Audi A7 3.0 TFSI. Limuzyna w stylu coupe [galeria]

Wojeciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 Sportback zadebiutowało pod koniec 2010 roku, a pod koniec ubiegłego roku przeszło niewielki facelifting. A7 jest luksusową limuzyną w stylu coupe i stanowi pomost pomiędzy modelem A6 z klasy wyższej a prestiżowym A8.
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski

Muskularna, a zarazem przysadzista sylwetka sugeruje, że jest to pojazd z wyższej klasy. Przy odświeżeniu modelu skupiono się na detalach. Najistotniejsze zmiany dotyczą pojedynczo obramowanej osłony chłodnicy, zderzaka i reflektorów. Np. wstawiono węższe reflektory, w których diody LED są teraz standardem.

Z tyłu ostro zakończona bryła karoserii została wyposażona w eleganckie, dwie koncówki rur wydechowych, zaś na samej krawędzie pokrywy bagażnika jest spojler, który automatycznie wysuwa się po przekroczeniu prędkości 130 km/h i chowa poniżej 80 km/h. Natomiast klosze lamp mają diodowe kierunkowskazy ze dynamicznym sposobem sygnalizowania (tzw. efekt fali – pasek diod przemieszcza się w jedną stronę).

Wyposażenie

Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski

Prawie trzymetrowy rozstaw osi oznacza, że w kabinie jest miejsca pod dostatkiem. Warte uwagi jest, że kanapa ma wyprofilowane siedziska tylko dla dwóch pasażerów. Dopiero w opcji można zamówić kanapę trzyosobową. Zatem standardowo Audi A7 jest samochodem czteromiejscowym. Poza dużą ilością miejsca w kabinie odświeżonego A7 są nowe materiały wykończeniowe, m.in. listwa dekoracyjna z aluminium i drewna orzechowego oraz eleganckiej skóry.

W standardzie znajdziemy system audio MMI. Na życzenie może być uzupełniony o wyświetlacz pokazujący wszystkie ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy. W standardzie jest również elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 535 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się ona do 1390 litrów.

Dodatkowa moc

Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski

Zmainy przeszedł także trzylitrowy, benzynowy silnik V6 TFSI o mocy 333 KM, który napędzał testowe Audi A7. Jednostka zyskała dodatkowe 23 KM. Biorąc pod uwagę, że silnik przed modernizacją miał 310 KM, to niewiele, ale jednocześnie poprawiono sprawność tej jednostki. Motor 3.0 TFSI współdziała z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic, która zmienia przełożenia w sposób niezauważalny.

O kilka procent spadło zużycie paliwa. Według danych fabrycznych średnie spalanie wynosi 7,6 litra na 100 km. W teście auto zużyło 8,7 litra, czyli nieco ponad litr więcej niż wynika to z danych technicznych. Jak na auto klasy wyższej i z tak mocnym silnikiem to bardzo dobry wynik.

Prowadzenie

Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A7 3.0 TFSI / Fot. Wojciech Frelichowski

Wyprzedzanie innych pojazdów tym autem nie sprawia problemów. Ponadto silnika w kabinie prawie nie słychać, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu spod maski dochodzi miły dla ucha, sportowy pomruk.

Pod podwoziem pracuje stały napęd na obie osie quattro. Jego sercem jest samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy. W normalnych warunkach jazdy 40 procent mocy silnika jest kierowana na oś przednią, a 60 procent na oś tylną. Zanim dojdzie do poślizgu danego koła, większość mocy jest przekierowywana do osi z lepsza trakcją. Producent wyjaśnia, że aż do 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85 procent na oś tylną.

Do dyspozycji jest system regulowanego zawieszenia. Kierowca może wybierać wśród kilku trybów pracy tego mechanizmu, dostosowując tym samym charakterystykę zawieszenie do aktualnych warunków drogowych. Jedyne, z czym kierowca może mieć problem, to natłok przełączników, kontrolek, pokręteł i wyświetlaczy, które nagromadzono na desce rozdzielczej.

Audi A7 3.0 TFSI i konkurenci

Marka/model

Audi A7 3.0 TFSI

Jaguar XJ 3.0

Mercedes CLS 400

Cena (zł)

301 800

453 500

315 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

liftback/5

sedan/5

sedan/5

Liczba miejsc

4 (5)

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4974/1911/1420

5127/1899/1456

4940/1881/1416

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1644/1635

1626/1604

1594/1626

Rozstaw osi (mm)

2914

3032

2874

Masa własna (kg)

1810

1755

1760

Pojemność bagażnika (l)

535

520

475

Pojemność zbiornika paliwa (l)

75

82

59

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

2995

2995

3498

Liczba cylindrów

6

6

6

Napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

333 przy 5300

340 przy 6500

333 przy 5500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

440 przy 2900

450 przy 3500

480 przy 1200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,3

5,9

5,3

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Średnie spalanie (l/100 km)

7,6

9,4

8,0

Emisja CO2 (g/km)

176

224

187

       
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty