Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD 130 KM. Pierwsza jazda, wrażenia, ceny i wersje

Kamil Rogala
To już moje kolejne spotkanie z Alfą Romeo Tonale. Po oficjalnej prezentacji w okolicach Como i pierwszych jazdach w Polsce, udałem się aż do Stambułu, aby sprawdzić, jak sprawuje się jednostka wysokoprężna w tym samochodzie. Czy silnik Diesla ma sens? Ile pali i jaka jest cena?
To już moje kolejne spotkanie z Alfą Romeo Tonale. Po oficjalnej prezentacji w okolicach Como i pierwszych jazdach w Polsce, udałem się aż do Stambułu, aby sprawdzić, jak sprawuje się jednostka wysokoprężna w tym samochodzie. Czy silnik Diesla ma sens? Ile pali i jaka jest cena? Kamil Rogala
To już moje kolejne spotkanie z Alfą Romeo Tonale. Po oficjalnej prezentacji w okolicach Como i pierwszych jazdach w Polsce, udałem się aż do Stambułu, aby sprawdzić, jak sprawuje się jednostka wysokoprężna w tym samochodzie. Czy silnik Diesla ma sens? Ile pali i jaka jest cena?

Jeździłem już wersjami benzynowymi Alfy Romeo Tonale i o ile 160-konna odmiana spisuje się naprawdę bardzo dobrze, przy 130-konnej miałem lekki niedosyt. Po prostu po Alfie Romeo można spodziewać się czegoś więcej, choć w miejskim crossoverze, dla większości kierowców 130 KM będzie wartością wystarczająca. Czy w związku z tym, silnik wysokoprężny o takiej mocy to nie przesada? W końcu przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest o ponad sekundę gorsze, niż w przypadku 130-konnej benzyny, a skrzynia automatyczna ma sześć, a nie siedem przełożeń. Jak to się zachowuje w praktyce?

Alfa Romeo Tonale. Napęd, spalanie i wrażenia z jazdy

Nie chcę wyjść na malkontenta i marudę, który myśli tylko i wyłączone o mocy. Nic z tych rzeczy! Po prostu miałem obawy, bowiem silnik 1.5 T4 MHEV o mocy 130 KM, który nie jest demonem szybkości i dynamiki, miał wsparcie ze strony instalacji miękkiej hybrydy, która zapewniała „zastrzyk” mocy. Dokładnie 20 KM. To dość znacząca wartość. W przypadku silnika Diesla, nie ma takiej opcji, więc wszystko jest krzesane tylko i wyłącznie przez jednostkę napędową. Mówimy tu o mocy 130 KM i momencie obrotowym 320 Nm. O ile moc jest dostępna dość wysoko, bo przy 3750 obr./min, tak moment obrotowy jest dostępny w pełnej wartości już przy 1500 obr./min. Obiecuje to naprawdę dobrą elastyczność mimo zastosowania „tylko” 6-biegowej przekładni DCT. Przewidywania to jedno, a jak jest w rzeczywistości?

Subiektywne odczucia z elastyczności i dynamiki są bardzo zadowalające. Przyznam, że być może przez dość negatywne nastawienie, pierwsze wrażenia były zaskakująco dobre. Owszem, przy wyższych prędkościach nie jest już tak pozytywnie, ale w ruchu miejskim, gdy trzeba było od czasu do czasu dynamicznie włączyć się do ruchu, zmienić pas lub wcisnąć się w niewielką lukę, a na ulicach stolicy Turcji umiejętność ta jest niezwykle cenna, Alfa Romeo Tonale nie zawodziła. Wyjazd na autostradę nieco obnażył jej braki – przyspieszenie w zakresach 70-120 km/h jest nieco ospałe, ale gdy już nabierzemy prędkości, kultura pracy wynagradza niedostatki w mocy. Kierowcy w Turcji lubią szybką i brawurową jazdę, a ograniczenia prędkości często są tylko umowne, więc jazda przepisowa była dość stresująca. Nie udało się zrobić pełnych pomiarów spalania, ale średnia z pokonania kilkudziesięciokilometrowego odcinka była bardzo zadowalająca – 5,5 l/100km, z czego około 60% to zatłoczone miasto.

Niewątpliwą zaletą Alfy Romeo Tonale jest jej prowadzenie i tutaj zaznaczam – jeśli ktoś szuka miękkiego i łagodnego miejskiego crossovera, będzie w pewnym stopniu rozczarowany. O ile jednostki napędowe jeszcze nie pokazują charakteru Alfy (być może zrobi to nadchodząca hybryda plug-in), tak zawieszenie i układ kierowniczy dają namiastkę tego, za co kochamy tę markę. Zawieszenie wydaje się sztywne, a dzięki zastosowaniu amortyzatorów o zmiennej charakterystyce, po przełączeniu w tryb „D” (jest również opcjonalne niezależne usztywnienie zawieszenia), charakterystyka auta zauważalnie się zmienia. Już w domyślnym trybie zawieszenie jest dość jędrne i nie pozwala na nadmierne bujanie się nadwozia na zakrętach. Po przełączeniu w tryb „D” jest zauważalnie twardo i sztywno. Jak mówiłem – nie każdemu może to odpowiadać. Czy Alfa Romeo Tonale jest więc tylko ładniejszym odpowiednikiem Jeepa Compassa, na którym bazuje? Nie, Włosi naprawdę mocno zmienili to auto i w miarę możliwości dostosowali je do preferencji klientów, którzy cenią włoską markę za indywidualizm. Wiadomo, nie jest to auto, które zachwyci ortodoksyjnych fanówi, ale być może z biegiem czasu przyniesie zyski, które pozwolą na stworzenie „prawdziwej” Alfy Romeo.

Alfa Romeo Tonale. Ceny i wyposażenie

Obecnie cennik Alfy Romeo Tonale jest już niemal kompletny i czeka tylko na odmianę hybrydową, która pojawi się prawdopodobnie pod koniec roku. Testowana przeze mnie odmiana z silnikiem Diesla startuje z ceną 159 700 złotych za bazową odmianę Super. Jeszcze przed 1 października była to kwota 157 000 złotych, ale jak dowiedzieliśmy się na prezentacji, ceny na rynku w Polsce wzrosły od 1 października o 2 700 złotych na każdym modelu. Za wersję Sprint trzeba już zapłacić 170 700 złotych, a za odmianę Ti – 181 700 złotych. W bazowe wersji Super znajdziemy m.in.:

  • materiałową tapicerkę z czarnymi przeszyciami z wytłoczonym logo Alfy Romeo;
  • 6-stopniową regulację fotela kierowcy;
  • tempomat;
  • reflektory Full LED;
  • tylne światła Full LED;
  • wirtualne zegary 12,3 cala;
  • system Start/Stop, uruchamianie przyciskiem;
  • 2-strefową klimatyzację automatyczną itp.

Niestety jest trochę braków np. za tylne czujniki parkowania trzeba zapłacić 1000 złotych, a kamera cofania jest dostępna dopiero od odmiany Ti bez możliwości zakupu nawet w pakiecie dla niższych wariantów. W odmianie Super w ogóle nie mamy dostępnych żadnych pakietów, więc lepiej od razu otworzyć sobie drzwi do wielu opcji i wybrać wersję Sprint, która posiada m.in.:

  • aktywny tempomat;
  • czujniki parkowania przód/tył;
  • system rozpoznający znaki drogowe;
  • kanapę dzieloną w proporcjach 60:40;
  • elektrycznie składane lusterka boczne;
  • bezkluczykowy dostęp;
  • tylną kanapę z 3 zagłówkami i podłokietnikiem;
  • system info-rozrywki z nawigacją.

Jak widać dodatków jest sporo, a niektóre z nich dość oczywiste, jak np. środkowy zagłówek kanapy i podłokietnik. Dopiero odmiana Sprint jest wyposażona tak, jak przystało na auto aspirujące do segmentu premium.

Podsumowanie

Alfa Romeo Tonale z silnikiem Diesla nie jest z pewnością propozycją dla każdego. Ktoś, kto szuka dynamiki, emocji i szybkiej jazdy, na pewno nie znajdzie tu niczego dla siebie, ale czy przyjemność z jazdy musi zawsze łączyć się z dużą mocą? Włoski crossover daje sporo przyjemności z jazdy dzięki naprawdę ładnej stylistyce i dobrze zestrojonemu zawieszeniu, które ma ogromną rezerwę i pozwala na odważne wchodzenie w zakręty bez obaw o nadmierne przechyły. Silnik 1.6 JTD o mocy 130 KM zapewnia odpowiednią dynamikę w mieście i niskie spalanie w trasie. To auto dla cierpliwych, ale i wymagających kierowców. Poza tym wypada naprawdę dobrze pod względem ceny w porównaniu do konkurencji. Nawet, jeśli weźmiemy pod uwagę sensowną wersję Sprint.

Porównanie Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD 130 KM (AT6) do wybranych konkurentów:

 

Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 MHEV 130 KM (AT7)

Mercedes GLA 2.0 200d 150 KM (AT8)

Audi Q3 2.0 35 TDI 150 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 159 700

od 175 900

od 177 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4528/1841

4410/1834

4484/1856

Wysokość (mm)

1601

1611

1616

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

1605/1606

b.d./b.d.

Rozstaw osi (mm)

2636

2729

2680

Pojemność bagażnika (l)

500/1550

425/1420

530/1525

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1600

1540

1530

Silnik

diesel

diesel

diesel

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

150

150

Moment obrotowy (Nm)

320

320

360

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

8,6

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

194

208

206

Średnie zużycie paliwa (l/100km)

5,2 (WLTP)

5,4 (WLTP)

5,4 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

137 (WLTP)

141 (WLTP)

141 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty