Alfa Romeo Tonale. Teraz także z hybrydą PHEV

Ryszard M. Perczak
Elektryfikacja napędów w samochodach marki Alfa Romeo zaczęła się w porównaniu z konkurencją dość późno, bo dopiero w tym roku wraz z premierą kompaktowego modelu Tonale. Najpierw były to tzw. miękkie hybrydy. Teraz przyszła kolej na hybrydę typu plug-in. Na przyszły rok zapowiadana jest Alfa ze „zwykłą” hybrydą, a w roku 2025 odbędzie się premiera modelu z napędem wyłącznie elektrycznym. W ten sposób włoska marka ma zamiar szybko nadrobić dystans do tych, którzy już mają znacznie bardziej zelektryfikowaną gamę swoich aut.
Elektryfikacja napędów w samochodach marki Alfa Romeo zaczęła się w porównaniu z konkurencją dość późno, bo dopiero w tym roku wraz z premierą kompaktowego modelu Tonale. Najpierw były to tzw. miękkie hybrydy. Teraz przyszła kolej na hybrydę typu plug-in. Na przyszły rok zapowiadana jest Alfa ze „zwykłą” hybrydą, a w roku 2025 odbędzie się premiera modelu z napędem wyłącznie elektrycznym. W ten sposób włoska marka ma zamiar szybko nadrobić dystans do tych, którzy już mają znacznie bardziej zelektryfikowaną gamę swoich aut. Ryszard M. Perczak
Elektryfikacja napędów w samochodach marki Alfa Romeo zaczęła się w porównaniu z konkurencją dość późno, bo dopiero w tym roku wraz z premierą kompaktowego modelu Tonale. Najpierw były to tzw. miękkie hybrydy. Teraz przyszła kolej na hybrydę typu plug-in. Na przyszły rok zapowiadana jest Alfa ze „zwykłą” hybrydą, a w roku 2025 odbędzie się premiera modelu z napędem wyłącznie elektrycznym. W ten sposób włoska marka ma zamiar szybko nadrobić dystans do tych, którzy już mają znacznie bardziej zelektryfikowaną gamę swoich aut.

Najnowszą Alfę Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 wyróżnia nie tylko fakt, że jej baterię trakcyjną można doładować z zewnątrz ale również Fakt, że jest to jej najmocniejsza wersja, a także jako jedyna w gamie Tonale oferuje napęd przenoszony na wszystkie koła i automatyczną, 6-stopniową skrzynię biegów. Pozostałe wersje Tonale korzystają z automatów 7-stopniowych.
Zamiarem twórców tego samochodu było zapewnienie jego użytkownikom frajdy ze sportowej jazdy odbywanej w komfortowych i bezpiecznych warunkach. Nie zrezygnowano jednocześnie z tego co ostatnio jest tak w motoryzacji podkreślane czyli ekologii i ekonomii.

Alfa Romeo Tonale. Jeden silnik benzynowy i elektryczny

Hybrydę Plug-in w Tonale Q4 tworzą 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy MultiAir 1,3 l o mocy 180 KM oraz umieszczona przy tylnej osi jednostka elektryczna generująca 90 kW/122 KM mocy na tylną oś i 270 Nm momentu obrotowego. Moc systemowa tego zestawu to 280 KM. Producent podaje, że auto można rozpędzić do prędkości 205 km/h, a jego przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,2 sekundy.

Nowa wersja Tonale – jak zapewniano w czasie jej premiery prasowej - jest szczytem gamy i otwiera nowy rozdział w metamorfozie Alfy Romeo, łącząc maksymalną wydajność i sportowy charakter. Pozwalając przy tym na przejazd ponad 80 km w trybie w pełni elektrycznym w cyklu miejskim i 600 km w cyklu całkowitym z emisją CO2 zredukowaną do poziomu 26 g/ km.
Poza napędem oraz skrzynią biegów Alfę Romeo Tonale PHEV nic nie różni od wersji, które już znamy. Auto także w najnowszym wcieleniu zaopatrzono w bogaty zestaw systemów wspierających kierowcę w jego bezpiecznym prowadzeniu. Jest tu m.in. aktywny tempomat, system utrzymania na pasie ruchu oraz „czytanie” znaków ograniczeń prędkości.

Tonale może być wyposażona w systemy do automatycznej jazdy poziomu 2, kamerę o wysokiej rozdzielczości, która zapewnia widok wokół pojazdu 360°, detektor martwego pola i „obserwator” sytuacji na drodze poprzecznej z tyłu. W testach zderzeniowych NCAP za tego rodzaju wyposażenie oraz sztywność całej konstrukcji Tonale zapewniła sobie ocenę 5-gwiazdkową.

Są w tym modelu cztery nowe funkcje stanowiące dalsze rozszerzenie usług Alfa Connect: e-control: umożliwia kierowcy sterowanie różnymi funkcjami opartymi na funkcjach pojazdu elektrycznego – takimi jak ładowanie i system klimatyzacji – na odległość bezpośrednio z aplikacji My Alfa Connect, Dynamic Range Mapping: pozwala spokojnie podróżować, ponieważ pokazuje miejsca docelowe, do których można dotrzeć na podstawie poziomu naładowania baterii, zarówno na mapie systemu nawigacji, jak i w aplikacji My Alpha Connect. Jest także wyszukiwarka stacji ładowania: pozwala klientowi zobaczyć najbliższe publiczne stacje ładowania zarówno na mapie systemu nawigacji, jak i aplikacji My Alfa Connect oraz My eCharge: umożliwia korzystanie z aplikacji My Alfa Connect w celu uzyskania bezpośredniego dostępu do usług Free2Move eSolutions w celu zarządzania ładowaniem w ładowarce ogólnodostępnej jak i prywatnej.

Alfa Romeo Tonale. Pierwsze wrażenia

W czasie międzynarodowej premiery dziennikarskiej Tonale Plug-in Hybrid Q4 była możliwość zapoznania się z nowym napędem w różnych warunkach drogowych, od wąskich dróg lokalnych, przez kręte prowadzące w górę i dół, do szybkiej jazdy autostradą.
Napęd, który oferuje silnik spalinowy wraz z jednostką elektryczną bezproblemowo pozwala na samoistne przełączenie się na jazdę w trybie czysto elektrycznym np. wtedy, gdy przejeżdżamy przez teren zabudowany bądź drogą osiedlową. Warto dodać, że można tylko na prądzie pojechać także autostradą z prędkością do 135 km/h. Ocenia się, że jadąc bez rekuperacji Alfą Tonale PHEV wyczerpiemy prąd po przejechaniu ok. 60 km.

Kierowca ma do dyspozycji, jak w innych modelach tej marki trzy tryby jazdy ujęte w DNA, w którym D oznacza jazdę sportową, N – normalną, zaś A pozwala oszczędzać paliwo i ograniczać emisję CO2. Może także „wymusić” jazdę tylko na prądzie (przyciskiem EV) i wówczas napędzane będą tylko koła tylne. Podczas naszych jazd testowych w takich warunkach średnie spalanie nie przekraczało 2,3 l/100 km. Producent obiecuje o ponad litr mniej. Wtedy, gdy jechaliśmy nie zwracając uwagi na to, jak zachowuje się w danych warunkach hybryda tzn. kiedy pracuje silnik spalinowy, kiedy elektryczny a kiedy oba jednocześnie, średnie spalanie dochodziło do 6,0 l/100 km. W trybie D było nawet o litr wyższe.

Podobało nam się wyciszenie wnętrza i zachowanie się Tonale w zakrętach, choć nawet w trybie sportowym zawieszenie sprawiało wrażenie miękkiego. Nie dawało jednak poczucia zagrożenia. Wprost przeciwnie. Auto bardzo jest czułe na ruchy kierownicą niespecjalnie przechylając się nawet w ostrych zakrętach.

Oczywiście najprzyjemniejsza jazda, szczególnie autostradą i na krętych podjazdach odbywała się po włączeniu trybu D. Tonale pozwala wyczuwać reakcję na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu, choć 280 KM maksymalne mocy nie powoduje, że na asfalcie przypalimy opony. Zmiany przełożeń w 6-stopniowym automacie można również wybierać sekwencyjnie m.in. poprzez manetki znajdujące się za kołem kierownicy co przydawało się w czasie jazdy na wąskich drogach z ostrymi zakrętami pod górę. Ci, którzy stawiali na komfort, pewne zachowanie się tego auta na drodze oraz jego efektowny wygląd mogą być usatysfakcjonowani. Tonale PHEV jest dynamiczna, szybka a przy tym zachowuje klasę auta zbudowanego przez markę ze sportowymi tradycjami.

Jeśli oczekujecie, że Alfa Romeo Tonale mająca napęd AWD pozwoli wam bezkarnie zjeżdżać z asfaltu na drogi gruntowe albo wręcz bezdroża to może was spotkać niespodzianka. Ten model nie jest autem terenowym a napędzane wszystkie koła mają na celu przede wszystkim zapewnić bezpieczną jazdę. Dzięki napędzanym także kołom tylnym tempo ruszania z miejsca i nabierania prędkości przy większej przyczepności jest lepsze niż w przypadku wersji z napędem tylko kół przednich a taki występuje w wersjach z „miękkimi” hybrydami i dieslem.

Jest w wersji Plug-in przycisk e-Save, który umożliwia włączenie ładowania lub utrzymywanie poziomu naładowania akumulatora, gdy silnik spalinowy jest włączony. Z kolei rekuperacyjny układ hamulcowy pozwala na odzyskanie energii podczas zwalniania i hamowania, magazynując ją w akumulatorze. Wreszcie, aktywując funkcję e-Coasting, odzysk energii odbywa się nawet podczas zwalniania bez zdejmowania stopy z pedału hamulca. Na tym rola kierowcy w gospodarką energią się kończy.

Alfa Romeo Tonale. Ładować najlepiej w domu lub miejscu pracy

Nie mieliśmy podczas tych jazd możliwości ładowania baterii w Tonale PHEV. Producent zapewnia, że korzystając z ładowarki 3,0 kW jej napełnienie energią elektryczną potrwa ok. 5,5 godz., ale już przy ładowarce 7,4 kW typu Wallbox spędzimy tylko 2,5 godz. Podobnie, jak konkurencyjne modele innych marek z podobnym napędem ten model Alfy Romeo swoje ekologiczne oblicze najszybciej objawia w ruchu miejskim. Jednocześnie jego ładowanie najlepiej byłoby przeprowadzać w ładowarce garażowej korzystając z fotowoltaiki tak modnej ostatnio w gospodarstwach domowych.

Alfa Romeo Tonale. Podsumowanie

Alfa Romeo Tonale to, niezależnie od rodzaju napędu jeden z najelegantszych aut na rynku. Gdybyśmy mieli określić jednym słowem charakter wersji PHEV to najlepiej by do niej pasowały słowa samochód rekreacyjny, uniwersalny. Można z niego bowiem korzystać na co dzień i wówczas wielkim plusem staje się możliwość jazdy bezemisyjnej. Kiedy zajdzie potrzeba Tonale sprawdzi się jako auto rodzinne w dalekiej wyprawie z kompletem pasażerów na pokładzie i bagażem. W każdych warunkach jazda odbywać się będzie w stylu Alfa Romeo, a to oznacza, że będziemy wyróżniać się z tłumu innych pojazdów na drodze, otaczać nas będzie komfort godny aut z wyższej półki a prowadzenie dla kierowcy będzie już tylko wartością dodaną.

DANE TECHNICZNE

Model

Alfa Romeo Tonale Hybrid PHEV Q4

Opel Grandland

Plug-in Hybrid

Volvo XC40 Plug-in Recharge

SILNIK SPALINOWY


benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (cm sześc.)

1332

1598

1477

Moc (kW/KM)

132/180

147/200

132/180

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

b.d.

b.d.

265

Rodzaj skrzyni biegów

6/automatyczna

8/automatyczna

7/automatyczna

SILNIK ELEKTRYCZNY

Moc maksymalna (kW/KM)

90/122

Przód 81/110

Tył 83/113

60/82

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

270

b.d.

160

Pojemność baterii trakcyjnej (kWh)

15,5

13,,2

10,0

HYBRYDA

Moc maksymalna (kW/KM)

208/280

221/300

193/262

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

b.d.

520

425

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)

6,2

6,1

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

205

225

180

Zasięg (km) w trybie elektr.

60-80

57-75

41-45

Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym (km/h)

135

135

b.d.

UKŁAD NAPĘDOWY

Napędzana oś

AWD

AWD

FWD

NADWOZIE

Liczba miejsc/drzwi

5/5

5/5

5/5

Typ nadwozia

SUV

SUV

SUV

WYMIARY

Długość (mm)

4528

4477

4425

Szerokość (mm)

1841

1906

1863

Wysokość (mm)

1601

1609

1652

Rozstaw osi (mm)

2636

2675

2702

Pojemność bagażnika (l)

385

390

452

Masa własna (kg)

1835

1876

1712

CENA MODELU

Cena modelu od (zł)

b.d.

203.100

218.400

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie