Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Dariusz Dobosz
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.fot. Dariusz Dobosz
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.fot. Dariusz Dobosz
Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

Dwa nowe modele Alfy Romeo, od dawna zapowiadane, miały przywrócić tej marce dawny blask, wyraźnie przyćmiony wieloletnim brakiem rynkowych nowości. Model 159 reprezentujący klasę średnią pożegnaliśmy w 2011 r., mała MiTo będzie niebawem obchodzić dziesięciolecie obecności w salonach, kompaktowej Giulietcie „stuknęło” już 8 lat a emocje po sześciu latach od prezentacji sportowej 4C dawno opadły. Zapowiedzi Alfy były tym bardziej emocjonujące, że oprócz zupełnie nowego „średniaka” miał pojawić się również duży SUV pierwszy w historii tego producenta. Ale SUV to zupełnie inna bajka.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

Droga od zapowiedzi do premiery okazała się długa. O tym, że Alfa Romeo ma nowy samochód klasy średniej o nazwie Giulia, media motoryzacyjne informowały już w 2012 r. Premiera miała nastąpić w 2014 r. Nastąpiła jednak dopiero w połowie 2015 r., ale prace nad Giulią, zanim wjechała do salonów, trwały jeszcze ponad pół roku. Ten nieco przydługi wstęp może nudzić, ale pokazuje w jakich realiach znalazła się Giulia gdy wreszcie trafiła do sprzedaży. Na niej spoczywał obowiązek reprezentowania „nowego otwarcia” Alfy aż do premiery Stelvio, a oczekiwania wobec nowego auta były ogromne. Zwłaszcza, że prace nad nim trwały wyjątkowo długo, co pozwalało sądzić, że jest ono znakomicie dopracowane.

Zobacz także: Testujemy Porsche 718 Cayman

Zobacz także: Nowe Renault Espace

I rzeczywiście jest, przynajmniej pod względem wyglądu. Doskonałe proporcje i płynne kształty nadwozia robią wrażenie, Sylwetka auta ma sportowy styl a jednocześnie tchnie elegancją. Przód i tył z charakterystycznymi dla Alfy elementami świetnie podkreślają typowy dla tej marki styl. Ale we wnętrzu nie jest już tak stylowo. Co prawda estetyka i projekt deski rozdzielczej mogą się podobać, podobnie jak materiały i eleganckie wykończenie, ale brakuje czegoś, co pozwoliło by od razu powiązać samochód z legendarną marką. Więcej tu skojarzeń z modelami z innych firm niż z Alfą Romeo. Owszem, niepełne „tuby” w których osadzono wskaźniki wyglądają oryginalnie, ale to chyba zbyt mało by osiągnąć odpowiedni efekt. Firmowy znaczek naprawdę wszystkiego nie załatwi.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

Giulia choć jest sedanem wygląda niemal jak coupe. A5 Sportback też przypomina coupe, a jest naprawdę pięciodrzwiowym hatchbackiem. Niezły galimatias. Ale ponieważ efekt końcowy liczy się najbardziej, zostańmy przy stwierdzeniu, że oba auta prezentują się jak prawdziwe coupe. Sportback ma smukłą sylwetkę i płynne linie nadwozia z łagodnie opadającym dachem w tylnej części oraz wyeksponowanymi nadkolami. Dzięki nim auto wygląda muskularnie. Stylistycznych fajerwerków nie ma co szukać, wszystko opiera się na spokojnych, wysmakowanych kształtach i świetnie dobranych proporcjach. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy, niemal płaska, ogromna, wielokątna osłona chłodnicy, lekko wypiętrzona pokrywa silnika, pokrywa bagażnika zakończona niewielkim spoilerem – to wszystko może się w A5 podobać.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

Miło też zasiąść w jego wnętrzu, bo jakość materiałów i poziom wykończenia są po prostu nienaganne. Podobnie jak wyciszenie wnętrza. Jazda w A5 Sportback to prawdziwa przyjemność, którą czerpie się z kilku źródeł. Po pierwsze z nienagannego prowadzenia, po drugie z komfortu jazdy, po trzecie ze znakomitego systemu audio a po czwarte z wirtualnego kokpitu, na którym można obserwować nie tylko wskaźniki, ale również wskazania nawigacji. Wirtualny kokpit wymaga niestety dopłaty, ale warto w niego zainwestować.

Audi chwali się, że poziomy układ deski rozdzielczej daje poczucie dużej szerokości przedziału pasażerskiego. Ale tu nie trzeba żądnych sugestii, wnętrze rzeczywiście jest szerokie i wygodne. A przy tym wystarczająco przestronne, zarówno w przedniej jak i tylnej części. Bagażników nie porównujmy, bo zdecydowaliśmy wcześniej, że oba auta wcielają się w rolę coupe i to, czy pokrywa bagażnika otwiera się z tylną szybą czy bez niej nie ma większego znaczenia.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

Ogromne znaczenie ma za to technika, odpowiedzialna za napęd, trakcję i prowadzenie. W obu autach pracują mocne turbodiesle, pozbawione dokuczliwych wibracji i ciche, przy czym ten w Giulii jest o 20 KM mocniejszy. Przekłada się to oczywiście na lepsze osiągi. Zużywa też nieco mniej paliwa. Ma ku temu powody, Giulia jest bowiem sporo lżejsza. W skali testu są to wyniki porównywalne. Oba silniki pracują z gracją, mają znakomite charakterystyki. Żadnych „turbodziur”, żadnych kaprysów. Po prostu świetne, nowoczesne turbodiesle o sportowym zacięciu. Trzeba jednak dodać, że w Audi ostry start wygląda dużo lepiej, silnik „zbiera” się do razu i auto rusza do przodu jak rakieta. To chyba zasługa nienagannie pracującej, siedmiobiegowej przekładni S tronic, która w każdych warunkach drogowych działa perfekcyjnie. 210-konna Giulia nie startuje z takim animuszem, ostro przyspiesza dopiero po krótkiej zwłoce. Ośmiobiegową przekładnię trudno uznać za ideał, zdarzają się jej szarpnięcia i opóźnienia w dobraniu przełożenia.

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

O napędach Q4 w Giulii i Quattro w A5 można powiedzieć tyle, że oba pracują w oparciu o mechanizm Torsen, rozdzielający napęd między przednią i tylną oś, oba preferują tylną oś i oba działają płynnie i w sposób niezauważalny dla kierowcy. Prowadzenie Alfy i Audi to równie przyjemne uczucie co ich oglądanie. Auta jadą jak po sznurku, zawsze tam, gdzie chce kierowca dzięki precyzyjnym układom kierowniczym, i pozostają stabilne w każdych warunkach drogowych.

Giulia z turbodieslem o mocy 210 KM praktycznie równa się ceną ze 190-konnym A5 Sportback. Niewielką różnicę 3400 zł Alfa nadrabia systemem ostrzegającym przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i 7-calowymi wyświetlaczem między wskaźnikami przed kierowcą. Tych elementów nie znajdziemy w standardzie A5 Sportback. Warto jednak wspomnieć, że w obu autach seryjnie montowane są układy inicjujące hamowanie w razie wykrycia zagrożenia kolizją z autem, przeszkodą czy pieszym. W obu modelach seryjnie montuje się również systemy pozwalające zmieniać różne parametry samochodu dla uzyskania rożnego charakteru auta. Przy czym system Alfy (DNA) ma tylko trzy tryby pracy, system Audi (Audi Drive Select) aż pięć.

Podsumowanie

Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 SportbackAuta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno
Alfa Romeo Giulia kontra Audi A5 Sportback

Auta pokroju Audi A5 długo nie miały konkurenta ze strony włoskiej Alfy Romeo. Teraz wreszcie mają i na pewno z ochotą przeegzaminują rynkowego nowicjusza.

fot. Dariusz Dobosz

Remis wydaje się uczciwym rozstrzygnięciem w tym pojedynku. Oba auta są na bardzo zbliżonym poziomie technicznym i jakościowym, a przy tym świetnie się prezentują. Oczywiście każde trafia swoją stylizacją w inne gusta, ale zapewne i kraj pochodzenia też ma znaczenie, kto kupi Audi a kto Alfę Romeo.

Co do końcowego wyniku to w pewnym sensie jest to mały sukces A5 Sportback. Nie był on przecież tak długo dopracowywany jak Giulia, od której należało by oczekiwać perfekcji w każdym calu i miażdżenia konkurentów. A sił wystarczyło tylko na remis. Nie zmienia to jednak faktu, że Giulia jest udanym samochodem, godnym „nowego otwarcia” w Alfie Romeo. 

Wybrane dane techniczne Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel i Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2143

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

210/3750

190/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

470/1750

400/

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

7,9

Prędkość maksymalna (km/h)

235

218

Pojemność bagażnika (l)

480

550/1550

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

65

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,7

4,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

464,3/187,3/143,6

466,3/189,3/138,6

Rozstaw osi (cm)

282

281,9

Masa własna (kg)

1505

1675

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

3/12

Cena (zł)

od 189 600

od 193 000

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                 

 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Veloce Turbo Diesel AT8 Q4

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic Quattro

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

++++++ (6)

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty