Od lat wśród producentów samochodów i dostawców części obserwuje się trend do przechodzenia z pojedynczych elementów na rozwiązania systemowe. Powód jest jeden podstawowy - rosnący udział gotowych części w samochodzie, pochodzących od licznych poddostawców. Udział ten nawet sięga 80%. Rozwiązania systemowe to wyroby z jednej ręki, krótsze terminy produkcji i dostaw, a także mniej złączy. Wszystko to daje oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów.
Za przykład służyć może system filtracji powietrza do Nissana Qashaqi. Projekt Qashqai dla MANN+HUMMEL okazał się najbardziej skomplikowanym, obejmował bowiem systemy filtracji powietrza do silników benzynowych 1,6 i 2, l oraz dla 2 l silnika Diesla. W fazie rozwojowej zespół projektantów z Ludwigsburga współpracował ściśle z trzema centrami rozwojowymi Nissana w Japonii oraz własnymi przedstawicielstwami w Hiszpanii i Chinach.
Integracja rozwiązań
MANN+HUMMEL zastosowal w ramach systemu filtracji powietrza Qashqai kasetowy filtr powietrza, przewody doprowadzające i odprowadzające powietrze z bocznymi przyłączami rezonatorów, szerokopasmowy tłumiki drgań oraz zintegrowane króćce obudowy filtra oraz liczne przyłącza. Aby zmieścić to wszystko na ograniczonej powierzchni montażowej skonstruowano filtr powietrza w formie kasetonu, co powinno znacznie ułatwić serwisowanie. Do produkcji przewodów powietrza wybrano technikę formowania tzw. nadmuchowego, która umożliwia tylko jeden etap produkcji.
Obok rozwiązań konstrukcyjnych systemu filtracji wiele uwagi i środków poświęcono na uzyskanie odpowiedniego efekty akustycznego. W przeszłości producenci samochodów i dostawcy pracowali przede wszystkim nad ograniczeniem niepożądanych hałasów. Dzisiaj starają się wydobyć charakterystyczny dla samochodu dźwięk, wyróżniający dany model i markę spośród innych.
Doświadczenia w akustyce
Firma MANN+HUMMEL od ponad trzydziestu lat zajmuje się akustyką samochodową i należy do grona niewielu producentów, którzy dysponują własnym stanowiskiem kontrolnym dla ustawiania akustyki silników, jak również rolkowym stanowiskiem kontrolnym. Oznacza to, że może przeprowadzać pomiary wszystkich prototypów, które wymagają optymalnego dopasowania i ustawienia dźwięku.
W Nissanie w części napływu nie oczyszczonego powietrza zastosowano kombinację wielu środków akustycznych, m.in. boczne rezonatory. W wariancie z silnikiem Diesla dodatkowo zamontowano szerokopasmowy tłumik drgań. W silnikach benzynowych, aby móc kształtować charakterystyczny klang, konstruktorzy postawili na wykonane z elastomeru przewody powietrza i rezonatory boczne. Z jakim efektem? To najlepiej ocenić samemu. Fachowcy zwracają natomiast uwagę, na zastosowany po raz pierwszy szerokopasmowy tłumik drgań wyciszył, poprzez swój specjalnie dopasowany system trójkomorowy, nieprzyjemne hałasy turboładowania.
Trójwymiarowa geometria spawania
Szerokopasmowy tłumik drgań w przewodzie doprowadzającym powietrze nie należy do zwyczajowych rozwiązań: emisje hałasu turobodoładowania powinny być tłumione możliwie najbliżej źródła ich powstawania. Ze względu na ograniczone miejsce montażu i wymogi co do szczelności w Nissanie wprowadzono w komorach specjalną, trójwymiarową geometrię spawania, aby precyzyjniej połączyć szerokopasmowy tłumik drgań. Stosując ten tłumik MANN+HUMMEL wytyczył nowy kierunek w uzyskiwaniu pożądanych efektów akustycznych w pojazdach.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?