Audi A6 Allroad

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Samochód powinien być przestronny, komfortowy, mieć mocny silnik, zużywać niewiele paliwa, móc wjeżdżać w trudniejszy teren, a do tego nie kosztować zbyt wiele. Większość z wymienionych cech charakteryzuje Audi A6 Allroad.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Na początek wyjaśnienie: o niskiej cenie w przypadku A6 Allroad można zapomnieć. W najtańszej wersji z silnikiem diesla i skrzynią tiptronic za auto przyjdzie zapłacić ponad 230 tys. zł. "Niewiele" w przypadku zużycia paliwa jest też wartością umowną związaną z pojemnością jednostki napędowej i osiągami auta. Pozostałe założenia testowany przez nas egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,0 l

Fot. Maciej Pobocha: Audi A6 Allroad to samochód, który zadowoli oczekujących połączenia luksusu ze zdolnościami terenowymi podwyższonymi w porównaniu
Fot. Maciej Pobocha: Audi A6 Allroad to samochód, który zadowoli oczekujących połączenia luksusu ze zdolnościami terenowymi podwyższonymi w porównaniu z tradycyjnym kombi.

praktycznie spełnił.

 

Cechy charakterystyczne

 

Audi A6 Allroad to następca oferowanego do niedawna Audi Allroad. Różnica w nazwie (dodanie A6) nie jest przypadkowa. W porównaniu z poprzednikiem pojazd został...odterenowiony! Producent postanowił uniknąć ewentualnej rywalizacji tego modelu z wprowadzonym niedawno do sprzedaży SUV-em Q7. A6 Allroad zostało wyraźnie spozycjonowane jako luksusowe kombi o podwyższonych zdolnościach terenowych. Jego

Fot. Maciej Pobocha: Linia nadwozia jest dynamiczna i może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Linia nadwozia jest dynamiczna i może się podobać.

odterenowienie odbyło się poprzez zmniejszenie kątów zejścia i natarcia oraz maksymalnego prześwitu. Zrezygnowano także z oferowanego w opcji reduktora.

A6 Allroad ma stały napęd na obie osie koła (quattro) z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen. W standardowych warunkach moment obrotowy przekazywany jest koła przedniej i tylnej osi w proporcji 50:50 proc. W razie potrzeby na przednie lub tylne koła może trafić do 75 proc. momentu.

A6 Allroad ma pneumatyczne zawieszenie z możliwością regulacji prześwitu. W trybie "dynamic" nadwozie znajduje się na wysokości 12,5 cm. Dodatkowo na twardszą zmienia się charakterystyka pracy elementów

Fot. Maciej Pobocha: Prześwit samochodu można dostosowywać do warunków drogowych.
Fot. Maciej Pobocha: Prześwit samochodu można dostosowywać do warunków drogowych.

tłumiących. W trybie "automatic" nadwozie jest ustawione o 1,5 cm wyżej (14 cm nad poziomem ziemi), jednak podczas dłuższej jazdy z prędkością wyższą niż 120 km/h zostaje automatycznie obniżone do poziomu "dynamic". W trybie "comfort" - najbardziej komfortowe ustawienia elementów tłumiących - obniżenie to nie następuje. Tryb "allroad" oferuje prześwit wynoszący 17,5 cm. Przy prędkości 80 km/h następuje jego obniżenie o 1,5 cm, a przy 120 km/h o dalsze 2 cm. W trybie "lift" nadwozie podnosi się na wysokość 18,5 cm. Po przekroczeniu prędkości 35 km/h system automatycznie przełącza się w tryb "allroad". Jazdę w trudniejszym terenie ułatwia także możliwość wybrania trybu "off road" pracy systemu stabilizacji toru jazdy (ESP),

Fot. Maciej Pobocha: Wysokoprężna jednostka napędowa zapewnia dobrą dynamikę.
Fot. Maciej Pobocha: Wysokoprężna jednostka napędowa zapewnia dobrą dynamikę.

który toleruje wówczas większy poślizg kół.

 

Silnik

 

Wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 3,0 l rozwija moc 233 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm dostępny jest już od 1400 obr/min., dzięki czemu auto jest dynamiczne. Diesel jest dość dobrze wyciszony i nawet w dłuższej trasie dźwięk jego pracy nie powinien przeszkadzać kierowcy i pasażerom. Podczas testu zużycie paliwa wynosiło na nieco więcej niż wynika z danych technicznych. W mieście

Fot. Maciej Pobocha: Wewnątrz zastosowano materiały najwyższej jakości. Zegary są czytelne, a panel centralny zaprojektowano ergonomicznie. Nieco problemów
Fot. Maciej Pobocha: Wewnątrz zastosowano materiały najwyższej jakości. Zegary są czytelne, a panel centralny zaprojektowano ergonomicznie. Nieco problemów może sprawiać obsługa urządzen pokładowych za pośrednictwem systemu MMI.

na przejechanie 100 km A6 Allroad potrzebowało 12,3 l oleju napędowego, a w trasie 7,5 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Audi A6 Allroad jest samochodem przestronnym. Osobom siedzącym zarówno z przodu jak i z tyłu nie brakuje miejsca na nogi, na wysokości ramion i nad głowami. Zajęcie wygodnej pozycji za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą nie powinno stanowić problemu. Nieco ograniczona jest widoczność przez tylną szybę. Minusem jest też niewielka pojemność

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 565 l. Można ją zwiększać składać oparcia tylnej kanapy. Pod podłogą mieści się dodatkowa przestrzeń baga
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 565 l. Można ją zwiększać składać oparcia tylnej kanapy. Pod podłogą mieści się dodatkowa przestrzeń bagażowa.

schowków wewnątrz samochodu. Bagażnik ma pojemność 565 litrów. Pod jego podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń przypominającym kształtem miejsce na koło zapasowe. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. Zmiany prześwitu można dokonywać w trakcie jazdy bez konieczności zatrzymywania auta. 6-stopniowa skrzynia automatyczna tiptronic zmienia przełożenia szybko i bez szarpnięć. Biegi można zmieniać także ręcznie za pomocą dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy.

Fot. Maciej Pobocha: Automatyczna skrzynia biegów pracuje bez szarpnięć.
Fot. Maciej Pobocha: Automatyczna skrzynia biegów pracuje bez szarpnięć.

Można przy tym wybrać tryb pracy "S", w którym zmiana biegu następuje przy wyższych prędkościach obrotowych. Część urządzeń pokładowych (radio, nawigacja, telefon, prześwit) obsługuje się za pomocą systemu MMI, którego instrukcja obsługi liczy ponad 350 stron. Zapoznanie się z jego funkcjami może więc zając dłuższą chwilę.

 

Podsumowanie

 

Audi A6 Allroad to samochód luksusowy, który w większości przypadków jeździł będzie po szosach. Jeśli jednak jego właścicieli zechce zjechać w niezbyt trudny teren, powinien sobie w nim poradzić bez większych problemów. Napęd na cztery koła przyda się nie tylko na bezdrożach. Pomoże też bezpiecznie pokonać zaśnieżoną czy oblodzoną trasę. Kupując ten samochód można się jednak zastanowić, czy w podobnej cenie nie wybrać równie luksusowego auta segmentu SUV. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

6/4

Pojemność skokowa (cm3):

2967

Moc maksymalna (KM/obr/min):

233/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

450/1400-3250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,8

Prędkość maksymalna (km/h):

230

Pojemność bagażnika (l):

565

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

7,0/11,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

493 x 186 x 146 (dynamic)/152 (lift)

Rozstaw osi (cm):

283

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

249 755

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Miejsca na nogi, na wysokości ramion i nad głowami nie brakuje ani siedzącym z przodu, ani z tyłu.

Silnik

*****

Dynamiczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

****

Silnik jest dobrze wyciszony. Charakterystyczny dla diesla odgłosy pracy słychać w zasadzie tylko wtedy, gdy jednostka nie jest rozgrzana.

Zużycie paliwa

****

Biorąc pod uwagę pojemność silnika i napęd na obie osie zapotrzebowanie na olej napędowy można uznać za umiarkowane.

Wyposażenie

*****

Bogata wersja wyposażenia

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Radioodtwarzacz z CD

S

Komputer pokładowy

S

S- wyposażenie standardowe

O - wyposażenie opcjonalne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty