Archeostrada

Robert Domżał - Gazeta Poznańska
Fot. R. Domżał, infografika P. Tomaszewski
Fot. R. Domżał, infografika P. Tomaszewski

Cmentarzysko z początków naszej ery znaleźli archeolodzy na budowie autostrady A2

między Koninem a Kołem.

 

Prace archeologiczne na wschodnim odcinku autostrady A2 trwają już w sześciu miejscach.

Ostatnio, w okolicach miejscowości Police Mostowe koło Koła, drogowcy i archeolodzy natrafili na szczątki, które okazały się fragmentami cmentarzyska. Mimo, że szczegółowe badania zostaną

Fot. R. Domżał, infografika P. Tomaszewski
Fot. R. Domżał, infografika P. Tomaszewski

podjęte we wtorek, archeolodzy twierdzą, że to pamiątki z cmentarzyska funkcjonującego na początku naszej ery.

 

Groby pod autostradą

 

- To, co znaleźliśmy, to groby ciałopalne z okresu między I a IV w. naszej ery - wyjaśnia Ryszard Mazurowski, archeolog z Centrum Archeologicznych Badań Ratowniczych w Poznaniu.

 

- Groby ciałopalne to m.in. naczynia, do których wkładano szczątki po spaleniu zmarłego na stosie. Dzisiaj nazywamy je z niemiecka urnami, a archeolodzy używają też określenia popielnice. Mogły one być otoczone kamieniami oraz obsypane ziemią tworząc kurhany - mówi Aleksander Starzyński, wielkopolski wojewódzki konserwator zabytków. - Przypuszczam, że różnych stanowisk archeologicznych, np. śladów po osadach będzie na tym terenie około czterdziestu - dodaje Aleksander Starzyński.

Spośród innych odkryć dokonanych już na trasie autostrady jest też późnośredniowieczne grodzisko. Odnaleziono i osadę sprzed 3 tys. lat z tzw. kultury łużyckiej i osadę z kultury przeworskiej z początków naszej ery.

 

Zmienią się poglądy

 

- Znaleziska te są cenne dla archeologów, choć może nie tak widowiskowe. Niekiedy ograniczają się do drobnych przedmiotów, przebarwień w gruncie, śladów takich jak dołki posłupowe. Są to pozostałości po słupach, na których opierały się drewniane konstrukcje. Znaleziska dowodzą, że w okresie rzymskim ta część Wielkopolski, wbrew mniemaniom niektórych naukowców, była zamieszkała - wyjaśnia Bartłomiej Rogalski z Centrum Archeologicznych Badań Ratowniczych w Poznaniu.

 

- Dotąd rejon Koło-Konin nie był przez archeologów dobrze rozpoznany. Budowa autostrady stworzyła nowe możliwości i w związku z tym poglądy na wiele kwestii może diametralnie się zmienić - mówi Ryszard Pietrzak z Fundacji Patrimonium prowadzącej badania na A2. Badania archeologiczne na terenach, gdzie mają być prowadzone inwestycje typu autostrada czy gazociąg, prowadzone są w trzech etapach. Najpierw archeolodzy przeczesują teren, poszukując śladów na ziemi, które mogą świadczyć o ukrytych w ziemi zabytkach. Następny etap to odkrywki poprzedzające prace budowlane oraz etap trzeci to nadzór nad budową. Koszty badań archeologicznych rozłożone są pomiędzy wykonawcę inwestycji a budżet państwa.

 

Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora GDDKiA w Poznaniu:

 

Odbyliśmy spotkanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i archeologami, by sprawnie prowadzić budowę ale nie zniszczyć dóbr dziedzictwa kulturowego. Trwają już prace przy mostach przez Wartę i rzekę Powę oraz przy trzynastu obiektach inżynieryjnych. Przez część odcinka Koło-Dąbie A2 będzie biegła po nasypie. Żeby wybudować go, trzeba pozbyć się wody z podmokłego gruntu. Eksplozja spowoduje, że woda zostanie wyparta z gruntu, a fala uderzeniowa skonsoliduje grunt wokół miejsca wybuchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty