Sportowa stylistyka Alfa Romeo była od zawsze jej największym atutem. Piękne linie nadwozia kolejnych modeli przyciągały
klientów pomimo niechlubnej opinii o ich awaryjności. Wyraźne przetłoczenia na masce zbiegające się ku scudetto, owalne reflektory w chromowanych obwódkach oraz agresywne linie zderzaka podkreślają włoski temperament marki. Wąska linia okien, bezramkowe drzwi i muskularne nadkola z 17-calowymi obręczami to detale pożądane w małym samochodzie klasy premium. Szeroki tył z krótkim zwisem, charakterystyczne okrągłe lampy tylne oraz monogram MiTo wieńczą sylwetkę 3-drzwiowego hatchbacka. Zbudowany na płycie podłogowej Grande Punto model ma zaledwie 4063 mm długości, 1720 mm szerokości oraz 1446 wysokości.
Wnętrze pomimo niewielkich rozmiarów zapewnia komfortową podróż na przednich fotelach oraz możliwość przewiezienia dwóch niewysokich osób na tylnej kanapie.
Wykończenie przestrzeni pasażerskiej budzi mieszane uczucia. Jaskrawo czerwona tapicerka skórzana wymagająca dopłaty 4000 zł podkreśla przynależność do segmentu małych pojazdów klasy premium, jednak materiały imitujące karbon i aluminium na desce rozdzielczej jednoznacznie dają nam do zrozumienia, że siedzimy tylko w droższym Fiacie.
Przed oczami kierowcy znajdują się cztery czytelne zegary i wyświetlacz komputera pokładowego znany z Fiata lub Lancii. Na konsoli centralnej dominuje wyświetlacz systemu audio (system audio Hi-Fi Bose za dopłatą 2500 zł), a pod nim panel do obsługi klimatyzacji. Konsola centralna nie jest niestety zorientowana na kierowcę, jak miało to miejsce w modelach 156 lub 159. Na tunelu centralnym umieszczono gniazdo USB, a pod wygodnym podłokietnikiem znajdziemy przyciski ogrzewania foteli przednich (1150 zł). Na samym szczycie deski rozdzielczej znajduje się uchwyt / gniazdo do montażu opcjonalnej nawigacji TomTom.
Bagażnik o kubaturze 270 litrów spełni oczekiwania większości użytkowników niewielkiego hatchbacka, niestety wysoki próg załadunku skutecznie utrudnia jego zagospodarowanie.
Sercem MiTo może być jeden z ośmiu silników o mocy od 70 do 170 KM. Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik o pojemności 1.4 litra, mocy 135 KM i momencie 206 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącej 1170 kg MiTo do 100 km/h w 8,2 sekundy. Podczas spokojnej jazdy w mieście jednostka zadowala się zużyciem przekraczającym tylko nieznacznie
8 l/ 100 km.
Z silnikiem benzynowym współpracuje dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów TCT z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. Pomimo ogólnie dobrego wrażenia i przyjemnej pracy podczas redukcji, przekładnia potrafi się pogubić, co skutkuje szarpaniem lub zbyt długim oczekiwaniem na jej reakcję. Każda Alfa Romeo MiTo wyposażona jest standardowo w system D.N.A., który zmienia charakterystykę układu kierowniczego, sterowanie silnikiem i szybkość reakcji systemów kontroli trakcji. Tryb Normal w którym działanie wspomagania układu kierownicy, reakcja na naciśnięcie pedału gazu oraz interwencja systemów VDC, ASR, DST są standardowe, pozwala na spokojną jazdę przy niskim spalaniu. Po przestawieniu pokrętła systemu na pozycję A – aktywujemy tryb All Weather, który ma zapewnić maksymalną trakcję w warunkach słabej przyczepności. Aktywacja trybu D w 135-konnej Alfie pozwala poczuć sportowego
ducha marki. Każde muśnięcie pedału gazu wywołuje natychmiastową reakcję silnika. Elektroniczne systemy kontrolujące trakcję działają zdecydowanie później, a koło kierownicy jest mniej wspomagane, przez co każdy ruch wymaga użycia większej siły. W trybie tym aktywowany jest również system Q2 symulujący działanie samoblokującego się mechanizmu różnicowego, który zapewnia lepsze zachowanie pojazdu na zakrętach. Wykorzystanie pełnych możliwości samochodu w trybie Dynamic obarczone jest spalaniem oscylującym w granicach 12 l/ 100 km.
Stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy zapewnia twardo zestrojone zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i belka skrętna z tyłu. Wewnątrz przednich i tylnych amortyzatorów zastosowano dodatkową sprężynę, która zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia. Idealny obraz układu jezdnego Alfy niweczy średnica zawracania, która wynosi aż 11,25 metra. Dla porównania Renault Espace potrzebuje na ten manewr 11 metrów, a Citroen DS3 tylko 10,2 metra.
Najmniejsza Alfa oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia: Junior, Progression, Distinctive oraz Quadrifolglio Verde.
Wybrane dane techniczne Alfy Romeo MiTo i konkurentów:
Marka/model | Alfa Romeo MiTo | Citroen DS3 | Mini |
Wersja | Distinctive | So Chic | Cooper |
Cena (zł) | 78 500 | 75 400 | 91 125 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1598 | 1598 |
Moc (KM) | 99 | 88 | 90 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 160 | 160 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 8,2 | 10,9 | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 190 | 197 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 | 7,0 | 6,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 126 | 160 | 150 |
Skrzynia biegów | automatyczna 6-stopniowa | automatyczna 4-stopniowa | automatyczna 6-stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 270 | 285 | 160 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?