Alfa Romeo Spider V6 Q4

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Do największych atutów Alfy należą atrakcyjny wygląd, staranne wykończenie i bardzo dobre własności jezdne.
Fot. Tomasz Szmandra: Do największych atutów Alfy należą atrakcyjny wygląd, staranne wykończenie i bardzo dobre własności jezdne.
Nowy Spider włoskiej marki już przy pierwszym spotkaniu zachwyca nieprzeciętną urodą.

Od momentu pojawienia się Brery można się było spodziewać, że wersja kabrio odziedziczy najlepsze cechy coupé.

Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie zadebiutowała nowa Alfa Romeo z otwieranym dachem, która przy okazji zdobyła tytuł Cabrio of the Year 2006.

Fot. Tomasz Szmandra: Do największych atutów Alfy należą atrakcyjny wygląd, staranne wykończenie i bardzo dobre własności jezdne.
Fot. Tomasz Szmandra: Do największych atutów Alfy należą atrakcyjny wygląd, staranne wykończenie i bardzo dobre własności jezdne.

To, co odróżnia kabriolet od modelu bazowego, to przede wszystkim składany "miękki" dach i tylko dwa fotele w kabinie. Przy niezmienionej szerokości nadwozia (183 cm) i tym samym rozstawie osi (252 cm) Spider jest o 2 cm krótszy i o 6 cm niższy od coupé.

**CZYTAJ TAKŻE

Alfa Romeo - wrażenia z jazdy

**

**

Z mocnym silnikiem i bez dachu - Alfa Romeo Spider

**

Auto jest naprawdę efektowne. Zwarta, agresywna sylwetka, linia bagażnika nieco podniesiona, a zagłówki sportowych siedzeń wtapiają się w dwa solidne pałąki bezpieczeństwa. Także wnętrze Spidera sprawia bardzo dobre wrażenie -

Fot. Tomasz Szmandra: Spider wygląda równie atrakcyjnie jak Brera.
Fot. Tomasz Szmandra: Spider wygląda równie atrakcyjnie jak Brera.

całość ma sportowy, oryginalny styl. Staranne wykończenie i dobra jakość materiałów to także mocne punkty nowej Alfy.

Silniki

Spider może być napędzany dwoma silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim JTS -2,2 l/185 KM i V6 3,2 l/260 KM. W przyszłym roku dojdzie jeszcze pięciocylindrowy diesel JTD 2,4 l / 200 KM, który przeznaczony jest dla miłośników dynamicznej jazdy, którzy jednak nie lubią zbyt często zaglądać na stację benzynową.

Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi ręcznymi lub automatycznymi skrzyniami

Fot. Tomasz Szmandra: 260-konny silnik V6 imponuje osiągami.
Fot. Tomasz Szmandra: 260-konny silnik V6 imponuje osiągami.

biegów. Wersja 260-konna, podobnie jak w przypadku Brery, otrzymała napęd 4x4. Z tym silnikiem Alfa imponuje osiągami - zaledwie 7 sekund do 100 km/h i 235 km/h prędkości maksymalnej mówią same za siebie. Do tego ten charakterystyczny dźwięk wydobywający się spod maski i czterech rur wydechowych, który z daleka zdradza sportowy rodowód tego auta.

Wrażenia z jazdy

Za pomocą jednego przycisku, który uruchamia siłowniki hydrauliczne, brezentowy dach można szybko złożyć. Cały dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem. Solidne poszycie składa się z trzech warstw płóciennych i

Fot. Tomasz Szmandra: Estetyczne i dopracowane wnętrze może się podobać.
Fot. Tomasz Szmandra: Estetyczne i dopracowane wnętrze może się podobać.

jednej poliuretanowej, która stanowi skuteczną ochronę przed hałasem z zewnątrz.

Podczas spokojnej jazdy pasażerom nie powinien przeszkadzać wiatr, który jest neutralizowany przez specjalny wind-stop.

Nawet lekkie dodanie gazu powoduje gwałtowna reakcję 260-konnego silnika, który bardzo chętnie przyspiesza. Krótki skok lewarka zmiany biegów pozwala na szybką zmianę przełożeń. Biegi "wchodzą" lekko i precyzyjnie. Różnorodność tras - od ciasnych, technicznych zakrętów i nawrotów po odcinki, na których bezpiecznie można się rozpędzać - udowodniła, że Spidera prowadzi się nie gorzej niż Brerę.

Fot. Tomasz Szmandra: Za przednimi siedzeniami znalazło się miejsce jedynie na dwa schowki na drobiazgi.
Fot. Tomasz Szmandra: Za przednimi siedzeniami znalazło się miejsce jedynie na dwa schowki na drobiazgi.

Twarde zawieszenie, na które składają się układ czterowahaczowy z przodu i multilink z tyłu, oraz napęd na wszystkie koła, pozwalają na bardzo szybkie pokonywanie zakrętów. Mimo niewielkiej podsterowności Alfa doskonale trzyma się obranego przez kierowcę toru jazdy. Włoskim konstruktorom należą się także słowa uznania za precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce.

Symbol Q4 w nazwie auta oznacza, że napęd przekazywany jest na cztery koła za pośrednictwem mechanizmu Torsen C znanego już z Brery i Alfy 159. Większa część momentu obrotowego trafia na koła tylne w stosunku 43/57, ale w zależności od warunków na drodze środkowy mechanizm różnicowy automatycznie przekierowuje moment na oś, której koła mają lepszą przyczepność.

Alfa Romeo Spider będzie oferowana w dwóch wersjach wyposażenia i dziesięciu kolorach nadwozia. Już podstawy model będzie wyposażony m.in. w pięć poduszek powietrznych, ABS, VDC (odpowiednik ESP), reflektory ksenonowe, dwustrefową klimatyzację, radioodtwarzacz CD, oraz tempomat. W ofercie znajdą się także 17 lub 18-calowe felgi z lekkich stopów.

Najtańsza wersja kosztuje we Włoszech 35 800 euro. W Polsce nowy Spider pojawi się najwcześniej we wrześniu i jego cena powinna być porównywalna z Brerą.


Wybrane dane techniczne

Liczba cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

3195

Moc maksymalna (KM przy obr/min)

260/6200

Maks. moment (Nm przy obr/min)

322/4500

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

7,0

Prędkość maksymalna (km/h

235

Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km)

11,5

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (cm)

439/183/131

Rozstaw osi (cm)

252

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

70

Opony

225/50 R17

Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.
Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.
Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.
Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.
Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.
Fot. Tomasz Szmandra: Dach w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem.

** więcej zdjęć Alfy Romeo Spider w

naszej galerii

**

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty