Alfa Romeo 147 kontra Audi A3

Ryszard Polit
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 147 została ostatnio poddana face liftingowi. Nową wersję łatwo rozpoznać po innym kształcie reflektorów.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 147 została ostatnio poddana face liftingowi. Nową wersję łatwo rozpoznać po innym kształcie reflektorów.
Coraz częściej następuje zmiana wizerunku marek, które nadążając za współczesnym trendem, starają się być sportowe, cokolwiek by to nie znaczyło.

Zdaniem menedżerów koncernów samochodowych sportowy image pojazdu przyciąga coraz większą rzeszę nabywców.

Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 147 została ostatnio poddana face liftingowi. Nową wersję łatwo rozpoznać po innym kształcie reflektorów.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 147 została ostatnio poddana face liftingowi. Nową wersję łatwo rozpoznać po innym kształcie reflektorów.

 

Tradycyjnie sportowe marki bronią się, wprowadzając nowe modele z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, które mają udowodnić przewagę nad intruzami. Na sportowy wizerunek Alfy Romeo pracowano już 60 lat temu, podobnie jest z Audi. Do porównania wybraliśmy nowy model Alfy 147 i

Fot. Audi: Audi A3 ma spokojniejszą linię nadwozia niż Alfa Romeo 147. Nowy przód Audi, zbliżony stylistycznie do większych modeli, wprowadzono w wersji
Fot. Audi: Audi A3 ma spokojniejszą linię nadwozia niż Alfa Romeo 147. Nowy przód Audi, zbliżony stylistycznie do większych modeli, wprowadzono w wersji 5-drzwiowej.

Audi A3. Oba auta napędzane silnikiem wysokoprężnym i oba w wersji 3-drzwiowej, podkreślającej sportowy image.

 

Cechy szczególne

 

Po ostatnim face liftingu Alfa 147 stała się piękniejsza, dowodząc raz jeszcze  mistrzostwa włoskich stylistów. Na podziw zasługuje kształt tablicy przyrządów, łączący elementy

Fot. Alfa Romeo: Alfa okazała się nieco szybsza od Audi A3, a włoski diesel 1,9 l/115 KM z układem common rail zadziwia wysoką kulturą pracy.
Fot. Alfa Romeo: Alfa okazała się nieco szybsza od Audi A3, a włoski diesel 1,9 l/115 KM z układem common rail zadziwia wysoką kulturą pracy.

tradycji (zegary w tunelach) i nowoczesności (ergonomia obsługi). Audi A3 prezentuje zupełnie inny styl, znacznie spokojniejszy. Oba pojazdy mają bardzo zbliżone wymiary zewnętrzne i rozstaw osi. W obu na przednich siedzeniach siedzi się wygodnie, a miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu jest już znacznie ciaśniej, ale nie o to przecież chodzi. Dla dzieciatych nabywców obaj producenci proponują nieco wygodniejsze wersje 5-drzwiowe. I na tym podobieństwa się kończą. Audi i Alfa mają zupełnie inne podejście do

Fot. Audi: Niemiecki silnik 1,9 l/105 KM zasilany jest pompowtryskiwaczami, co powoduje nieco głośniejszą pracę, ale za to niskie zużycie paliwa.
Fot. Audi: Niemiecki silnik 1,9 l/105 KM zasilany jest pompowtryskiwaczami, co powoduje nieco głośniejszą pracę, ale za to niskie zużycie paliwa.

sportowego ducha. Bagażnik auta włoskiego ma objętość 292 l, a niemieckiego - 350 l.

 

Silniki

 

Alfę napędza wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 115 KM. Jest on zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką. W Audi A3 wykorzystano diesla o pojemności 1,9 i mocy 105 KM, który jest zasilany pompowtryskiwaczami i również doładowany turbosprężarką. Różnica jest taka, że

Fot. Alfa Romeo: Zmodernizowana tablica przyrządów jest typowa dla Alfy. Obsługa przycisków i przełączników jest ergonomiczna.
Fot. Alfa Romeo: Zmodernizowana tablica przyrządów jest typowa dla Alfy. Obsługa przycisków i przełączników jest ergonomiczna.

silnik Audi jest głośniejszy, gdy pracuje pod dużym obciążeniem. Pod tym względem znakomicie sprawdza się diesel Alfy, zapewniając jednocześnie wysoką kulturę pracy. Alfa jest szybsza od Audi, a pojazd niemiecki zużywa mniej paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba auta mają bardzo dopracowany, chociaż inny układ jezdny i prowadzenie obu to duża frajda. Alfa ma bardzo nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, co jest

Fot. Audi: Funkcjonalnej tablicy przyrządów Audi nie można nic zarzucić – jest zaprojektowana konkretnie i bez zbędnych fajerwerków stylistycznych.
Fot. Audi: Funkcjonalnej tablicy przyrządów Audi nie można nic zarzucić – jest zaprojektowana konkretnie i bez zbędnych fajerwerków stylistycznych.

rzadkością w tej klasie aut. W Audi A3, wykorzystującym płytę podłogową najnowszego VW Golfa, z przodu zastosowano kolumny McPhersona a z tyłu oś wielowahaczową. Zawieszenie Alfy jest twardsze niż w Audi i dlatego komfort jazdy na złych drogach - niższy. W mieście wygodniej się jeździ autem niemieckim, gdyż Alfa ma większy promień skrętu. Poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest identyczny w obu autach, co świadczy o dobrym wyciszeniu wnętrza Audi napędzanego głośniejszym silnikiem. Auto niemieckie ma wydajniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Zwolennicy auta niemieckiego muszą zapłacić 92 200 zł, a miłośnicy Alfy o 8400 zł mniej. Kompletując wyposażenie w Audi, położono nacisk na układy elektroniczne wspomagające kierowcę, oszczędzając na klimatyzacji. W Alfie mamy ją w standardzie wraz z 6 poduszkami powietrznymi. Różnice między Alfą i Audi są duże, dlatego rzadko się zdarza, by właściciel Alfy polubił Audi i odwrotnie. Może jednak warto spróbować?

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Alfa Romeo 147

Audi A3 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Alfa Romeo 147

Audi A3

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/8/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1910

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/4000

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

275/2000

250/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,9

11,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,2

8,8

Prędkość maksymalna (km/h)

191

187

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,7

38,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

292

350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,7/7,8

4,1/6,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

422 x 173 x 144

421 x 177 x 142

Rozstaw osi (cm)

255

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena wersji 3-drzwiowej (zł)

83 800

92 200

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Alfa Romeo 147

Progression

Audi A3

Attraction

poduszki powietrzne

6

4

układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/-

S/S

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio /z CD

S/-

-/S

Klimatyzacja manualna

S

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Fot. Alfa Romeo: Wielowahaczowe zawieszenie przednie Alfy jest rzadkością w tej klasie pojazdów.
Fot. Alfa Romeo: Wielowahaczowe zawieszenie przednie Alfy jest rzadkością w tej klasie pojazdów.
Fot. Alfa Romeo: Tylna oś Alfy  jest również wielowahaczowa. Nowoczesne zawieszenie zapewnia pewne własności jezdne tego auta.
Fot. Alfa Romeo: Tylna oś Alfy jest również wielowahaczowa. Nowoczesne zawieszenie zapewnia pewne własności jezdne tego auta.
Fot. Audi: Płyta podłogowa Audi pochodzi z VW Golfa.
Fot. Audi: Płyta podłogowa Audi pochodzi z VW Golfa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty