Audi 100

Wawrzyniec Rozenberg
Duże, solidne i komfortowe Audi 100 zyskało uznanie kierowców i wciąż jest chętnie kupowane na rynku samochodów używanych.
Audi 100

Gdy na początku lat siedemdziesiątych pokazały się na rynku pierwsze modele Audi 100, od razu zyskały duże grono zwolenników. Zupełną nowością był napęd na przednie koła, doskonale dobrane parametry aerodynamiczne i solidne wygłuszenie auta.

Podczas modernizacji w 1983 roku poradzono sobie z korozją, stosując na karoserię ocynkowane blachy, w tym ponad 30 proc. dwustronnie. Niektóre elementy szczególnie narażone na rdzę dodatkowo powlekano warstwą PCV. Bardzo rzadko trafiały się egzemplarze z wadami podzespołów. Silniki i skrzynie biegów zaliczane są do nadzwyczaj trwałych.

Bywalcy giełdy z uznaniem wyrażają się o Audi 100. Na pasie startowym pruszczańskiego lotniska każdej niedzieli stoi przynajmniej kilka "setek". Nawet te z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych łatwo znajdują nabywców. Obszerne auto doskonale sprawdza się jako taksówka. Są wygodne dla kierowcy i pasażerów, szczególnie na długich trasach.

Wybór silników jest niemały, od benzynowych 1.8 poprzez 2.0, 2.3, 2.5 i 2.8 do diesli o poj. 2.2, 2.4 i 2.5. Jeśli są prawidłowo eksploatowane, zapewniają, bez remontu, przebieg grubo ponad 300 tys. km. Wiele wersji jest bogato wyposażonych. Posiadają często ABS, klimatyzację i automatyczne skrzynie biegów. Prawie wszystkie "setki" zostały sprowadzone zza zachodniej granicy przez pośredników. Niektóre z nich po wypadkach były naprawione w Polsce i dlatego kupując je, trzeba dokładnie sprawdzać, czy zachowały dobre właściwości jezdne.

- Audi 100 to nadzwyczaj solidne pojazdy - potwierdza Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu Gdańskim. - Silniki benzynowe wytrzymują przebieg nawet do 500 tys. km, wysokoprężne jeszcze dłużej, a karoserie do 20 lat. Można powiedzieć, że są to auta nie do zdarcie. Naprawy nie są skomplikowane i jest dobry dostęp do części. Można kupować podzespoły fabryczne lub tańsze, oznaczone symbolem "Euro". Klienci często przynoszą części z samochodów rozbieranych na złom, które kosztują bardzo tanio. Z ubolewaniem stwierdzam, że tak dobry samochód jest czasem niszczony brutalną eksploatacją: jazdą na nieodpowiednim przełożeniu, nieutrzymywaniem odpowiedniego poziomu oleju w silniku i skrzyni biegów.

Dane techniczne

Wymiary (mm)4792 x 1814 x 1422
Rozstaw osi (mm)2687
Masa własna (kg)1330
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1880
Objętość bagażnika (dec. sześc.)525
Silnikrzędowy ustawiony poprzecznie 5 cylindrów
Pojemność (cm sześc.)1986
Moc (KM)87
Rozpędzanie od 0-100 km/godz. (sek.)18,6
Prędkość maksymalna (km/h)165
Zużycie paliwa (l)6,7

Zalety
- Doskonałe zabezpieczenie blach nadwozia
- Trwałe silniki
- Niezawodne mechanizmy
- Przestronne wnętrze
- Dostępność części zamiennych

Wady
- Wysoka cena na rynku używanych aut
- Drogie oryginalne części
- Kosztowne naprawy silników wysokoprężnych
- Zużycie sworzni wahaczy
- Zużycie końcówek drążków kierowniczych
- Zużycie amortyzatorów

Ceny części

  • Zderzak przedni 1500 zł

  • Reflektor 900 zł

  • Tarcza sprzęgła 700 zł

  • Klocki hamulcowe 320 zł

  • Łożyska piasty 400 zł

  • Filtr powietrza 45 zł

  • Filtr oleju 40 zł

  • Amortyzator 400 zł

    Historia Audi 100

  • 1970 r. - wejście na rynek

  • 1983 r. - zmiana modelu, zastosowanie blach ocynkowanych

  • 1988 r. - kolejna zmiana modelu, wprowadzenie silników o wyższej pojemności

  • 1993 r. - zakończenie produkcji, zastąpienie przez Audi A6

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty