Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aplikacja e-TOLL śledzi kierowców? Jest wyjaśnienie

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA nastąpiła zmiana systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i motocykli (pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony).
Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA nastąpiła zmiana systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i motocykli (pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony). Pawel Relikowski / Polska Press
Obywatele mają wątpliwości co do przetwarzania swych danych w aplikacji umożliwiającej elektroniczną opłatę za przejazd po płatnych drogach. O ocenę sposobu działania tej aplikacji Rzecznik Praw Obywatelskich prosi prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.Właśnie uzyskał odpowiedź.

Aplikacja aplikacji e-TOLL PL jest darmowym narzędziem służącym do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po płatnych odcinkach dróg krajowych w nowym systemie e-TOLL.

Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA nastąpiła zmiana systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i motocykli (pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony). System e-TOLL zastąpił obowiązujący Manualny System Poboru Opłat. Za przejazd płacimy na podstawie elektronicznego e-biletu autostradowego lub właśnie w aplikacji e-TOLL PL.

Do Biura RPO wpłynęło wiele wniosków obywateli dotyczących tej aplikacji. Zgodnie z regulaminem dostawca aplikacji - szef Krajowej Administracji Skarbowej - odbiera z aplikacji dane geolokalizacyjne z obszaru Polski. Gromadzi zaś tylko te dane lokalizacyjne, które wykorzystywane są do naliczania opłaty elektronicznej lub opłaty za przejazd lub do monitorowania przewozów SENT. Lokalizacja jest zbierana w trybie ciągłym, także jeśli aplikacja jest przeniesiona do tła.

Obywatele mają wątpliwości co do zasadności odbierania danych z całego obszaru Polski. Zgłaszają też wnioski dotyczące konieczności weryfikacji faktycznie odbieranych i gromadzonych danych.

- Aplikacja e-TOLL PL przekazuje dane geolokalizacyjne w momencie uruchomienia funkcji „rozpocznij przejazd”. Po kliknięciu „zakończ przejazd” dane geoloklizacyjne użytkownika nie są gromadzone w aplikacji mobilnej i nie są przekazywane do ww. systemu. W SPOE KAS są widoczne dane geolokalizacyjne z przejazdu płatnymi odcinkami dróg. Przegląd danych geolokalizacyjnych jest przez KAS dokonywany co trzy miesiące, jak stanowi ustawa o drogach publicznych - wyjaśnia Jan Nowak, prezesa UODO.

Po zaakceptowaniu przez użytkownika przycisku „rozpocznij przejazd” w aplikacji dane geolokalizacyjne są zbierane z urządzenia z lokalizacji, w której się ono znajduje m.in. z płatnych i nieodpłatnych odcinków dróg. Dane lokalizacyjne zbierane przez aplikację mobilną e-TOLL PL podlegają weryfikacji i na dalszym etapie są przetwarzane w SPOE KAS tylko dane geolokalizacyjne z przejazdów płatnymi odcinkami dróg.

Jak przekazuje prezes UODO, dane z przejazdów dostępne są w aplikacji e-TOLL przez trzy miesiące w zakresie daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia przejazdu oraz czasu trwania przejazdu. Dane geolokalizacyjne przekazywane z aplikacji mobilnej z przejazdów płatnymi odcinkami dróg, jak i bezpłatnymi odcinkami dróg przechowywane przez 30 dni. Dane te są przechowywane na wypadek wystąpienia ewentualnej awarii systemu i dla celów dowodowych dla dostawców zewnętrznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty