Škoda Roomster

Zdzisław Podbielski
Fot. Maciej Pobocha: Dwubryłowe, uniwersalne nadwozie Roomstera
Fot. Maciej Pobocha: Dwubryłowe, uniwersalne nadwozie Roomstera
W tym roku w Genewie pokazano wersję produkcyjną pojazdu nazwanego Roomster, który właśnie wchodzi na polski rynek.

Prototyp tego samochodu był prezentowany wczesną jesienią 2003 r. podczas frankfurckiego salonu samochodowego. W tym roku w Genewie pokazano wersję produkcyjną pojazdu nazwanego Roomster, który właśnie wchodzi na polski rynek.

 

Nazwa samochodu ma wskazywać na połączenie przestrzeni z 2-miejscowym sportowym samochodem wyposażonym w silnik o dużej mocy. Są to sprzeczne ze sobą cechy pojazdu, ale w przypadku Roomstera sprzeczność dotyczy tylko drugiego członu, bo przestrzeni jest tu sporo.

Fot. Maciej Pobocha: Dwubryłowe, uniwersalne nadwozie Roomstera
Fot. Maciej Pobocha: Dwubryłowe, uniwersalne nadwozie Roomstera

Swój samochód Skoda reklamuje hasłem “przemyślane rozwiązania" i rzeczywiście przemyślano funkcjonalność tego pojazdu. Przemyślenia te tak daleko wybiegły do przodu, że teraz trudno Roomstera zakwalifikować do obiegowo funkcjonujących grup - segmentów pojazdów. Podczas polskiej prezentacji za jego konkurentów uznano: Opla Merivę, Nissana Note, Toyotę Corollę, Forda Focusa, VW Golfa Plus, Peugeota 307, a nawet Citroëna Berlingo. Tak więc Roomster ma konkurować z tzw. minivanami, osobówkami segmentu C i wywodzącym się z konstrukcji “dostawczaka" - Berlingo.

 

Cechy szczególne

 

Wspomnieliśmy już, że nową Škodę Roomster trudno zakwalifikować do istniejących segmentów. To dlatego, że ma unikatową formę konstrukcyjną nadwozia, odznaczającego się nietypowymi

Fot. Maciej Pobocha: Kształtem i rozmieszczeniem okien bocznych uatrakcyjniono wygląd nadwozia
Fot. Maciej Pobocha: Kształtem i rozmieszczeniem okien bocznych uatrakcyjniono wygląd nadwozia

rozwiązaniami.

Dwubryłowy pojazd pod względem funkcjonalności można porównać np. z Hondą Jazz, mając tę świadomość, że japoński samochód jest mniejszy, ale oba dysponują niezwykle przemyślaną konstrukcją składania drugiego rzędu siedzeń, tworzącego liczne konfiguracje.

Cechą szczególną Roomstera jest jego budowa - oparta na płycie podłogowej opracowanej z połączenia płyt - przedniej części Fabii i tylnej Octavii.

 

Silniki

 

Škoda Roomster jest oferowana w sześciu wersjach silnikowych. Do wyboru są trzy jednostki benzynowe; 1,2 l/ 64 KM, 1,4 l/ 85 KM i 1,6 l/ 105 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne; 1,4 l/ 70 KM, 1,4 l/ 80 KM i 1,9 l/ 105 KM. Silniki skonstruowane przez Volkswagena, stosuje się także w modelach Fabia i Octavia. Spośród nich do testowego Roomstera wybraliśmy silnik benzynowy 1,4 l/ 85 KM dlatego, że napędzany nim samochód w porównaniu z wersjami napędzanego innymi silnikami jest stosunkowo tani. Cena tej wersji silnikowej Roomstera jest zaledwie o 4300 zł wyższa od najtańszego modelu z silnikiem 1,2 l/ 64 KM, a otrzymujemy samochód bardziej dynamiczny i zarazem ekonomiczny.

Jeśli już wybraliśmy silnik to przyjrzyjmy się jego konstrukcji. Kadłub i głowicę wykonano ze stopów lekkich, w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu sterujące czterema zaworami przy każdym cylindrze.

 

Nadwozie

 

Samochód ma dwubryłowe nadwozie, które z założenia mogłoby być nudne, dlatego dołożono dużo starań aby jego wygląd uatrakcyjnić. Dolne krawędzie okien w przednich drzwiach

Fot. Maciej Pobocha: Duży otwór drzwiowy w ścianie tylnej ułatwia dostęp do obszernego bagażnika
Fot. Maciej Pobocha: Duży otwór drzwiowy w ścianie tylnej ułatwia dostęp do obszernego bagażnika

umieszczono wyżej, a górne niżej niż krawędzie pozostałych okien bocznych. Poza tym miejsce na klamkę bocznych drzwi z tyłu znaleziono na krawędzi obramowania okna.

Zaskoczeniem jest wielka objętość wnętrza pojazdu i jednocześnie rozczarowanie, że rząd siedzeń utworzono z trzech fotelików o nierównych proporcjach 40:20:40. Najbardziej wąski fotelik może być przydatny tylko dla małego dziecka.

Fotele tylne mogą tworzyć liczne konfiguracje, można je składać, wyjmować, przesuwać - 80 mm w przód i 70 mm w tył oraz zsuwać do środka - po wyjęciu fotela środkowego.

Samochód ma duży bagażnik i łatwy jest do niego dostęp przez duży otwór utworzony po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej. Po wyjęciu tylnych siedzeń Roomster zmienia się w samochód dostawczy o wielkiej pojemności - 1780 dm3
.

Atrakcyjność nadwozia można zwiększyć wybierając pojazd z dachem panoramicznym za 2500 zł.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wspomnieliśmy już o dużym wnętrzu pojazdu, z którego wynika spora ilość miejsca dla siedzących na przednich i dwóch tylnych fotelach oraz duży bagażnik.

Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie elementy sterowania rozmieszczono ergonomicznie
Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie elementy sterowania rozmieszczono ergonomicznie

Kierowca zajmuje wygodne miejsce i może obrać stosowną pozycję do swojego wzrostu, gdyż w standardowym wyposażeniu jest regulacja wysokości fotela oraz dwupłaszczyznowa regulacja ustawienia kolumny kierownicy. Deska rozdzielcza jest dwukolorowa z poziomą linią podziału. Czytelnie opisano wskaźniki. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania, zwłaszcza hydrauliczno-elektryczne wspomaganie kierownicy. Bardzo dobra jest widoczność z miejsca kierowcy - przez szyby o dużej powierzchni i w lusterkach zewnętrznych.

Roomster napędzany 85-konnym silnikiem wykazuje dobrą dynamikę, a zawieszenie kół będące “składanką" przedniego z Fabii i tylnego z Octavii (oba po niewielkich modernizacjach) dobrze stabilizuje pojazd w ruchu i tłumi nierówności nawierzchni.

 

Podsumowanie

 

Roomster na naszym rynku pojawi się w drugiej połowie września. Jest adresowany do odbiorców 30-45-letnich, przeważnie mężczyzn i młodych ludzi z dziećmi. Ze względu na dużą przestrzeń użyteczną stwarza spore możliwości rekreacji (np. posiada uchwyty na rowery), jak i wykonywanie zawodu związanego z dostarczaniem towarów. W standardzie posiada dobre wyposażenie.

 

 

Wybrane dane techniczne

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

Moc maksymalna (KM-obr/min)

85-5000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

126-3300

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

13,0

Prędkość maksymalna (km/h)

171

Zużycia paliwa: trasa/miasto 

(dm3
/100 km)

8,6/5,6

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

Długość/szerokość/wysokość

pojazdu (mm)

4205/1684/1607

Rozstaw osi (mm)

2617

Pojemność bagażnika (dm3
)

450÷1780

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

Cena

50 700

 

 

Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek = 5)

Przestronność wnętrza

*****

wyjątkowo przestronne wnętrze, wysoka ocena pomimo małej ilości miejsca dla 3 osób z tyłu

Silnik

****

znana jednostka z Fabii, w Roomsterze o zwiększonej mocy

Poziom hałasu

****

niewielki podczas jazdy z stałą prędkością

Hamulce

***

układ hamulcowy pochodzi z modelu Fabia, wykazuje dostateczną skuteczność działania

Dynamika

****

dobra, w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami o podobnej mocy i momencie obrotowym

Wyposażenie (Roomster)

****

wysoka ocena wyposażenia podstawowego z zakresu bezpieczeństwa

 

Wyposażenie seryjne

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja

-

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty