Jeździłem już wersjami benzynowymi Alfy Romeo Tonale i o ile 160-konna odmiana spisuje się naprawdę bardzo dobrze, przy 130-konnej miałem lekki niedosyt. Po prostu po Alfie Romeo można spodziewać się czegoś więcej, choć w miejskim crossoverze, dla większości kierowców 130 KM będzie wartością wystarczająca. Czy w związku z tym, silnik wysokoprężny o takiej mocy to nie przesada? W końcu przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest o ponad sekundę gorsze, niż w przypadku 130-konnej benzyny, a skrzynia automatyczna ma sześć, a nie siedem przełożeń. Jak to się zachowuje w praktyce?
Alfa Romeo Tonale. Napęd, spalanie i wrażenia z jazdy
Nie chcę wyjść na malkontenta i marudę, który myśli tylko i wyłączone o mocy. Nic z tych rzeczy! Po prostu miałem obawy, bowiem silnik 1.5 T4 MHEV o mocy 130 KM, który nie jest demonem szybkości i dynamiki, miał wsparcie ze strony instalacji miękkiej hybrydy, która zapewniała „zastrzyk” mocy. Dokładnie 20 KM. To dość znacząca wartość. W przypadku silnika Diesla, nie ma takiej opcji, więc wszystko jest krzesane tylko i wyłącznie przez jednostkę napędową. Mówimy tu o mocy 130 KM i momencie obrotowym 320 Nm. O ile moc jest dostępna dość wysoko, bo przy 3750 obr./min, tak moment obrotowy jest dostępny w pełnej wartości już przy 1500 obr./min. Obiecuje to naprawdę dobrą elastyczność mimo zastosowania „tylko” 6-biegowej przekładni DCT. Przewidywania to jedno, a jak jest w rzeczywistości?
Subiektywne odczucia z elastyczności i dynamiki są bardzo zadowalające. Przyznam, że być może przez dość negatywne nastawienie, pierwsze wrażenia były zaskakująco dobre. Owszem, przy wyższych prędkościach nie jest już tak pozytywnie, ale w ruchu miejskim, gdy trzeba było od czasu do czasu dynamicznie włączyć się do ruchu, zmienić pas lub wcisnąć się w niewielką lukę, a na ulicach stolicy Turcji umiejętność ta jest niezwykle cenna, Alfa Romeo Tonale nie zawodziła. Wyjazd na autostradę nieco obnażył jej braki – przyspieszenie w zakresach 70-120 km/h jest nieco ospałe, ale gdy już nabierzemy prędkości, kultura pracy wynagradza niedostatki w mocy. Kierowcy w Turcji lubią szybką i brawurową jazdę, a ograniczenia prędkości często są tylko umowne, więc jazda przepisowa była dość stresująca. Nie udało się zrobić pełnych pomiarów spalania, ale średnia z pokonania kilkudziesięciokilometrowego odcinka była bardzo zadowalająca – 5,5 l/100km, z czego około 60% to zatłoczone miasto.
Niewątpliwą zaletą Alfy Romeo Tonale jest jej prowadzenie i tutaj zaznaczam – jeśli ktoś szuka miękkiego i łagodnego miejskiego crossovera, będzie w pewnym stopniu rozczarowany. O ile jednostki napędowe jeszcze nie pokazują charakteru Alfy (być może zrobi to nadchodząca hybryda plug-in), tak zawieszenie i układ kierowniczy dają namiastkę tego, za co kochamy tę markę. Zawieszenie wydaje się sztywne, a dzięki zastosowaniu amortyzatorów o zmiennej charakterystyce, po przełączeniu w tryb „D” (jest również opcjonalne niezależne usztywnienie zawieszenia), charakterystyka auta zauważalnie się zmienia. Już w domyślnym trybie zawieszenie jest dość jędrne i nie pozwala na nadmierne bujanie się nadwozia na zakrętach. Po przełączeniu w tryb „D” jest zauważalnie twardo i sztywno. Jak mówiłem – nie każdemu może to odpowiadać. Czy Alfa Romeo Tonale jest więc tylko ładniejszym odpowiednikiem Jeepa Compassa, na którym bazuje? Nie, Włosi naprawdę mocno zmienili to auto i w miarę możliwości dostosowali je do preferencji klientów, którzy cenią włoską markę za indywidualizm. Wiadomo, nie jest to auto, które zachwyci ortodoksyjnych fanówi, ale być może z biegiem czasu przyniesie zyski, które pozwolą na stworzenie „prawdziwej” Alfy Romeo.
Alfa Romeo Tonale. Ceny i wyposażenie
Obecnie cennik Alfy Romeo Tonale jest już niemal kompletny i czeka tylko na odmianę hybrydową, która pojawi się prawdopodobnie pod koniec roku. Testowana przeze mnie odmiana z silnikiem Diesla startuje z ceną 159 700 złotych za bazową odmianę Super. Jeszcze przed 1 października była to kwota 157 000 złotych, ale jak dowiedzieliśmy się na prezentacji, ceny na rynku w Polsce wzrosły od 1 października o 2 700 złotych na każdym modelu. Za wersję Sprint trzeba już zapłacić 170 700 złotych, a za odmianę Ti – 181 700 złotych. W bazowe wersji Super znajdziemy m.in.:
- materiałową tapicerkę z czarnymi przeszyciami z wytłoczonym logo Alfy Romeo;
- 6-stopniową regulację fotela kierowcy;
- tempomat;
- reflektory Full LED;
- tylne światła Full LED;
- wirtualne zegary 12,3 cala;
- system Start/Stop, uruchamianie przyciskiem;
- 2-strefową klimatyzację automatyczną itp.
Niestety jest trochę braków np. za tylne czujniki parkowania trzeba zapłacić 1000 złotych, a kamera cofania jest dostępna dopiero od odmiany Ti bez możliwości zakupu nawet w pakiecie dla niższych wariantów. W odmianie Super w ogóle nie mamy dostępnych żadnych pakietów, więc lepiej od razu otworzyć sobie drzwi do wielu opcji i wybrać wersję Sprint, która posiada m.in.:
- aktywny tempomat;
- czujniki parkowania przód/tył;
- system rozpoznający znaki drogowe;
- kanapę dzieloną w proporcjach 60:40;
- elektrycznie składane lusterka boczne;
- bezkluczykowy dostęp;
- tylną kanapę z 3 zagłówkami i podłokietnikiem;
- system info-rozrywki z nawigacją.
Jak widać dodatków jest sporo, a niektóre z nich dość oczywiste, jak np. środkowy zagłówek kanapy i podłokietnik. Dopiero odmiana Sprint jest wyposażona tak, jak przystało na auto aspirujące do segmentu premium.
Podsumowanie
Alfa Romeo Tonale z silnikiem Diesla nie jest z pewnością propozycją dla każdego. Ktoś, kto szuka dynamiki, emocji i szybkiej jazdy, na pewno nie znajdzie tu niczego dla siebie, ale czy przyjemność z jazdy musi zawsze łączyć się z dużą mocą? Włoski crossover daje sporo przyjemności z jazdy dzięki naprawdę ładnej stylistyce i dobrze zestrojonemu zawieszeniu, które ma ogromną rezerwę i pozwala na odważne wchodzenie w zakręty bez obaw o nadmierne przechyły. Silnik 1.6 JTD o mocy 130 KM zapewnia odpowiednią dynamikę w mieście i niskie spalanie w trasie. To auto dla cierpliwych, ale i wymagających kierowców. Poza tym wypada naprawdę dobrze pod względem ceny w porównaniu do konkurencji. Nawet, jeśli weźmiemy pod uwagę sensowną wersję Sprint.
Porównanie Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD 130 KM (AT6) do wybranych konkurentów:
| Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 MHEV 130 KM (AT7) | Mercedes GLA 2.0 200d 150 KM (AT8) | Audi Q3 2.0 35 TDI 150 KM (AT7) |
Cena (zł, brutto) | od 159 700 | od 175 900 | od 177 600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4528/1841 | 4410/1834 | 4484/1856 |
Wysokość (mm) | 1601 | 1611 | 1616 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | b.d./b.d. | 1605/1606 | b.d./b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2729 | 2680 |
Pojemność bagażnika (l) | 500/1550 | 425/1420 | 530/1525 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1600 | 1540 | 1530 |
Silnik | diesel | diesel | diesel |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 130 | 150 | 150 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 | 320 | 360 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 8,6 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 208 | 206 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 5,2 (WLTP) | 5,4 (WLTP) | 5,4 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 137 (WLTP) | 141 (WLTP) | 141 (WLTP) |