziej różnicuje ją od wersji bazowej: podobnie jak w S8, wyrazista krawędź w obszarze bocznych wlotów powietrza akcentuje widok z przodu. Jeszcze większą wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykończenia w czerni. Paleta kolorów lakieru A8 zawiera jedenaście barw, w tym nową metaliczną zieleń District, błękit Firmament, szarość Manhattan i błękit Ultra. Nowością w Audi A8 jest pięć kolorów matowych — szary Daytona, srebrny Florette, zieleń District, szary Terra i biały Glacier. Program Audi exclusive daje klientowi możliwość zamówienia samochodu w dowolnie wybranym przez siebie kolorze.

Audi A8. Karoseria o długości 5,19 m

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Ulepszenia związane z odmłodzeniem modelu powodują tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, jego długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych.


[b]Audi A8. Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED[/b]

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix wykorzystują technologię DMD (ang. digital micromirror device — cyfrowe urządzenie mikrolustrzane) podobną do tej, która stosowana jest w projektorach video. Każdy reflektor składa się z około 1,3 miliona mikrozwierciadeł, które rozpraszają światło na małe piksele, co oznacza, że w ten sposób można bardzo precyzyjnie sterować promieniem światła. Nową funkcją, którą dzięki tej technice można było zastosować, są światła precyzyjnie sytuujące samochód na pasie autostrady. Polega ona na tym, że reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu po którym auto się porusza. Światło prowadzące przydaje się szczególnie w miejscach remontu dróg, ponieważ na wąskim pasie pomaga kierowcy w utrzymaniu toru jazdy. Cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację - powitalną i pożegnalną - w momencie blokowania i odblokowywania pojazdu. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.

Odmłodzone Audi A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna). Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, w S8 — jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany jest tryb dynamic, pojawia się jeszcze jedna sygnatura świateł, dostępna tylko w tym trybie.

Cyfrowe światła tylne OLED, w powiązaniu z systemami wsparcia kierowcy, dysponują funkcją sygnalizowania zbliżającego się obiektu: jeżeli inny pojazd pojawi się w odległości do dwóch metrów od zaparkowanego A8, aktywowane są wszystkie segmenty świateł OLED. Do funkcji dodatkowych należą dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitalne i pożegnalne.

Audi A8. Wnętrze

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Gama foteli i ich wyposażenia w odmłodzonym A8 jest zróżnicowana. Wszystkie fotele są bardzo wygodne, a tylne mają w tej chwili poszerzone portfolio dostępnych opcji. Topową wersją wyposażenia jest fotel relaksacyjny w modelu A8 L. Oferuje wiele możliwości regulacji oraz podnóżek opuszczany z fotela przedniego. Pasażerowie mogą ogrzewać na nim stopy lub skorzystać z masażu o różnej intensywności.

Standardowo fotele obite są skórą Valetta. Opcjonalnie dostępna jest skóra Valcona z możliwością wyboru kolejnego koloru: koniakowego brązu. Nowością w pakiecie jest mikrofibra Dinamica na panelach wewnętrznych drzwi, która opcjonalnie może również być zastosowana jako obicie słupków lub sufitu.

Charakterystyczna dla odmłodzonego A8 jest szeroka gama dostępnych pakietów konfiguracji wnętrza. Należą do nich pakiety Audi design w kolorze pastelowego srebra oraz wnętrze S line utrzymane w czerni, czerwieni merlot lub w barwie koniakowej. Wachlarz opcji uzupełnia kilka pakietów skórzanych i wyposażenia ze skóry Audi Exclusive. Opcjonalny pakiet jakości powietrza obejmuje jonizator i funkcję emitowania zapachu.

Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1" i 8,6") oraz na funkcji głosowej. Dialog z systemem rozpoczyna się od wywołania słowami „Hej, Audi!”. W pełni cyfrowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit, z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie w zasięgu wzroku kierowcy head-up display, uzupełnia koncepcję obsługi oraz podkreśla nastawienie na wygodę kierowcy.

Standardem w odmłodzonym Audi A8 jest nawigacja MMI Navigation plus. Bazuje ona na modułowej platformie Infotainment trzeciej generacji (MIB 3). Seryjne usługi online i Car-2-X z Audi connect uzupełniają system nawigacji. Są one podzielone na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi Safety & Service z Audi connect Remote & Control.

Audi A8. Nowe ekrany w tylnej części pojazdu

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Nowe ekrany montowane z tyłu auta są dostosowane do oczekiwań pasażerów zajmujących tylne fotele. Zamontowano tam dwa 10,1-calowe wyświetlacze full HD przymocowane do oparć foteli przednich. Wyświetlają one zawartość urządzeń przenośnych pasażerów i posiadają funkcję odbioru streamingu danych audio i wideo, na przykład ze znanych platform streamingowych, telewizyjnych bibliotek mediów czy z sieci komórkowych.

Zaawansowany system muzyczny Bang & Olufsen stworzono z myślą o wymagających miłośnikach najwyższej jakości dźwięków. Emitowany przez system trójwymiarowy dźwięk jest teraz słyszalny również w tylnym rzędzie siedzeń. Wzmacniacz o mocy 1920 W dostarcza dźwięk do 23 głośników, a głośniki wysokotonowe wysuwają się elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot dla pasażerów siedzących z tyłu, obecnie na stałe przymocowany do podłokietnika środkowego, umożliwia kontrolowanie z tylnego fotela wielu funkcji wygody i rozrywki. Jednostka sterująca z wyświetlaczem dotykowym OLED ma wielkość podobną do smartfona.

Audi A8. Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy

W odmłodzonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie.

Elementem pakietu Park jest asystent parkowania plus: może on automatycznie pokierować tą dużą limuzyną i wprowadzić ją na równoległe do ulicy miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowcy nawet nie musi być w pojeździe.

Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360˚, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w razie kolizji.

Pakiet Tour jest najbardziej wszechstronny ze wszystkich. Jego podstawą jest adaptacyjny asystent jazdy, który reguluje wzdłużne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w całym zakresie prędkości. Za systemami wspomagania w Audi A8 stoi centralny sterownik wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu.

Audi A8. Wersje napędowe

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Odmłodzone Audi A8 dostępne jest z pięcioma silnikami. 3.0 TDI i 3.0 TFSI to sześciocylindrowe silniki V6. 4.0 TFSI, dostępny w A8 i S8 w różnych wariantach mocy, posiada wbudowaną technikę „cylinder on demand”. Wersja hybrydowa typu plug-in TFSI e, łączy silnik 3.0 TFSI z silnikiem elektrycznym.

Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny już przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.

Silnik 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM) napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI. W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).

4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na sportową jazdę: A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Cechą charakterystyczną tego silnika V8 jest system „cylinder on demand” (COD), który przy umiarkowanej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry.

Audi A8 z napędami hybrydowymi typu plug-in

Audi A8 Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium
Audi A8

Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu i nowe rozwiązania techniczne ito cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8.

Fot. Audi

Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) — czyli znacznie więcej niż wcześniej. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy.

Kierowcy modeli hybrydowych typu plug-in mogą wybrać jeden z czterech trybów jazdy. EV oznacza jazdę całkowicie elektryczną, Hybrid to wydajne połączenie obu rodzajów napędu, Hold służy oszczędzaniu dostępnej energii elektrycznej, natomiast w trybie Charge silnik spalinowy ładuje akumulator. Maksymalna pojemność ładowania — prądem zmiennym — wynosi 7,4 kW. Klienci mogą ładować akumulator za pomocą kompaktowego układu ładowania e-tron we własnym garażu lub za pomocą kabla Mode 3 w trasie. W Europie usługa ładowania Audi e-tron charging service daje dostęp do około 250 000 punktów ładowania.

Audi A8. Tiptronic, quattro i sportowy mechanizm różnicowy

Wszystkie silniki Audi A8 współpracują z  ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie oleju, automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym jest elementem wyposażenia standardowego, które opcjonalnie może być uzupełnione o sportowy mechanizm różnicowy (standard w S8, niedostępny w modelach hybrydowych typu plug-in). Aktywnie dystrybuuje on moment obrotowy między kołami osi tylnej podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a tym samym sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej sportowe i stabilniejsze.

Nowym dla A8 podzespołem jest predyktywne aktywne zawieszenie. Może ono indywidualnie, przy pomocy elektrycznych siłowników, odciążać lub dociążać każde z kół dodatkową mocą i w ten sposób aktywnie regulować położenie podwozia w każdej sytuacji na drodze.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty