Audi A8

Marek Wicher
Okręt flagowy Audi, model A8, doczekał się trzeciej generacji.

Mocne ośmiocylindrowe silniki, sześciobiegowa automatyczna skrzynia Tiptronic, stały napęd na cztery koła, pneumatyczne zawieszenie oraz aluminiowa karoseria - oto podstawowe cechy prezesowskiej limuzyny z Inglostadt. Na razie A8 dostępne jest wyłącznie z silnikami benzynowymi. W niedługim czasie w ofercie znajdzie się także czterolitrowy turbodiesel.

Luksusowa limuzyna spod znaku Audi już od wielu lat służy dyplomatom, politykom oraz biznesmenom. Flotę A8 zobaczyć można było między innymi na unijnym szczycie w Kopenhadze. Produkowane od 1992 roku auto doczekało się trzeciej generacji, która w ostatnim tygodniu zadebiutowała na polskim rynku.

Nowością w stosunku do poprzedniej wersji są między innymi automatyczna skrzynia biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń oraz pneumatycznie regulowane zawieszenie. Tiptronic znany był już z innych modeli Audi, teraz trafił także do tego najbardziej luksusowego. Ręczna zmiana biegów może odbywać się za pomocą standardowej dźwigni w konsoli środkowej lub też opcjonalnych wiosełek, umieszczonych pod kierownicą. To drugie rozwiązanie jest bardzo wygodne, zwłaszcza na krętych drogach.

**CZYTAJ TAKŻE

Audi A8Audi A8 - wrażenia z jazdy

**

Adaptacyjne zawieszenie jest seryjnym elementem każdego A8. Oprócz zmiennej siły tłumienia amortyzatorów oraz sprężyn powietrznych, Audi oferuje również możliwość zmiany prześwitu w zakresie od 95 do 145 milimetrów. Niższa wartość przydatna jest na autostradach, wyższa przy dojeździe do domku letniskowego na działce. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy podwozia (dynamiczny, komfortowy i automatyczny), dodatkowo uzupełnione o opcję sportową. Adaptacyjny system redukuje przechyły nadwozia w czasie jazdy po zakrętach, przy ruszaniu oraz hamowaniu.

Nowe audi A8 wyposażone zostało w ciekawy układ doświetlania pobocza podczas skręcania, połączony z reflektorami Xenon Plus. Dodatkowa żarówka (umieszczona pomiędzy światłami mijania a drogowym) włączana jest automatycznie przy prędkościach poniżej 70 km/h, ułatwiając obserwację niewidocznych do tej pory obszarów.

Pierwsze, co rzuca się oczy we wnętrzu, to oddzielona od tablicy rozdzielczej

Audi A8

konsola środkowa. Na niej to właśnie zlokalizowano przyciski i pokrętła do obsługi systemu MMI, interaktywnej komunikacji kierowcy z samochodem. Łatwy i intuicyjny sposób ułożenia menu pozwala szybko dotrzeć do żądanej w danej chwili funkcji. System ten może być również obsługiwany głosem, choć na razie rozpoznawane są jedynie dwa języki: niemiecki i angielski.

Na środkowej konsoli zastanawia brak dźwigni hamulca ręcznego. Okazuje się, że w najnowszym A8 inżynierowie zrezygnowali z tego elementu na rzecz przycisku, którym uruchamia się hamulec postojowy.

Za pomocą przycisku w luksusowym audi obsługuje się także pokrywę bagażnika. Klapa otwierana i zamykana jest za naciśnięciem guzika, zaś nam pozostaje zapakować jedynie bagaże do 500-litrowego kufra.

Benzynowe jednostki napędowe zapewniają znakomite osiągi oraz wysoką kulturę pracy. Widlaste ósemki o mocach 280 lub 335 koni mechanicznych pozwalają przyspieszać do setki w czasach sześciu, siedmiu sekund, zaś w obu modelach prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

**więcej zdjęć Audi A8 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty