Ambitne trio

Michał Kij
Fot. Honda: Wiosną 1986 r. debiutowała nowa marka Acura, będąca kalką Hondy. „Kto da ponad 20 tys. dolarów za „japończyka”? - pytali ironicznie krytycy.
Fot. Honda: Wiosną 1986 r. debiutowała nowa marka Acura, będąca kalką Hondy. „Kto da ponad 20 tys. dolarów za „japończyka”? - pytali ironicznie krytycy.
Luksusowe marki samochodów tworzą zamknięty krąg, do którego niełatwo się dostać. Liczy się historia, tradycja, sukcesy w sporcie i referencje.

Podobno frak dobrze leży dopiero w trzecim pokoleniu. Czyżby?

 

Luksusowe marki samochodów tworzą zamknięty krąg, do którego niełatwo się dostać. Liczy się historia, tradycja, sukcesy w sporcie i referencje od tych, którzy regularnie bywają na pierwszych stronach gazet, a jeszcze lepiej od tych, których stać na to, aby w mediach się nie

Fot. Honda: Wiosną 1986 r. debiutowała nowa marka Acura, będąca kalką Hondy. „Kto da ponad 20 tys. dolarów za „japończyka”? - pytali ironicznie kryt
Fot. Honda: Wiosną 1986 r. debiutowała nowa marka Acura, będąca kalką Hondy. „Kto da ponad 20 tys. dolarów za „japończyka”? - pytali ironicznie krytycy.

pokazywać.

 

Mistrzowie etykiety, Japończycy musieli o tym wiedzieć, a jednak zaryzykowali. Wykorzystali słabości szlachetnych firm, których prestiż  podtrzymywała czasem tylko cienka blaszka znaku firmowego: marne osiągi i wczorajsze rozwiązania techniczne zamiatano pod dywan z napisem: "legenda". Konstruktorzy z odległych wysp zaproponowali samochody dobrej jakości, bez narowów w wysokiej, ale mimo wszystko

Fot. Honda: Terenowa Acura MD-X.
Fot. Honda: Terenowa Acura MD-X.

rozsądnej cenie.

 

Na początek Amerykanom, bardziej ciekawym nowinek niż Europejczycy. Zastosowali chwyt tak stary, jak handel: wymyślili nowe marki, które nie kojarzyły się z samochodami z Kraju Kwitnącej Wiśni, znanymi jako ekonomiczne, ale przeciętne.

 

Zaczęła Acura, wywołując wesołość krytyków. "Kto da ponad 20 tys. dolarów za "japończyka"? - pytali ironicznie, kiedy debiutowała wiosną 1986 roku. Mniej więcej tyle kosztował

Fot. Nissan: W 1987 Nissan powołał do życia Infiniti. Na zdjęciu model Q45 z 1989 r.
Fot. Nissan: W 1987 Nissan powołał do życia Infiniti. Na zdjęciu model Q45 z 1989 r.

Cadillac albo otwierająca ofertę Mercedesa "stodziewięćdziesiątka". Obiektywnie rzecz biorąc Japończycy mieli równie dobre samochody, których mankamentem było jedynie plebejskie nazwisko.

 

Acura była kalką Hondy. Tak w znacznym stopniu zostało do dziś. Na początku debiutowały dwa modele: tańsza Integra z czterocylindrowym silnikiem i większy Legend z widlastą "szóstką". W 1991 roku dołączyło pełnokrwiste coupe NSX.

Fot. Nissan: Infiniti Q 45 z 2003 r.
Fot. Nissan: Infiniti Q 45 z 2003 r.

Model Legend Coupe magazyn "Motor Trend" ogłosił "Importowanym samochodem roku", ale nawet bez tego nowa marka szybko zdobyła popularność.

 

Sukces Acury zachęcił inne firmy. W 1987 Nissan powołał do życia Infiniti, której pierwsze modele: M30 i Q45 trafiły do salonów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie jesienią 1989 roku. W tym samym czasie Toyota była gotowa z Lexusem LS 400, stateczną limuzyną, o dobrze skrojonej karoserii i

Fot. Nissan: Infiniti M45
Fot. Nissan: Infiniti M45

parametrach porównywalnych z Mercedesem klasy S i BMW serii 7. Oficjalnie markę Lexsus założono w 1988 r. Jej atutami były cena i niezawodność, wyższa nawet niż słynącej z braku usterek Toyoty. Serwisy stały bezczynnie, co w pewnym momencie okazało się dla prowadzących je dilerów niejakim

Fot. Toyota: Lexus GS 430.
Fot. Toyota: Lexus GS 430.

kłopotem!

 

Każda z wspomnianych marek zaczynała od spokojnych z lekka konserwatywnych sedanów. Potem przyszła pora na auta bardziej wyrafinowane, jak ciekawie stylizowany Infiniti i30 z 1991 roku czy wysmakowany Lexus SC 430 z 2000 roku ze składanym elektrycznie, sztywnym dachem.

 

Acura, Infiniti i Lexus proponują podobny zestaw modeli. Obejmuje sedany, coupe oraz rekreacyjne terenówki. Magnesem Acury pozostał NSX, natomiast Lexus i Infiniti mają po trzy typy samochodów terenowych, którymi wodzą na pokuszenie

Fot. Toyota: Lexus RX 300
Fot. Toyota: Lexus RX 300

kierowców. Najwięcej nabywców wybiera Lexusy. Luksusowa marka Toyoty jako jedyna jest sprzedawana nie tylko w Ameryce Północnej, ale również w Europie. Jednak z firmami ze Starego Świata skutecznie konkuruje głównie w Stanach i Kanadzie.

 

Częstym widokiem są tam auta tej marki z pozłacanymi, nie chromowanymi znakami firmowymi lubiane przez gwiazdy muzyki rap. Na naszym kontynencie Lexus wciąż bywa nuworyszem, choć kabriolet SC 430 zaprojektowany został w biurze Toyoty na francuskiej Rivierze i dorównuje urodą autom włoskich mistrzów. Wszystkim, którzy mimo to nadal obrzucają japońskie limuzyny niechętnym wzrokiem przypominam, że gdy stanęła Wieża Eiffla zniesmaczeni Paryżanie chcieli ją posłać na złom.

Fot. Honda: Marka Acura (na zdjęciu model TL) przyjęła się, szczególnie w USA.
Fot. Honda: Marka Acura (na zdjęciu model TL) przyjęła się, szczególnie w USA.
Fot. Honda: Wnętrze Acury.
Fot. Honda: Wnętrze Acury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Nissan: Infiniti FX 35
Fot. Nissan: Infiniti FX 35
Fot. Nissan: Infiniti i35
Fot. Nissan: Infiniti i35
Fot. Nissan: Wnętrze Infiniti i35
Fot. Nissan: Wnętrze Infiniti i35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty