Amortyzator hydrauliczny

Ryszard Polit
Najlepszym rozwiązaniem jest zmienna charakterystyka zawieszenia w której stosuje się amortyzatory o zmiennej sile tłumienia np. hydrauliczne.

U progu XXI wieku coraz więcej producentów stara się oferować nabywcom coraz doskonalsze samochody. Teraz stawia się na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a te dwa czynniki niełatwo pogodzić.

 

Dobranie optymalnej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia (np. amortyzatorów i sprężyn) do każdych warunków drogowych jest niemożliwe. Gdy zawieszenie jest zbyt miękkie,

Amortyzator hydrauliczny

komfort jazdy odpowiada wymaganiom, ale nadwozie pojazdu może przechylać się na zakrętach, a koła jezdne mogą tracić kontakt z nawierzchnią. Wtedy zagrożony jest czynnik bezpieczeństwa samochodu. By temu przeciwdziałać, można zmienić amortyzatory na twardsze, ale pasażerowie auta mogą odczuwać komfort jazdy porównywalny z komfortem zapewnianym przez wóz drabiniasty. Najlepszym rozwiązaniem jest zmienna charakterystyka zawieszenia, zależna od rodzaju drogi, prędkości i kierunku jazdy. Wtedy zawieszenie określa się mianem aktywnego. Dość proste i skuteczne jest zastosowanie amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.

W amortyzatorach takich wykorzystuje się dodatkowy zawór, który zamyka lub otwiera dodatkowy przepływ oleju. W ten sposób można zmieniać charakterystykę pracy amortyzatora.

 

Otwarcie lub zamknięcie zaworu sterowane jest mikroprocesorem odbierającym sygnały z licznych czujników, np. czujnika kąta skrętu kierownicy, prędkości jazdy czy wielkości momentu obrotowego silnika. W rozbudowanych układach, np. w nowym Porsche 911, siłę tłumienia można zmieniać indywidualnie dla każdego z czterech amortyzatorów umieszczonych przy każdym kole. W Porsche 911 jest też możliwość zmiany siły tłumienia przyciskiem umieszczonym na tablicy przyrządów. Istnieją  dwa stany działania: normalny i sportowy. Podczas jazdy Porsche w trybie sportowym niemiecka autostrada staje się tak nierówna jak polskie drogi, a samochód tak twardy, jakby zgubił zawieszenie. Ale to oczywiście ekstremalny przypadek.
Na razie zawieszenie aktywne stosowane jest w drogich samochodach, lecz z pewnością będzie się rozpowszechniać.  

Amortyzator hydrauliczny o zmiennej sile tłumienia ma zawór, który zamyka lub otwiera dodatkowy przepływ oleju. Otwarcie lub zamknięcie zaworu sterowane jest elektronicznie, w zależności od aktualnych warunków drogowych i prędkości jazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policyjny dron obserwował zachowania kierowców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty