Amortyzator MagneRide

Ryszard Polit
fot. Delphi
fot. Delphi
W XXI w. producenci samochodów za wszelką cenę starają się zapewnić PT Klientom najwyższy komfort jazdy. Te wymagania spełnia aktywny system zawieszenia, który jest tak drogi, że eliminuje z kręgu potencjalnych nabywców przeciętnie zarabiających zjadaczy chleba. Za sprawą firmy Delphi może to się jednak zmieni.

 

fot. Delphi
fot. Delphi

Aktywny system zawieszenia zmienia charakterystykę elementów tłumiących w zależności od chwilowych warunków jazdy. Obecnie istniejące rozwiązania: hydropneumatyczne
(Citroen C5), mechaniczno-hydrauliczne
(Mercedes-Benz klasy S) czy pneumatyczne
(Range Rover) są bardzo skomplikowane.

 

Amerykanie wymyślili układ prostszy, dzięki czemu ma szansę zapisać się złotymi literami w dziejach ludzkości, o ile producenci samochodów zechcą stosować ów wynalazek. Na razie jest on zainstalowany w Cadillaku Seville STS i Chevrolecie Corvette.

 

Wymyślili otóż bezzaworowy amortyzator wypełniony specjalnym płynem magnetyczno-reologicznym. Jest to syntetyczny płyn z zawieszonymi w nim namagnesowanymi cząstkami, który pod wpływem pola magnetycznego zmienia opór hydrauliczny. Kiedy przez znajdującą się w tłoku amortyzatora cewkę popłynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne, które zmienia opór hydrauliczny płynu. W ten sposób, bez użycia zaworów, dokonuje się prosta pod względem mechanicznym, lecz szybko reagująca na zmieniające się warunki i dająca się kontrolować amortyzacja drgań.

 

W oparciu o dane pochodzące z czujników ruchu podwozia, czujnika mierzącego przyspieszenie boczne oraz czujnika skrętu kierownicy, umieszczony w samochodzie sterownik w sposób ciągły dostosowuje siłę amortyzacji drgań, nawet co jedną tysięczną sekundy. Wystarczy więc do takiego amortyzatora, nazwanego MagneRide, podłączyć dwa przewody i już można zmieniać charakterystykę tłumienia. Odpada więc skomplikowana i ciężka instalacja hydrauliczna czy pneumatyczna, co obniża koszty i umożliwia montaż w tańszych pojazdach.

 

Jedyny kłopot polega na tym, że skład tego rewelacyjnego płynu jest opatentowany.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie