Alternatywa dla benzyny

(w)
Dzięki rozwojowi techniki, gaz propan-butan może być tanią alternatywą dla drogiej benzyny nawet w najnowocześniejszych silnikach.

Zużycie gazu jest porównywalne lub niewiele wyższe od benzyny, natomiast cena znacznie
niższa.


Alternatywa dla benzyny

Przy instalacji gazowej nie wolno samodzielnie wykonywać
żadnych czynności. Do wszelkiego rodzaju regulacji upoważnieni
są tylko fachowcy z odpowiednimi uprawnieniami
Fot. Krzysztof Szymczak

Litr benzyny kosztuje ok. 3,30 zł, litr gazu - ok. 1,30 zł. Podobne
proporcje cenowe utrzymywane są w większości krajów europejskich, gdyż
gaz jest najbardziej ekologicznym paliwem samochodowym.
Jednak żeby oszczędzać, trzeba najpierw wydać pieniądze. Instalacja
gazowa, to w zależności od silnika, wydatek od 2 do 8 tys. złotych.
Najtańsza jest instalacja podciśnieniowa, która działa podobnie jak
jednopunktowy wtrysk paliwa. Komputer określa dawki gazu doprowadzane z
parownika do mieszalnika, gdzie miesza się z powietrzem. Mieszanka kierowana
jest do silnika.
Instalacja podciśnieniowa nie może być stosowana w silnikach, gdzie
jest zastosowany kolektor ssący z tworzyw sztucznych. Zdarza się bowiem,
że w wyniku doboru niewłaściwych proporcji, mieszanka nie wybucha w komorze
spalania silnika, ale wcześniej, rozrywając kolektor.
Nowocześniejszym rozwiązaniem jest wielopunktowy wtrysk gazu. Wielopunktowy
wtrysk gazu można stosować do silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny,
sondą lambda, kolektorem z tworzyw sztucznych.

Jego stosowania nie zaleca się do silników z europejskim systemem diagnostyki
pokładowej (EOBD) i turbodoładowaniem.
Ograniczeń wyżej opisanej instalacji pozbawiona jest instalacja gazowego
wtrysku sekwencyjnego. Dzięki temu, że wtryskiwacze gazu zachowują się
jak benzynowe, instalacja nadaje się do stosowania w samochodach z europejskim
systemem diagnostyki pokładowej (EOBD), a także z turbodoładowaniem.
Najnowszym rozwiązaniem jest wtrysk gazu ciekłego. O ile w wyżej opisanych
instalacjach musi być stosowany parownik, tutaj gaz w stanie ciekłym trafia
do wtryskiwaczy. Instalacja taka jest równie precyzyjna jak benzynowa.
Osiągi samochodów napędzanych gazem z zastosowaniem takiej instalacji są
identyczne, jak benzynowej, a niekiedy nawet korzystniejsze. Instalacja
gazu ciekłego jest droga (ok. 8 tys. zł) i musi być wyprodukowana do konkretnego
typu silnika.
Gaz LPG jest mieszaniną propanu i butanu, które są produktem ubocznym,
powstającym przy przerobie ropy naftowej. Oprócz propanu i butanu, do mieszanki
dodawane są dodatki uszlachetniające, które zapobiegają niekorzystnym reakcjom,
np. wytrącaniu się wody.
LPG ma wyższą liczbę oktanową niż benzyna, dzięki czemu silnikom nie
grozi tzw. spalanie stukowe. Gaz ma natomiast mniejszą wartość energetyczną,
przez co jego zużycie bywa nieznacznie wyższe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty