Alfa Romeo 156 kontra Honda Accord

Ryszard Polit
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 uchodzi za jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 uchodzi za jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie.
Alfa Romeo i Honda uchodzą za marki eleganckie i sportowe. Filozofia obu firm jest jednak różna.

Alfa Romeo i Honda uchodzą za marki eleganckie i sportowe. Filozofia obu firm jest jednak diametralnie różna. Włosi odwołują się do emocjonującej przeszłości, a Japończycy kierują się chłodną kalkulacją.

Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 uchodzi za jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 uchodzi za jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie.

 

Model 156 dość nieoczekiwanie przywrócił Alfie Romeo sławę i uznanie nabywców. Podziw budzi ładne nadwozie, a przy bliższym poznaniu także rozwiązania techniczne, których wcześniej Alfa nie miała. Nadwozie Hondy Accord nie wzbudza

Fot. Ryszard Polit: Nadwozie Hondy Accord ma bardzo aerodynamiczne kształty, a jednak mało kto się nimi zachwyca. Za to wnętrze jest przestronne, a do
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie Hondy Accord ma bardzo aerodynamiczne kształty, a jednak mało kto się nimi zachwyca. Za to wnętrze jest przestronne, a do bagażnika o objętości 460 l zmieści się wakacyjny bagaż.

już takich emocji, za to wywołuje respekt przed japońską precyzją wykonania i techniką również. Porównujemy Alfę napędzaną silnikiem 2.0 JTS o mocy 165 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny z Accordem 2,0 l/155 KM.

 

Cechy szczególne

 

Alfa stawia na urodę i zapewne ze względów estetycznych nadwozie nie jest zbyt przestronne dla pasażerów tylnej kanapy. Co gorsza, bagażnik o pojemności 380 l jest zadziwiająco mały. Cechą charakterystyczną opisywanego modelu Alfy jest wykorzystanie silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który nie jest ani

Fot. Alfa Romeo: Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu z przodu i z tyłu własności jezdne Alfy są bez zarzutu. Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny
Fot. Alfa Romeo: Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu z przodu i z tyłu własności jezdne Alfy są bez zarzutu. Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2,0 l/165 KM wbrew oczekiwaniom jest dość paliwożerny.

oszczędny, ani cichy. Przy Alfie Honda wygląda nieszczególnie, jednak przy bliższym poznaniu bardzo zyskuje. Accord ma większy od Alfy rozstaw osi o 7 cm i przez to bardziej przestronne wnętrze i bagażnik (460 l).

Fot. Ryszard Polit: Accord jest wolniejszy od Alfy, ale za to bardziej oszczędny. Silnik z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności 2 l/155 KM robi
Fot. Ryszard Polit: Accord jest wolniejszy od Alfy, ale za to bardziej oszczędny. Silnik z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności 2 l/155 KM robi bardzo korzystne wrażenie. Accord jest autem bardzo cichym.

Chociaż obaj konkurenci są zupełnie inni, mają wspólną cechę - wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu.

 

Silniki

 

Wprowadzanie silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim jest obecnie bardzo modne, a ponieważ Alfa jest modna, więc ma taki silnik. Z pojemności 2 l uzyskuje on moc 165 KM i ma 4 zawory w każdym cylindrze. Silnik Hondy ma klasyczny wtrysk paliwa, ale wyposażony jest w układ zmieniający czasy otwarcia zaworów ssących i wylotowych, a także skok ich otwarcia (i-VTEC). W efekcie Accord zużywa na 100 km o 1,5 l mniej paliwa w mieście

Fot. Alfa Romeo:  Pod względem urody gustowne wnętrze Alfy nie ma sobie równych, gdyż umiejętnie połączono tradycję z nowoczesnością. Pokrętła na konsoli
Fot. Alfa Romeo: Pod względem urody gustowne wnętrze Alfy nie ma sobie równych, gdyż umiejętnie połączono tradycję z nowoczesnością. Pokrętła na konsoli środkowej są nieco za małe.

niż Alfa, chociaż teoretycznie to silnik włoskiego auta powinien być oszczędniejszy.

 

Wrażenia z jazdy

 

Obaj konkurenci wyróżniają się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi, co wynika z dość skomplikowanej, ale jakże skutecznej konstrukcji wielowahaczowego zawieszenia. Dla sprawnego pokonywania zakrętów w obu pojazdach zastosowano dość twardą charakterystykę elementów

Fot. Honda: Ergonomia przede wszystkim - ogromny prędkościomierz jest doskonale widoczny. Jakość plastików jest wysoka.
Fot. Honda: Ergonomia przede wszystkim - ogromny prędkościomierz jest doskonale widoczny. Jakość plastików jest wysoka.

tłumiących, która powoduje obniżenie komfortu jazdy na nierównych drogach. Alfa i Accord nie lubią poprzecznych nierówności, np. wystających szyn tramwajowych. Na dłuższych trasach zdecydowanie wygodniejszy jest Accord, bowiem przy prędkości 100 km/h jest dwa razy cichszy od Alfy. Niski

Fot. Alfa Romeo:  Alfa Romeo 156 ma dość ciasne wnętrze na tylnej kanapie i mały bagażnik o pojemności 380 l.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 ma dość ciasne wnętrze na tylnej kanapie i mały bagażnik o pojemności 380 l.

poziom hałasu może być pewnym zaskoczeniem dla dotychczasowych posiadaczy aut marki Honda, przyzwyczajonych do głośnych silników. Accord ma również zadziwiająco wydajny układ hamulcowy. Za to Alfa Romeo jest nieco szybsza od japońskiego konkurenta. Chcąc jednak

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Accorda jest bardziej przestronne niż Alfy.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Accorda jest bardziej przestronne niż Alfy.

prześcignąć Hondę, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach.

 

Podsumowanie

 

Honda nie ma takiej charyzmy jak Alfa, więc japońska marka postawiła na technikę. Rozsądek przemawia więc za Hondą Accord, której rozwiązania są dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Nawet współczynnik oporu powietrza nadwozia Cx jest rewelacyjnie niski (0,26), co nie zmienia faktu, że bardziej urokliwa jest Alfa Romeo. Oba pojazdy mają zbliżony poziom wyposażenia seryjnego, jednak Alfa jest droższa o 3300 zł.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Accord

Alfa Romeo 156

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 
Hamulce

+

 
Dynamika

 +

Zużycie paliwa

+

 
Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Accord 2,0

Alfa Romeo 156

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy wtrysk bezpośredni

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1998

1970

Moc maksymalna (KM/obr/min):

155/6000

165/6400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

190/4500

206/3250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

9,2

8,2

Przyspieszenie (IV bieg) 60-100 km/h (s):

9,6

8,8

Prędkość maksymalna (km/h):

217

220

Głośność (IV bieg) przy 100 km/h (dB)*:

66

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,1

41,8

Pojemność bagażnika (dm3):

460

380

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

65

63

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,5/10,7

6,6/12,2

Długość/szerokość/wysokość (cm):

466/176/145

444/175/143

Rozstaw osi (cm):

267

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

2/8

Cena (zł)**:

88 900

92 200

 

* - pomiar wg ADAC

** - wersja sedan

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Accord Comfort

Alfa Romeo Progression

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

O

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD/bez CD

S/-

-/S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty